  • 1. Data: 2009-07-22 20:53:11
    Temat: Prostownik tyrystorowy 6pulsowy
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Witam
    Witam jestem w trakcie pierwszych prob uruchomieniowych prostownika
    6pulsowego tyrystorowego.
    Mostok prostowniczy jest zasilany z trafo 500V/180V o mocy 96kVA.
    Podczas prób napotkałem na problem z synchronizacją.
    Synchronizację biorę na podstawie przejścia przez zero napięcia
    zasilającego mostek prostowniczy (czyli ze strony wtórnej trafo.
    Problem polega na dużym zakłuceniu impulsów sychchronizujących wynikających
    z przebiegu napięć zasilających mostek tyrystorowy.
    Załączanie/wyłączanie tyrystorów powoduje znaczne przepięcia po stronie
    wtórnej trafo a co za tym idzie zakłucenie synchronizacji. Zakłucony
    przebieg napięćia ma postać sinusoidy na której nałożone są ostre szpilki o
    czasie trwania okolo 80 do 100us i wartości około 150V.
    Może ktoś podsunąć jakiś pomysł jak synchronizować załączanie tyrystorów z
    napięcia zasilającego mostek aby wyeliminować wpływ przepięć na
    synchronizację?
    Za wszelkie praktyczne porady dziękuję.

    4267 (20090722) __________

  • 2. Data: 2009-07-22 21:33:08
    Temat: Re: Prostownik tyrystorowy 6pulsowy
    Od: "dziadek Ben" <j...@o...pl>

    > jak synchronizować załączanie tyrystorów z napięcia zasilającego mostek
    > aby wyeliminować wpływ przepięć na synchronizację?

    25 lat temu, w sieciach okrętowych odtwarzało się "czystą" sieć (w podobnym
    celu) za pomocą PLL-ki - o szczegóły realizacji nie pytaj, bo już nic z tego
    nie pamiętam :(
    --
    dziadek Ben
    [z adresu wytnij co trzeba]

  • 3. Data: 2009-07-23 06:33:59
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 22 Lip, 22:53, "roxy" <k...@o...pl> wrote:
    > Za wszelkie praktyczne porady dziękuję.

    Po pierwsze, wyzwalać najlepiej nie od zera,
    tylko od około 10 stopni. Podawaj 2 impulsy
    zaraz po sobie, jak jeden nie odpali tyrystora to drugi
    poprawi. Co do zakłóceń i pików, tuż przy mostku
    dobrze jest dodać taki mniej więcej układ:

    http://lisciasty.firehost.pl/filtr.jpg

    nie jestem zbyt kompetentny w kwestii doboru
    wartości kondensatorów i oporników,
    ale ogólnie zasada jest taka że ten Rv
    ma niską wartość (2-3 omy), natomiast
    r1-r4 dajesz dużo większe, na poziomie
    2k. Napięcie kondziorów musisz dobrać
    z dużym zapasem, przy wtórnym 180V
    sugerowałbym wartość 700-900V.
    Pojemność na poziomie 2uF powinna wystarczyć.
    Oporniki i kondziory trzeba dać solidne, bo się
    będą grzać. Mostek nie musi być duży,
    dla świętego spokoju można podczepić radiator.

    Co do strony DC, to zaraz przy wyjściu z mostka
    sugerowałbym filtr RC składający się z kondziora
    jak powyżej, do tego rezystor 1 om.
    Mniej więcej w ten sposób:

    http://lisciasty.firehost.pl/filtr2.jpg

    Wydaje mi się, że to powinno pomóc, aczkolwiek
    ekspertem nie jestem niestety :/

    Pzdr.
    L.

  • 4. Data: 2009-07-23 06:37:46
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 23 Lip, 08:33, Lisciasty <l...@g...com> wrote:
    > dobrze jest dodać taki mniej więcej układ:
    >
    > http://lisciasty.firehost.pl/filtr.jpg

    Gwoli ścisłości, na rysunku jest przedstawiony
    TYLKO filtr, tzn. ten mostek który tam jest
    to nie jest mostek główny, tylko część filtru.
    Podpinasz całość do szyn AC tuż przy swoim mostku,
    bezpieczniki nie są konieczne ale warto dać
    dla świętego spokoju.

    Pzdr.
    L.

  • 5. Data: 2009-07-23 07:45:52
    Od: PH <s...@w...pl>

    Lisciasty pisze:

> [...]
    > dobrze jest dodać taki mniej więcej układ:
    >
    > http://lisciasty.firehost.pl/filtr.jpg
    >
    > nie jestem zbyt kompetentny w kwestii doboru

    Jacek Żyborski, Tadeusz Lipski, Józef Czucha, "Zabezpieczenia diod i
    tyrystorów".
    Tam jest OIDP dobór bardzo ładnie wyjaśniony.

    --
    PH

  • 6. Data: 2009-07-23 08:38:21
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Zał?czanie/wył?czanie tyrystorów powoduje znaczne przepięcia po stronie
    > wtórnej trafo a co za tym idzie zakłucenie synchronizacji. Zakłucony
    > przebieg napięćia ma postać sinusoidy na której nałożone s? ostre szpilki
    > o czasie trwania okolo 80 do 100us i warto?ci około 150V.
    > Może kto? podsun?ć jaki? pomysł jak synchronizować zał?czanie tyrystorów z
    > napięcia zasilaj?cego mostek aby wyeliminować wpływ przepięć na
    > synchronizację?

    prawdopodobnie te piki nie przechodzą na stronę pierwotną?
    może daj drugi mały transformatorek tylko do synchronizacji?

  • 7. Data: 2009-07-23 16:29:02
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    > prawdopodobnie te piki nie przechodzą na stronę pierwotną?
    > może daj drugi mały transformatorek tylko do synchronizacji?

    To rozwiazanie tez bylo brane pod uwag. Ale moge miec klopot ze zdobyciem
    trafo na 500V.

  • 8. Data: 2009-07-23 16:54:46
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Cały problem w tym że trafo jest dość znacznej mocy wiec elementy R bedą
    musiały być również dużej mocy a C dużej pojemności. Tak przynajmniej mi się
    wydaje ale może się myle.
    parametry trafo to
    96kVA
    U 180V
    Polaczenie Yd5
    Prąd wyprostowany ma być regulowany w zakresie 40 do 200A.

  • 9. Data: 2009-07-24 06:04:47
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 23 Lip, 18:29, "roxy" <k...@o...pl> wrote:
    > To rozwiazanie tez bylo brane pod uwag. Ale moge miec klopot ze zdobyciem
    > trafo na 500V.

    http://www.eltra-trafo.de/

    Trochę toporne czasem, ale napięcia, grupy połączeń, moce
    podajesz jakie mają być i oni robią.
    Np. 800V/12,5V dyn11, 0,1 kVA

    Pzdr.
    L.

  • 10. Data: 2009-07-24 06:08:37
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 23 Lip, 18:54, "roxy" <k...@o...pl> wrote:
> [...]
    > musiały być również dużej mocy a C dużej pojemności. Tak przynajmniej mi się

    Rezystory do trafa 5000 kVA (odnośnie mojego przykładu)
    Rv = 6 ohm
    R1-R4 4,7kohm
    moc : 150W

    Pzdr.