  • 1. Data: 2020-06-27 08:24:50
    Temat: Poziom wilgotności gleby
    Od: cef <c...@i...pl>

    W artykułach na temat klimatu pojawiają się często
    mapki procentowej zawartości wilgoci w glebie
    jako wskaźnika stanu suszy.
    Zastanawiałem się przez chwilę jak to się mierzy:
    czy wagowo przez odparowanie próbki czy jakoś chemicznie
    czy inaczej, ale zajrzałem na strony IMGW i tam informacja, że te mapy
    tworzy się
    na podstawie danych satelitarnych i te dane odzwierciedlają
    warstwę wierzchnią a dalej wgłąb przelicza się wg jakiegoś
    algorytmu uwzględniającego rodzaj powierzchni na danym obszarze.

    Jakie dane z informacji satelitarnych pozwalają na tworzenie
    mapy procentowej wilgotności gleby?

  • 2. Data: 2020-06-27 08:33:20
    Temat: Re: Poziom wilgotności gleby
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    https://www.astm.org/Standards/C566.htm

  • 3. Data: 2020-06-27 08:36:42
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-27 o 08:33, Konrad Anikiel pisze:

    > https://www.astm.org/Standards/C566.htm

    A własnymi słowami?

  • 4. Data: 2020-06-27 08:44:44
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 27 czerwca 2020 15:36:44 UTC+9 użytkownik cef napisał:

    > A własnymi słowami?

    Tu akurat nie ma metod satelitarnych, ale jest mnóstwo artykułów o korelowaniu
    odczytów mikrofal z wilgotnością gleby. na przykład tu
    https://openresearch-repository.anu.edu.au/handle/18
    85/78481

  • 5. Data: 2020-06-27 08:53:03
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-27 o 08:44, Konrad Anikiel pisze:

    > Tu akurat nie ma metod satelitarnych, ale jest mnóstwo artykułów o korelowaniu
    odczytów mikrofal z wilgotnością gleby.

    Nie znam się ani na pomiarach satelitarnych, ani na meteorologii,
    nie znam też angielskiego, ale skoro już piszesz o korelowaniu
    odczytów mikrofal, to jest to jakaś wskazówka jak powstają te mapy.
    Ale żeby je skorelować z wilgotnością gleby, to trzeba jakoś tę wilgotność
    ustalić lub pewnie odnieść się do jakiegoś wzorca.
    Jak w takim razie ustala się wzorcową wilgotność gleby,
    żeby potem wg odczytu czegoś tam z satelity utworzyć mapę?

  • 6. Data: 2020-06-27 09:09:52
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 27 czerwca 2020 15:53:04 UTC+9 użytkownik cef napisał:

> [...]
    > Jak w takim razie ustala się wzorcową wilgotność gleby,
    > żeby potem wg odczytu czegoś tam z satelity utworzyć mapę?

    Ja jeszcze bardziej się nie znam :-)

    No ale z tego co internety piszą, to cokolwiek jakakolwiek metoda wypluwa, musi być
    zgodne z tym co zmierzyłaby metoda opisana w ASTM C566, znaczy bierzesz trochę ziemi,
    w określonych warunkach ją suszysz i notujesz zmianę masy potem idziesz do tabelki w
    danej normie i odczytujesz raportowany wynik. To jest metoda wzrorcowa. Cokolwiek
    satelity mierzą metodami zdalnymi, musi być zgodne (w granicach tolerancji też
    zawartych w normie) z C566. No więc mapuje się powierzchnię Ziemi, dla różnych typów
    gruntu buduje się mapy ze współczynnikami korelacji tak dobranymi żeby wszystko się
    zgadzało.

  • 7. Data: 2020-06-27 09:37:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-06-27, cef <c...@i...pl> wrote:
> [...]
    > algorytmu uwzględniającego rodzaj powierzchni na danym obszarze.
    >
    > Jakie dane z informacji satelitarnych pozwalają na tworzenie

    Bez szukania, więc nie wiem czy tak się te mapy tworzy, ale woda
    doskonale pochłania w określonych zakresach podczerwień.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2020-06-27 09:42:41
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 27 czerwca 2020 16:37:24 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Bez szukania, więc nie wiem czy tak się te mapy tworzy, ale woda
    > doskonale pochłania w określonych zakresach podczerwień.

    Szczególnie ta w liściach na drzewach/krzewach.

  • 9. Data: 2020-06-27 10:13:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-06-27, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Szczególnie ta w liściach na drzewach/krzewach.

    Ale pijesz, że nie, bo na rozmaitych obrazkach wyglądają jasno, czy, też
    że zasłaniają?

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2020-06-27 10:43:06
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-27 o 09:09, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    gruntu buduje się mapy ze współczynnikami korelacji tak dobranymi żeby wszystko się

    Oooo, właśnie - czyli wzorzec wg jakiejś normy przez fizyczne osuszanie
    próbki a potem już tylko zabawa w jakieś sygnały i elektronika.
    Bardziej ciekawe jest samo fizyczne ustalanie wzorca.