  • 1. Data: 2020-08-07 04:58:43
    Temat: wynalazek potrzebny
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Może któryś z kolegów ma pomysł na proste rozwiązania takiego problemu :

    trzeba wykryć przepływ prądu w zakresie 100mA - 5A. Potrzebny jest tylko
    sygnał logiczny jest - nie ma (normalny TTL czy tam CMOS).

    Można by to rozwiązać np układem rodzaju ACS712 - trzeba by do niego
    dodać wzmacniacz albo komparator "wystawiający" poziom logiczny.

    Nie jest to może kosmos, ale przydałoby się coś prostszego.
    Ktoś coś ?

  • 2. Data: 2020-08-07 05:00:56
    Temat: Re: wynalazek potrzebny
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-08-07 o 04:58, sundayman pisze:
> [...]
    > dodać wzmacniacz albo komparator "wystawiający" poziom logiczny.
    >
    > Nie jest to może kosmos, ale przydałoby się coś prostszego.

    Dodam, że "drucikiem" płynie prąd o napięciu w zakresie 0,02 - 0,5 volta.

  • 3. Data: 2020-08-07 08:39:35
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 07.08.2020 04:58, sundayman wrote:
> [...]
    > dodać wzmacniacz albo komparator "wystawiający" poziom logiczny.
    >
    > Nie jest to może kosmos, ale przydałoby się coś prostszego.

    Masówka czy rękodzieło? Bo może wystarczy kontaktron i odpowiednio
    dobrana ilość zwojów?

  • 4. Data: 2020-08-07 08:51:18
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Masówka czy rękodzieło? Bo może wystarczy kontaktron i odpowiednio
    > dobrana ilość zwojów?

    Też tak chciałem zaproponować. Kilkaset zwojów na małym kontaktronie, a
    końcówki zbocznikowane diodą, aby te 5A spokojnie przeszło bez efektów.
    Doczytałem natomiast, że napięcia małe, więc patent (stosowany przeze
    mnie jak robię jakieś druciarstwo) nie przejdzie.
    Pozostaje mały czujniczek halla, może Allego jakiś, tylko one mają
    analog na wyjściu z tego co pamiętam, więc trzeba wesprzeć się tranzystorem.

    Jednak myliłem się, są z wyjściem binarnym. A3144E przykładowo.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2020-08-07 10:08:44
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

> [...]
    > dodać wzmacniacz albo komparator "wystawiający" poziom logiczny.
    >
    > Nie jest to może kosmos, ale przydałoby się coś prostszego.

    Skoro logiczny, to może kawałek procesora i dwa piny się znajdą? Wtedy
    by wystarczył nieliniowy transformator prądowy i opornik. Używam tego
    patentu stosunkowo często. W jednym miejscu nawet bez CPU, bo zależało
    mi na małym poborze prądu i logika jest sprzętowa. Ukłąd pobiera ~800nA.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2020-08-07 10:26:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 7 Aug 2020 05:00:56 +0200, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Dodam, że "drucikiem" płynie prąd o napięciu w zakresie 0,02 - 0,5
    > volta.

    Dobre :)

    --
    Marek

  • 7. Data: 2020-08-07 11:35:23
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Dobre :)

    Typowa wartość np. dla termoogniw. Spokojna głowa, damy radę.
    Czujniki Halla z wbudowaną ścieżką prądową bym wykluczył: ta w ACS712 ma
    oporność 1.2 milioma. Nawet bez oporności płytki przy 5A spadek napięcia
    na nim będzie wynosił 6mV, tj. aż 30% napięcia wejściowego. Najlepiej
    wykorzystać istniejący przewodnik i skorzystać z jego pola
    magnetycznego. Zostają więc czujniki Halla "z dziurą", magnetometry
    transduktorowe i dowolne wariacje na temat wzmacniacza magnetycznego.
    Skoro dokładność nie jest kluczowym parametrem, to to ostatnie
    rozwiązanie najbardziej mi się podoba. Fajnie integruje się też z CPU.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2020-08-07 11:48:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Irek.N. napisał:

> [...]
    > się tranzystorem.
    >
    > Jednak myliłem się, są z wyjściem binarnym. A3144E przykładowo.

    Mam wrażenie, że jest odwrotnie -- z wyjściem binarnym jest dużo,
    analogowe to wyjątki. Kupowałe ostatnio analogowe, wcale nie było
    łatwo.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2020-08-07 19:54:37
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Masówka czy rękodzieło? Bo może wystarczy kontaktron i odpowiednio
    > dobrana ilość zwojów?

    Jak mawia pewien urzędnik - nie da się :)
    A właściwie to może by się i dało - ale potrzebowałbym diody idealnej.

    Narysuję wam to :

    https://tinypic.pl/pdrgg8il5aor

    w czerwonej ramce jest fragment urządzenia "A" które służy normalnie do
    włączania pewnego silnika o prądzie max. 5A za pomocą tranzystora Q1.
    Rezystor R2 w źródle służy do pomiaru prądu pracy tego silnika.
    I tej części nie możemy zmieniać - bo trzeba się dostosować do gotowego
    urządzenia.

    Poza tym urządzeniem mamy silnik B1 załączany przekaźnikiem.
    Ten silnik pobiera prąd do 50A.

    W całej zabawie chodzi o to, żeby wykorzystać układ pomiarowy w
    urządzeniu "A" do pomiaru prądu tego silnika.

    Oczywiście nie można tego zrobić podłączając nowy silnik do tranzystora
    Q1 - bo wszystko się spali i po zabawie.

    Wymyśliłem więc, żeby zrobić dzielnik prądu - 90% prądu silnika B1 idzie
    sobie przez rezystor R1 - a 10% przez rezystor pomiarowy R2 w urządzeniu
    "A".

    Dzięki temu mamy pomiar - oczywiście trzeba ten pomiar odpowiednio
    przemnożyć przez 10, żeby mieć prawdziwy prąd silnika.
    No i gitara - to wszystko jest OK, działa jak ta lala.

    Teraz zadanie dodatkowe - potrzebowałbym informację, że tranzystor Q1
    jest włączony.

    No to dajemy np. transoptor :

    https://tinypic.pl/1hf4mdmozugu

    po włączeniu Q1 zostanie on włączony. A jego dodatkowy prąd rzędu mA nie
    ma znaczenia dla pomiaru prądu silnika B1.

    Tyle że oczywiście to jest bez sensu, bo transoptor będzie zawsze
    włączony dzięki rezystorowi R1 :)

    Żeby tego uniknąć dajemy diodę D1 ;

    https://tinypic.pl/wcpw94r8lz9e

    I teraz jest OK. Na wyjściu transoptora mamy informację o włączeniu Q1
    niezależnie od tego, czy przekaźnik PK1 jest włączony czy nie i jaki
    prąd płynie przez silnik B1.

    Tylko - skąd wziąść (jak powiada prof. Pawłowicz) diodę o prądzie do 5A
    pracującą od napięcia rzędu 0,02V bo tyle się odłoży na R1 przy prądzie 1A ?

    Klops tu widzę niestety :)

  • 10. Data: 2020-08-07 20:08:37
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Aha - to o co pytałem w pierwszym poście, to byłby półśrodek - gdyby dać
    ACS712 w miejscu diody D1 to miałbym tą informację o włączeniu
    tranzystora, pod warunkiem, że przekaźnik jest włączony (bo inaczej
    żaden prąd nie popłynie).

    Nie jest to w 100% zadowalające, no ale zawsze coś...
    Wolałbym jednak mieć info o włączeniu tranzystora niezależnie od tego,
    czy coś płynie przez silnik czy nie.

    PS: mogę cały ten problem ominąć wykorzystując dodatkowe wyjście z
    urządzenia "A". Ale wolałbym tego uniknąć, stąd takie kombinacje :)