  • 1. Data: 2023-01-18 01:43:34
    Temat: Problem z uruchomieniem stosu TCP/IP na PIC32MZ2048EFM100
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Złożyłem ostatnio płytkę z mikrokontrolerem PIC32MZ2048EFM100. Na płytce
    znajduje się też układ Ethernet (PHY) DP83848, korzystający z
    wbudowanego w MCU modułu MAC. PCB zaprojektowane i wykonane w domowych
    warunkach, a więc nie byłem w stanie poprowadzić interfejsu RMII zgodnie
    ze sztuką, jednak starałem się aby połączenia były możliwie krótkie.
    Zresztą identyczny rozwiązanie zastosowałem już w kilku innych
    projektach i Ethernet działał zawsze bez najmniejszych problemów.
    Omawiana płytka jest zresztą modyfikacją wcześniejszego projektu na
    PIC32MX795F512L, w stosunku do którego jedyną zmianą jest zastosowanie
    nowszego MCU.

    Dzisiaj zabrałem się za uruchamianie części sofware'owej. O ile stara
    wersja działała na leciwych bibliotekach MLA od Microchipa, to tutaj
    postanowiłem zastosować nowe środowisko Harmony v3, w którym właściwie
    cała konfigurację można sobie wyklikać.

    Na chwilę obecną sytuacja wygląda następująco:
    - Udało mi się bez większych problemów wygenerować i skompilować
    konfigurację opartą na FreeRTOS-ie. Kod umieszczony w głównym tasku
    wykonuje się.
    - Inicjacja stosu TCP/IP przechodzi prawidłowo.
    - Na początku na skutek kilku błędów w konfiguracji system wywalał się
    na konfiguracji DP83848, a więc wygląda na to, że PHY jest widziane
    przez mikrokontroler i mamy komunikację po magistrali RMII.
    - Aktywowałem w Harmony moduł konsoli do debugowania, dzięki czemu mogę
    przez port szeregowy wywoływać komendy pozwalające na sprawdzanie stanu
    urządzenia. Jest m.in. komenda netinfo pozwalająca sprawdzić
    konfigurację sieci.
    - Wspomniane komenda netinfo twierdzi, że płytka posiada statyczny adres
    IP, nadany w konfiguracji. Twierdzi również, że interfejs jest aktywny,
    a DHCP działa.
    - Płytki nie widzę jednak w interfejsie routera, a w logach serwera DHCP
    nie ma śladu po próbie uzyskania adresu przez urządzenie o tym MAC-u.
    - Nie jestem w stanie także spingowac adresu IP płytki. Serwer ICMP
    został aktywowany w konfiguracji Harmony.
    - Jeśli uruchomię płytkę z odłączonym kablem ethernetowyn, adresy IP w
    konfiguracji widnieją jako 0.0.0.0, a interfejs ma status "down".
    - Jeśli próbuję podłączać albo odłączać kabel ethernetowy podczas pracy
    płytki, ta się zawiesza (przestaje działać nawet ta konsola do debugowania).

    Ktoś ma jakiś pomysł gdzie szukać możliwej przycyzny i od czego zacząć
    debugowanie? Takie obsjawy wskazują raczej na kwestię sprzętową czy
    programową?

  • 2. Data: 2023-01-18 10:53:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 18 Jan 2023 01:43:34 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Ktoś ma jakiś pomysł gdzie szukać możliwej przycyzny i od czego
    > zacząć
    > debugowanie?

    Od wyłączenia FTOS i zbudowania projektu bez niego. Harmony
    testowałem bez FTOS i działało bez zarzutu.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2023-01-18 15:18:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 18.01.2023 10:53, Marek wrote:

    > Od wyłączenia FTOS i zbudowania projektu bez niego. Harmony testowałem
    > bez FTOS i działało bez zarzutu.

    Doszedłem do podobnego wniosku po rzuceniu okiem jeszcze raz na
    konfigurację. Widzę, że nie tylko stos dostaje swój własny task, ale
    także m.in. sterownik MIIM.
    Wieczorem przyjrzę się temu jeszcze raz, ale zacznę od zwiększenia
    przydziału pamięci przeznaczonej na stosy dla tasków. Pamiętam, że nie
    tak dawno miałem nieco podobny problem z siecią na STM32 i tam też winę
    ponosił za mały stos w tasku lwIP. Tam co prawda MCU był dużo mniejszy,
    ale możliwe, że przeoczyłem jakieś ustawienie, a domyślne wartości się
    nie sprawdzają.

    Praca bez RTOS w Harmony v3 ponoć jest możliwa, ale jego wyłączenie może
    być nietrywialne - konfigurator upiera się, żeby dodać ten komponent po
    aktywowaniu trochę bardziej zaawansowanych bibliotek (jak stos TCP/IP
    właśnie).

  • 4. Data: 2023-01-18 19:42:21
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok. Łączność z siecią nadal nie działa, ale udało mi się pchnąć kilka
    rzeczy do przodu.

    Po pierwsze poeksperymentowałem trochę z ustawieniami pamięci w u
    stawieniach FreeRTOS. Zmieniłem model z heap_1 na heap_3, zwiększyłem
    rozmiar systemowej sterty do 96kB oraz zwiększyłem rozmiary stosów
    sterownika MIIM oraz samego stosu TCP/IP (z 4kB do 8kB). Do 4kB
    podniosłem rozmiar stosu systemowej konsoli.
    Ta ostatnia zmiana okazała się być najbardziej przydatna, bo system
    przestał się wywalać przy próbie skorzystania z niektórych komend, np.
    macinfo.

    Co udało mi się na chwilę obecną ustalić:
    1. Zaraz po restarcie netinfo pokazuje adresy, maskę podsieci i bramkę
    jako 0.0.0.0. Po kilku sekundach ustawiany jest domyślny, statyczny IP.
    2. Komenda macinfo zwraca następujące dane:
    Receive Statistics
    nRxOkPackets: 0
    nRxPendBuffers: 0
    nRxSchedBuffers: 4
    nRxErrorPackets: 0
    nRxFragmentErrors: 0
    nRxBuffNotAvailable: 0

    Transmit Statistics
    nTxOkPackets: 0
    nTxPendBuffers: 0
    nTxErrorPackets: 0
    nTxQueueFull: 0

    Interface: PIC32INT Hardware Register Status
    FRMTXOK : 0x0
    FRMRXOK : 0x0
    RXBUFCNT: 0x0
    RXOVFLOW: 0x0
    FCSERROR: 0x0
    ALGNERR : 0x0
    SCOLFRM : 0x0
    MCOLFRM : 0x0
    3. Płytka przestała się zawieszać przy odłączeniu kabla. Komenda netinfo
    reaguje na jego odłączenie, aktualizując status na "Link is DOWN/Status:
    Not Ready". Ponowne podłączenie przywraca "Link is UP/Status: Ready".
    4. Klient DHCP niby działa, ale ale adres IP nie jest pobierany za jego
    pomocą. Przy pomocy konsoli jestem w stanie klienta włączyc i wyłączyć,
    a także poprosić o renew albo info (zwraca fail).
    5. Aktywowałem możliwość debugowania sterownika MIIM. Mogę teraz m.in.
    odczytywać zawartość rejestrów DP83848. Komunikacja najwyraźniej działa,
    bo jeśli podam prawidłowy adres (0x01) otrzymuję sensownie wyglądające
    wartości, ale po podaniu błednego, leci seria 0xffff.

    Wychodzi więc na to, że kontroler MAC działa i komunikuje się z PHY.
    Podłączenie kabla ethernetowego jest wykrywane. Stos TCP/IP jest
    inicjowany. Tylko z jakiegoś powodu nie mam łączności z innymi
    urządzeniami w sieci, nie działa DHCP i płytka nie odpowiada na pingi.

    Zapomniałem też wspomnieć, że diody na gniazdku RJ-45 działają
    prawidłowo. Po podpięciu kabla LINK świeci się, a ACT błyska tak, jakby
    faktycznie były odbierane jakieś pakiety.

  • 5. Data: 2023-01-18 21:51:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 18 Jan 2023 19:42:21 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > jako 0.0.0.0. Po kilku sekundach ustawiany jest domyślny, statyczny
    > IP.

    A komunikacja z tym domyślnym IP działa?

    --
    Marek

  • 6. Data: 2023-01-18 22:15:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, znalazłem pierwszy poważniejszy bład. Pin EREFCLK nie był prawidłowo
    skonfigurowany, przez co nie mogła się prawidłowo odbywać transmisja
    danych, chociaż sam układ PHY był widziany.

    Naprawa tego błedu trochę zmieniła sytuację, choć nadal jest dziwnie:
    - DHCP ciągle nie działa
    - Statystyki w macinfo pokazują, że jakieś pakiety są wysyłane i
    odbierane. Wskazuje na to też zmieniająca się zawartość rejestrów
    FRMTXOK i FRMRXOK. Wartość nTxErrorPackets i nRxErrorPackets jest cały
    czas na 0.s
    - Wartość nRxOkPackets i nTxOkPackets stopniowo rośnie. Rośnie szybciej,
    jeśli próbuję pingować płytkę. Tak, jakby faktycznie pingi docierały i
    były odsyłane. Tylko komputer po drugiej stronie tego nie widzi.

  • 7. Data: 2023-01-18 23:03:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 18.01.2023 21:51, Marek wrote:

    > A komunikacja z tym domyślnym IP działa?

    Nie. Nie mogę go nawet spingować, chociaż sterownik MAC (po usunięciu
    innego błedu z konfiguracją jednej z linii interfejsu RMII) pokazuje,
    coraz większa liczbę wysłanych i odebranych pakietów. Liczba błednych
    pakietów jest cały czas na 0.

  • 8. Data: 2023-01-19 08:57:24
    Od: "a...@p...onet.pl" <a...@p...onet.pl>

    środa, 18 stycznia 2023 o 01:43:37 UTC+1 Atlantis napisał(a):
    > - Wspomniane komenda netinfo twierdzi, że płytka posiada statyczny adres
    > IP, nadany w konfiguracji. Twierdzi również, że interfejs jest aktywny,
    > a DHCP działa.

    Skoro w konfiguracji nadałeś statyczny adres IP
    to dlaczego oczekujesz że ma być używane DHCP ?

    --
    Adam

  • 9. Data: 2023-01-19 10:03:56
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 19.01.2023 08:57, a...@p...onet.pl wrote:

    > Skoro w konfiguracji nadałeś statyczny adres IP
    > to dlaczego oczekujesz że ma być używane DHCP ?

    Bo mam włączone DHCP?
    Statycznego adresu w konfiguracji nie da się nie podać. Mógłbym tam co
    najwyżej umieścić wartości w stylu 0.0.0.0 (czego zresztą próbowałem),
    ale włączenie DHCP nie usuwa tego fragmenty konfiguracji. Jeśli dobrze
    rozumiem, to ten statyczny adres będzie używany np. wtedy, gdy nie uda
    się uzyskać dynamicznie przyznawanego adresu.
    Przynajmniej tak to działało jeszcze w starym stosie z bibliotek MLA od
    Microchipa. Zakładam wiec, że w Harmony jest dokładnie tak samo.

  • 10. Data: 2023-01-19 18:22:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok. Usunąłem w MHC całą konfigurację wszystkiego związanego z siecią,
    zbudowałem ją od nowa i po raz kolejny wygenerowałem kod. Problem
    powtarza się w dokładnie taki sam sposób, a objawy są dziwne.

    Podsumowując:
    - Stos TCP/IP inicjuje się prawidłowo, podobnie jak sterownik MAC/PHY.
    - Sterownik MIM jest w stanie czytać rejestry układu PHY (DP83848).
    - Pomimo umieszczenia w projekcie serwera ICMP, nie jestem w stanie
    pingować płytki. Komputer nie otrzymuje odpowiedzi.
    - Nie działa właściwie żadna łączność. Płytka nie otrzymuje adresu z
    DHCP (w logach routera nie widać w ogóle, żeby była podejmowana taka
    próba). Nie jestem w stanie przeprowadzić kwerendy za pomocą klienta
    DNS. Przeglądarka WWW nie widzi serwera HTTP odpalonego na płytce.
    - Sterownik MAC rejestruje statystyki odbieranych i wysyłanych pakietów.
    Wartości te narastają szybciej, jeśli podejmowana jest próba pingowania
    płytki.
    - Stos reaguje na odpinanie i podłączanie kabla Ethernet, dostosowując
    odpowiednio status połączenia wyświetlany przez narzędzie netinfo.
    - Na liście ARP urządzenia widoczne są adresy MAC i IP rzeczywistych
    urządzeń z tej sieci, w tym routera oraz komputerów, z których wysyłane
    były pingi.

    Czyli wygląda na to, że jakaś komunikacja jest. Tylko jakby w jedną
    stronę - płytka coś odbiera (a konkretnie pakiety ARP z informacjami na
    temat urządzeń w sieci) ale nie jest w stanie wysyłać (nie widać
    odpowiedzi na pingi ani prośby o przyznanie konfiguracji przez DHCP).

    Zaczynam się zastanawiać czy gdzieś nie ma problemu sprzętowego. Ktoś ma
    jakiś pomysł co do możliwej przyczyny, która mogłaby powodować tak
    dziwne działanie Ethernetu?