  • 11. Data: 2020-06-27 12:26:50
    Temat: Re: Poziom wilgotności gleby
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-06-27 o 08:36, cef pisze:

    > A własnymi słowami?

    Własnymi słowami to można niestety stworzyć nową subiektywną narrację.
    Mam od dawna pomysł na skecz kabaretowy z dwoma tłumaczami (z różnych
    opcji politycznych), tłumaczącymi ten sam tekst.

    WM

  • 12. Data: 2020-06-27 14:41:10
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 27 czerwca 2020 17:13:23 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Ale pijesz, że nie, bo na rozmaitych obrazkach wyglądają jasno, czy, też
    > że zasłaniają?

    Może nie zrozumiałem, bo nie kumam co tu pochłanianie ma pomóc. Ciepło z jądra Ziemi
    przechodzi przez skorupę w tym glebę i inaczej to widać w zależności ile z tego
    pochłoniła wilgotność na powierzchni?

    To co widać w kamerze termicznej to promieniowanie z powierzchni, a nie pochłanianie.
    Cokolwiek by tam nie było, to jak to potem odfiltrować od bardzo silnego sygnału z
    roślinności? Liście zimne, nasłoneczniona ziemia ciepła. Duża różnica. Jaką różnicę
    da pochłanianie ciepła przez wilgotność gleby?

  • 13. Data: 2020-06-28 02:28:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-06-27, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Może nie zrozumiałem, bo nie kumam co tu pochłanianie ma pomóc. Ciepło
    > z jądra Ziemi przechodzi przez skorupę w tym glebę i inaczej to widać
    > w zależności ile z tego pochłoniła wilgotność na powierzchni?

    Np. jeden z wariantów. Inny to promieniowanie słoneczne odbite.

    > To co widać w kamerze termicznej to promieniowanie z powierzchni, a
    > nie pochłanianie. Cokolwiek by tam nie było, to jak to potem

    Emisyjność jest ściśle związana ze zdolnością do pochłaniania.

    > odfiltrować od bardzo silnego sygnału z roślinności? Liście zimne,
    > nasłoneczniona ziemia ciepła. Duża różnica. Jaką różnicę da
    > pochłanianie ciepła przez wilgotność gleby?

    Nie sądzę, aby dało się w ogóle określić "satelitarnie" wilgotność gleby
    zasłoniętej czymkolwiek. Jeśli są takie dane, to spodziewam się, że to
    są inter/ekstrapolacje okolicznych, niezasłoniętych obszarów, lub
    pochodna zmian poziomu wody w porastającej roślinności. Zresztą jaka
    miałaby być tu rozdzielczość? To są najpewniej setki metrów niż metry.
    Natomiast powinno się dać oszacować wigodność gleby np. poprzez
    promieniowanie odbite lub porównawczo promieniowanie termiczne/odbite.
    Pomapować tereny odpowiednio długi czas i powinno dać się wyłowić zmiany
    związane z wilgotnością.

    Zakres mikrofalowy też się MZ do tego dobrze nadaje.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2020-06-28 16:44:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > Np. jeden z wariantów. Inny to promieniowanie słoneczne odbite.

    Warto pamiętać o "szczegółach" różniących oba warianty. Typowy strumień
    ciepła geotermalnego to jakieś 25 mW na metr kwadratowy, a strumień
    energii słonecznej do chodzi do 1000 W.

    > Emisyjność jest ściśle związana ze zdolnością do pochłaniania.

    Dlatego też mierzy się dokładnie w częstotliwości wody (pochłanianie)
    i porównuje z inną, niezbyt odległą (albedo). Obie są w dość dalekiej
    podczerwieni (kilka mikrometrów), ale szczegółów nie pamiętam, musiałbym
    dopytać (niedziela jest).

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2020-06-28 16:46:41