  • 1. Data: 2009-10-21 05:29:50
    Temat: Temperatura graniczna dla gumy
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Czołem.

    Obiekt: koło rowerowe, obręcz aluminiowa. Hamulec cierny działa na
    obręcz. Podczas długotrwałego hamowania obręcz grzeje się
    niemiłosiernie, co zagraża ogumieniu - sam zaliczyłem kiedyś eksplozję
    dętki w tych warunkach i wolałbym tego uniknąć w przyszłości, ale na
    razie bez uciekania się do stosowania hamulca tarczowego. Czy da się
    oszacować graniczną temperaturę *obręczy*, bezpieczną z punktu widzenia
    ogumienia ? Nie myślę o ciągłym monitorowaniu tej temperatury, ale
    raczej o ustaleniu, czy kilka odcinków na konkretnych i powtarzalnych
    trasach maratonów MTB, wymagających ciągłego hamowania można bezpiecznie
    pokonać bez sztucznego schładzania obręczy i bez obawy o przegrzanie
    dętki i jej eksplozję. Na tychże zjazdach dobrze radzą sobie hamulce
    tarczowe.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2009-10-21 18:41:19
    Temat: Re: Temperatura graniczna dla gumy
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > pokonać bez sztucznego schładzania obręczy i bez obawy o przegrzanie
    > dętki i jej eksplozję. Na tychże zjazdach dobrze radzą sobie hamulce

    Wszystko zależy od materiału dętki - guma gumie nierówna.
    http://www.plastech.pl/plastechopedia/wyswietl_36/Ka
    uczuk-butylowy-IIR-CIIR-BIIR

    m*g*h
    0.5*m*v^2
    m*c*dt

    Policz sobie ile ciepła i do jakiej temperatury może się nagrzać.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 3. Data: 2009-10-22 05:17:56
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Zygmunt M. Zarzecki pisze:

    > m*g*h
    > 0.5*m*v^2
    > m*c*dt
    >
    > Policz sobie ile ciepła i do jakiej temperatury może się nagrzać.

    Czysto akademickie rozważanie, dobre na papierze ale nie w realu, gdzie
    ciepło jest rozpraszane. Poza tym mnie interesuje temperatura graniczna
    bezpieczna dla ogumienia, a nie możliwa do osiągnięcia. Na razie po
    głowie chodzi mi pomysł sztucznego podgrzania starej obręczy z
    ogumieniem, np. prądem i poczekania na bum.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2009-10-22 11:22:59
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > głowie chodzi mi pomysł sztucznego podgrzania starej obręczy z
    > ogumieniem, np. prądem i poczekania na bum.

    Przecież dałem ci linka!
    :>

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 5. Data: 2009-10-22 12:08:23
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Zygmunt M. Zarzecki pisze:

    > Przecież dałem ci linka!

    Tak, tam jest informacja o 130 st. temperatury długotrwałej. Coś mi się
    zdaje że wcześniej klocki się rozmażą na feldze.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2009-10-22 17:09:54
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Tak, tam jest informacja o 130 st. temperatury długotrwałej. Coś mi się
    > zdaje że wcześniej klocki się rozmażą na feldze.

    Mylisz się.
    Wsadź klocek do wrzątku trzymając w kleszczach i wyciągnij i przetrzyj
    jakimś pilnikiem.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 7. Data: 2009-10-22 17:54:32
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Zygmunt M. Zarzecki pisze:

    > Mylisz się.
    > Wsadź klocek do wrzątku trzymając w kleszczach i wyciągnij i przetrzyj
    > jakimś pilnikiem.

    100 stopni to trochę mało. Oby tak było że 130 st. materiałowi na klocek
    nie straszne, ale nie sądzę aby materiał był optymalizowany pod tym
    kątem. Kombinuję mały eksperyment zrobić.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2009-10-25 09:15:38
    Od: Jan Kusmierski <s...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 21 Oct 2009 07:29:50 +0200, PeJot napisał(a):

> [...]
    > pokonać bez sztucznego schładzania obręczy i bez obawy o przegrzanie
    > dętki i jej eksplozję. Na tychże zjazdach dobrze radzą sobie hamulce

    Witam
    Wg mnie problemem nie jest temperatua graniczna dla gumy/ogumienia, tylko
    rozszerzalność powietrza w dętce, która się nagrzała, z 2,5atm zrobiło Ci
    się 4 czy więcej i bum. Napompuj azotem, jak czasami się robi w samochodach
    (czego akurat jestem przeciwnikiem) i sprawdź wtedy.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2009-10-26 06:16:18
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Jan Kusmierski pisze:

    > Wg mnie problemem nie jest temperatua graniczna dla gumy/ogumienia, tylko
    > rozszerzalność powietrza w dętce, która się nagrzała, z 2,5atm zrobiło Ci
    > się 4 czy więcej i bum.

    Od razu bum to raczej nie, bo ciśnienie dopuszczalne dla tego ogumienia
    jest z reguły większe niż owe 4 atm. No i w znanym mi przypadku doszło
    do ewidentnego przepalenia dętki w kontakcie z rozgrzaną obręczą.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2009-10-26 16:53:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w wiadomości
    > 100 stopni to trochę mało. Oby tak było że 130 st. materiałowi na
    > klocek nie straszne, ale nie sądzę aby materiał był
    > optymalizowany pod tym kątem. Kombinuję mały eksperyment zrobić.

    Jesli to jest material "klockowy samochodowy" to wytrzymuje sporo
    wiecej.
    No ale na aluminiowe felgi moze sie okazac za mocny.
    Zwyklej gumy juz sie chyba nie stosuje ?

    Tak czy inaczej - energii przy zjedzie z gory wytracic trzeba
    relatywnie sporo.
    Jesli dobrze licze to mozna sie okolo 1.5kW mocy spodziewac.
    Ale tez chlodzenie stosunkowo dobre, obrecz dluga, klocek krotki -
    musialby chyba miec naprawde wysoka temerature zeby cala obrecz
    podgrzac o 100 st.

    Wszystko razem trudno policzyc.

    J.