  • 1. Data: 2020-08-11 14:14:13
    Temat: Projektowanie zaawansowanych PCB (Fast Ethernet, SDIO, DDR2 itp.)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W swoich projektach wykorzystuję zazwyczaj samodzielnie projektowane i
    samodzielnie wykonywane PCB. Jakiś czas temu udało mi się względnie
    dobrze opanować robienie dwustronnych płytek metodą domową, jednak zdaję
    sobie sprawę, że trzeba będzie w końcu się rozwinąć i tak jak reszta
    świata zacząć zamawiać płytki u Chińczyków.

    Zamiast przerabiać któryś z dotychczasowych projektów. chciałbym zrobić
    coś, czego normalnie nie dałoby się wykonać domowymi metodami i trochę
    podnieść poprzeczkę. Współczesne MCU posiadają całkiem sporo szybkich
    interfejsów: wbudowany kontroler FastEthernet (do którego trzeba tylko
    podpiąć transceiver), SDIO czy kontroler pamięci DDR2. Teoretycznie
    dałoby się na tym zrobić już nawet jakiś linuksowy komputerek.

    Możecie poradzić jakieś materiały poświęcone projektowaniu płytek
    przystosowanych do linii mających przenosić dane z taką prędkością? Niby
    nie są to aż tak wyśrubowane wymogi jak w przypadku techniki
    mikrofalowej czy współczesnych płyt PC, jednak w przypadku tych
    kilkudziesięciu MHz nie można sobie już pozwolić na pełną dowolność w
    prowadzeniu ścieżek, jak to miało miejsce w przypadku projektów na
    AVR-ach...

  • 2. Data: 2020-08-11 17:37:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > sobie sprawę, że trzeba będzie w końcu się rozwinąć i tak jak reszta
    > świata zacząć zamawiać płytki u Chińczyków.

    W takim razie przede wszystkim zrezygnuj z projektowania płytek
    dwuwarstwowych. Widzę, że JLC ma jakąś promocję na 4-warstwowe, całe
    szalone 5 dolców za 5 sztuk. Jest dramatycznie prościej, a za
    2-warstwowe życzą sobie 2 dolary. Całe Twoje kombinowanie na dwóch
    warstwach sprowadza się zatem do kwoty 3 dolarów.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 3. Data: 2020-08-11 18:24:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.08.2020 17:37, Piotr Wyderski wrote:

    > W takim razie przede wszystkim zrezygnuj z projektowania płytek
    > dwuwarstwowych. Widzę, że JLC ma jakąś promocję na 4-warstwowe, całe
    > szalone 5 dolców za 5 sztuk.

    Nie wiedziałem, że ceny płytek czterowarstwowych tak mocno poleciały w
    dół. To chyba jeszcze mocniej ułatwia sprawę - dwie wewnętrzne warstwy
    można przeznaczyć na masę i zasilanie (i ewentualnie jakieś pojedyncze
    mostki), a całą resztę sygnałów puścić górą i dołem.