  • 21. Data: 2021-02-08 20:35:11
    Temat: Re: Przenośny, uproszczony filesystem
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/02/2021 20:33, Piotr Chamera wrote:
    > [ciach]

    Dzieki.

  • 22. Data: 2021-04-05 03:51:59
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 2021.01.14 o 13:31, heby pisze:
    > Cześć.
    >
    > Coś w ten deseń, czyli to ja dostaczam abstrakcje robiącą I/O na
    > poziomie block/cluster a kod realizuje wysokopoziomowe operacje plikowe.

    Ty musisz napisać własny format pliku. Tylko tyle i aż tyle. System
    plików to zupełnie inna para butów.

    Nie wiem w czym to docelowo będziesz pisał ale do tej operacji wystarczy
    Ci znajomość Strumieni i przemyślany sposób jak to upakować wszystko.

    Dla uproszczenia zrób sobie każdy element pliku (Formatu pliku) w
    oddzielnej klasie będzie ci łatwiej okiełznać strukturę w późniejszym
    etapie przy takim podejściu

    Pozdrawiam
    J-23

  • 23. Data: 2021-04-05 11:30:12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/04/2021 03:51, J-23 wrote:
    > Ty musisz napisać własny format pliku.

    Dziekuję, to odkrywcze :D

    > Tylko tyle i aż tyle. System
    > plików to zupełnie inna para butów.

    A ja myślałem że tam jest cała esencja.

    > Nie wiem w czym to docelowo będziesz pisał ale do tej operacji wystarczy
    > Ci znajomość Strumieni i przemyślany sposób jak to upakować wszystko.

    O to przemyślenie chodzi. Strumienie ogarniam. Ba, ograniam nawet random
    access.

    > Dla uproszczenia zrób sobie każdy element pliku (Formatu pliku) w
    > oddzielnej klasie będzie ci łatwiej okiełznać strukturę w późniejszym
    > etapie przy takim podejściu

    Genialne.

    Jesteś pewny że wiesz o czym mówisz ;) ?

  • 24. Data: 2021-04-05 20:27:33
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 2021.04.05 o 11:30, heby pisze:
    > Jesteś pewny że wiesz o czym mówisz ;) ?

    Widać po twoich postach w tym wątku że próbujesz robić pewne rzeczy do
    okola pytanie po co? Moim zdaniem sięgasz zbyt głęboko. To co opisujesz
    według mnie da się prosto.

    Słowa typu "ogarniam nawet random access" jest nieudaną próbą szyderstwa
    z Twojej strony z tego co napisałem bo coś chcesz stworzyć ale sam do
    końca nie wiesz co to ma być ale napewno nie będzie to nawet "wirtualny
    filesystem" jak to sam nazwałeś

    Chcesz budować Filesystem to pochwal się jak masz to ogarnięte do tej
    pory lub podejrzyj jak to jest budowane np w kodzie open source
    przykładów w sieci jest sporo.

    Popraw mnie jeśli się myle ale twoja próbka kodu ma za zadanie (posłużę
    się twoim nazewnictwem)

    1. Utworzyć FileSystem
    2. Zapisać jakieś dane
    3. Wysłać do urządzenia

    Tylko pytanie po co?

    Niby coś tam wyjaśniasz niżej ale ja nadal nie widzę po tych
    wyjaśnieniach powodu budowania własnego Filesystem

    Zamiast wykorzystać już jakieś gotowe rozwiązanie

    W tym co starasz się zbudować widzę sens grzebania w postaci nauki jak
    działają Systemy plików skoro to jest twoim celem to ok

    Ale jeśli twoim celem jest budowanie systemu plików by upakować kilka
    plików w jedną strukturę jest pozbawione sensu bo to obecne systemy
    plików robią bez problemu

    Pozdrawiam
    J-23

  • 25. Data: 2021-04-05 23:04:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/04/2021 20:27, J-23 wrote:
    > Widać po twoich postach w tym wątku że próbujesz robić pewne rzeczy do
    > okola

    Tak, nie jest do zdecydowanie następna apliakcja do fakturowania.

    > pytanie po co?

    Zostało to wyjaśnione.

    > Moim zdaniem sięgasz zbyt głęboko. To co opisujesz
    > według mnie da się prosto.

    Więc jak?

    > Słowa typu "ogarniam nawet random access"

    Nie, to jest zwrócenie uwagi że "strumieniami" tego się nie ogarnia. To
    się ogarnia random access na rzeczywistym pliku. Razem z trim i kilkoma
    sztuczkami jak garbage collecting czy kompaktacja.

    > z Twojej strony z tego co napisałem bo coś chcesz stworzyć ale sam do
    > końca nie wiesz co

    *DOSKONALE* wiem co.

    > to ma być ale napewno nie będzie to nawet "wirtualny
    > filesystem" jak to sam nazwałeś

    Możesz się podeprzeć jakimś powodem, dlaczego to nie będzie wirtualny
    filesystem?

    > Chcesz budować Filesystem to pochwal się jak masz to ogarnięte do tej
    > pory

    Poczytaj wątek. Mam możliwosć schowania tego za abstrackją i aktualnie
    używam database. Ale database jest marną emulacją.

    > lub podejrzyj jak to jest budowane np w kodzie open source
    > przykładów w sieci jest sporo.

    Bardzo dobra rada. Problem w tym, że kod do większości filesystemów jest
    przesadnie zagmatwany aby można było wyłuskać z niego sensowne
    abstrakcje. A wiele oglądałem. Najzwyczajniej, produkcyjne filesystemy
    są optymalizowane a nie pisane po to aby je podziwiać.

    > Popraw mnie jeśli się myle ale twoja próbka kodu ma za zadanie (posłużę
    > się twoim nazewnictwem)
    > 1. Utworzyć FileSystem
    > 2. Zapisać jakieś dane
    > 3. Wysłać do urządzenia

    Nie.

    Ma pracować na 1 pliku, a w środku ma pozwalać na operowanie nieznaną
    iloscią plikó wirtualnych, dynamicznie je tworząc, kasując,
    powiększając, nadpisując. Mniej więcej to co robi normalny filesystem na
    normalnym dysku.

    Mała uwaga: to nie to samo co zamontowanie ext4 na loop. To ma być
    dynamicznie zmieniające rozmiar pliku rzeczywistego.

    Najbliższy koncept z tej okolicy to np. qcow2.

    > Tylko pytanie po co?

    Odpowiedź padła w tym wątku.

    > Niby coś tam wyjaśniasz niżej ale ja nadal nie widzę po tych
    > wyjaśnieniach powodu budowania własnego Filesystem

    Bo nie przeczytałeś uważnie.

    > Zamiast wykorzystać już jakieś gotowe rozwiązanie

    Zasugeruj jakie. Nie znajduje gotowych rozwiązań poza workaroudami jak
    bloby w db.

    > Ale jeśli twoim celem jest budowanie systemu plików by upakować kilka
    > plików w jedną strukturę jest pozbawione sensu bo to obecne systemy
    > plików robią bez problemu

    Interesujące, podrzuć jakiś filesystem który pakuje pliki do jednego
    pliku i pozwala na ich dynamiczne używanie jednoczesnie kompaktując plik
    fizyczny.

  • 26. Data: 2021-04-05 23:55:56
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 2021.04.05 o 23:04, heby pisze:

    > Tak, nie jest do zdecydowanie następna apliakcja do fakturowania.

    Aplikacje do fakturowania są proste a i tak większość działa w "dziwny"
    sposób bo co program to inne podejście :)

    > Zostało to wyjaśnione.

    Nie zostało to jednoznacznie wyjaśnione nawet osoba która dużo
    dyskutowała z Tobą w tym wątku stwierdziła że cieżko się rozmawia bo nie
    odpowiadasz na pytania

    > Więc jak?

    Możesz to zrobić na co najmniej dwa sposoby
    1. Korzystając ze strumieni i pliku binarnego
    2. Wykorzystując formaty tj VDI

    https://www.arysontechnologies.com/blog/how-to-open-
    vdi-file/#:~:text=VDI%20or%20Virtual%20Drive%20Forma
    t,Windows%20and%20other%20operating%20systems.

    wiele innych jest tego sporo tylko ta opcja druga jest moim zdaniem w
    Twoim przypadku na "wyrost"

    Dostęp do źrodeł masz opisy formatu znajdziesz też w sieci

> [...]
    > się ogarnia random access na rzeczywistym pliku. Razem z trim i kilkoma
    > sztuczkami jak garbage collecting czy kompaktacja.

    Bez szyderstwa. Napisz więcej co to ma robić bo mam wrażenie że
    strzelasz z armaty do wróbla

    > Możesz się podeprzeć jakimś powodem, dlaczego to nie będzie wirtualny
    > filesystem?

    Bo to co chcesz zbudować jest formatem pliku emulującym działanie
    systemu plików a to różnica

    Napisałem już w pierwszym moim poście że musisz zbudować odpowiedni
    format pliku

    Nawet przywołane przeze mnie VDI jest formatem pliku a nie systemem plików

    > Poczytaj wątek. Mam możliwosć schowania tego za abstrackją i aktualnie
    > używam database. Ale database jest marną emulacją.

    Po co ci Database? Armata na wróbla chociaż podejrzewam że będzie i tak
    bardziej wydajna niż to co stworzysz przynajmniej w pierwszych wersjach

> [...]
    > abstrakcje. A wiele oglądałem. Najzwyczajniej, produkcyjne filesystemy
    > są optymalizowane a nie pisane po to aby je podziwiać.

    Teraz jak wiem o co ci chodzi to odpowiem tak. Przejrzyj formaty które
    to umożliwiają przechowywać obraz dysku np wspomniany przeze mnie VDI bo
    System plików będzie faktycznie mocno zagmatwany bo ty potrzebujesz 20%
    tego co w systemie plików jest zawarte

> [...]
    > iloscią plikó wirtualnych, dynamicznie je tworząc, kasując,
    > powiększając, nadpisując. Mniej więcej to co robi normalny filesystem na

    Kluczowe pytanie do czego ci to potrzebne bo nadal przy tej "dawce
    wiedzy" będę sie upierał że wystarczą ci strumienie by to napisać

    Strumienie nie dadzą rady w momencie gdy potrzebujesz z tego wycisnąć
    max wydajności

    https://formats.kaitai.io/vdi/java.html

    > Odpowiedź padła w tym wątku.

    Dopiero teraz :)

    > Bo nie przeczytałeś uważnie.

    Przeczytałem tylko dopiero w odpowiedzi do mnie napisałeś to w jasny
    sposób ale nie ma o co się spierać

    > Zasugeruj jakie. Nie znajduje gotowych rozwiązań poza workaroudami jak
    > bloby w db.

    Zasugerowałem format VDI lub zbuduj własny format co nie jest takie
    trudne jak zglebisz temat formatu plików pozwalający przechowywać obraz
    dysku.

    Moim zdaniem błędnie się zasugerowałeś że to ma być FileSystem

    > Interesujące, podrzuć jakiś filesystem który pakuje pliki do jednego
    > pliku i pozwala na ich dynamiczne używanie jednoczesnie kompaktując plik
    > fizyczny.

    wspomniany tu przeze mnie VDI to robi ale mam wrażenie że ty i tak tego
    nie potrzebujesz.

    Moja rada poczytaj o tym jak się konstruję formaty plików i odejść od
    myślenia (na tym etapie) od tego że to jest system plików

    Pytanie czy da się strumieniami twoim zdaniem zapakować kilka plików do
    jednego pliku?

    Zadaje to pytanie nie po by się z Ciebie nabijać tylko po to by
    zrozumieć czemu sądzisz ze pliki typu qcow2/vdi są systemami plików.

    Pozdrawiam
    J-23

  • 27. Data: 2021-04-06 00:31:43
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    > Nie, to jest zwrócenie uwagi że "strumieniami" tego się nie ogarnia. To
    > się ogarnia random access na rzeczywistym pliku. Razem z trim i kilkoma
    > sztuczkami jak garbage collecting czy kompaktacja.

    Zapomniałem się odnieść do tego co wyżej. To zdziwisz się czym to jest
    ogarnięte np w VirtualBox.

    Mieszasz pojęcia nie rozumiesz co to jest format pliku. Mylisz go z
    systemem pliku nawet mam wrażenie że nie ogarniasz tego co twierdzisz ze
    ogarniasz

    1. Random access - masz na myśli losowy dostęp? No i nie ma on nic
    wspolnego ze strumeniami tak?

    2. Trim - to nawet pozostawie bez komentarza

    3. Gerbage Collector że tak zapytam co ma wspólnego z system plikow -
    nic. Ma do czynienia z zarządzaniem pamięcią a zarządzanie pamięcią a
    system plików to dwa odrębne tematy

    Pozdrawiam
    J-23

  • 28. Data: 2021-04-06 10:58:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/04/2021 23:55, J-23 wrote:
    > Nie zostało

    Więc jeszcze raz: chciałbym kilka plików, któe generuje apliakcja,
    zawszeć w jednym. W przewieństwie do pakowania a'la zip, to ma być
    dostepne jak normalne pliki, czyli mogę do niczh coś dopisać, trimować,
    tworzyć i kasować.

    Unikam wtedy bałaganu w postaci katalogu z plikami, w których user może
    coś uszkodzić. Praktyka pokazała że to *krytyczne*.

    > Możesz to zrobić na co najmniej dwa sposoby
    > 1. Korzystając ze strumieni i pliku binarnego

    Omijasz podstawowy problem. Strukturę tego pliki "binarnego". Skupiasz
    się na trzecirzędnych duprelach.

    > 2. Wykorzystując formaty tj VDI
    > https://www.arysontechnologies.com/blog/how-to-open-
    vdi-file/#:~:text=VDI%20or%20Virtual%20Drive%20Forma
    t,Windows%20and%20other%20operating%20systems.

    To bardzo milutkie, ale to tylko 1/10 sukcesu. Co z filesystemem? Mam
    sobie skombinować skądś ext4 w wersji bez kernela?

    > Dostęp do źrodeł masz opisy formatu znajdziesz też w sieci

    Ale to nie jest format zapisu plików, tylko format zapisu *dysku*.
    Brakuje tej warstwy o której mowa w temacie.

    > Bez szyderstwa. Napisz więcej co to ma robić bo mam wrażenie że
    > strzelasz z armaty do wróbla

    Napisałem wyżej.

    > Bo to co chcesz zbudować jest formatem pliku emulującym działanie
    > systemu plików a to różnica

    Nie, to nie jest róznica, dokładnie to chce uzyskać od samego początku.

    > Napisałem już w pierwszym moim poście że musisz zbudować odpowiedni
    > format pliku

    Świetnie:

    Pacjet: Panie doktorze co dalej?
    Doktur: Powinien pan wyzdrowieć, od tego proszę zacząć.

    > Nawet przywołane przeze mnie VDI jest formatem pliku a nie systemem plików

    No własnie, dlatego jest poza tematem. Ogólnie jeśli mam już bloki, to
    abstrakcja zapisująca je do pliku jest mało istotną duperelą. Skupiasz
    się na nieistotnym technicznie detalu.

    > Po co ci Database?

    Aby emulować filesystem w pliku na potrzeby unit testów.

    > Teraz jak wiem o co ci chodzi to odpowiem tak. Przejrzyj formaty które
    > to umożliwiają przechowywać obraz dysku np wspomniany przeze mnie VDI

    Formaty maszyn wirtualnych służa tylko do tego aby gołe sektory trzymać
    w jakiś mniej-wiecej optymalny sposób w jednym pliku.

    Niejak nie pomagają mi w wyższej warstwie abstrackji typu "jak trzymać
    pliki w tym pliku".

    > bo
    > System plików będzie faktycznie mocno zagmatwany bo ty potrzebujesz 20%
    > tego co w systemie plików jest zawarte

    Raczej 80%. Poza katalogami i atrybutami, ale oba to chyba jakieś mało
    istotne rzeczy.

    > Kluczowe pytanie do czego ci to potrzebne bo nadal przy tej "dawce
    > wiedzy" będę sie upierał że wystarczą ci strumienie by to napisać

    Nie, nie wystarczą. Aplikacja jest komercyjna.

    > Strumienie nie dadzą rady w momencie gdy potrzebujesz z tego wycisnąć
    > max wydajności

    Dalej nie pojmuje co niby te strymienie mają mi dopomóc w problemie?
    std::fstream i co dalej? jest jakis std::filesystem?

    > Zasugerowałem format VDI lub zbuduj własny format co nie jest takie
    > trudne jak zglebisz temat formatu plików pozwalający przechowywać obraz
    > dysku.

    Ale to są tylko trywialne translatory blok wirtualny->pozycja w pliku +
    trim.

    > Moim zdaniem błędnie się zasugerowałeś że to ma być FileSystem

    To ma być filesystem, bo w API mowa o plikach a bie blokach na dysku.

    > Moja rada poczytaj o tym jak się konstruję formaty plików

    A jak się konstruuje formaty plików? Jest jakiś poradnik do tego?

    > Pytanie czy da się strumieniami twoim zdaniem zapakować kilka plików do
    > jednego pliku?

    Da się, ale nie da się potem na tym pracować. Zwiększ rozmiar środkowego.

    > Zadaje to pytanie nie po by się z Ciebie nabijać tylko po to by
    > zrozumieć czemu sądzisz ze pliki typu qcow2/vdi są systemami plików.

    Nie sądzę tak.

  • 29. Data: 2021-04-06 11:06:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/04/2021 00:31, J-23 wrote:
    > Zapomniałem się odnieść do tego co wyżej. To zdziwisz się czym to jest
    > ogarnięte np w VirtualBox.

    W VirutalBox filesystemy na wirtualny dyskach NIE są ogarnięte, bo to
    zadanie pracujących w środku OSów. Ogólnie VB nie ma implementacji
    filesystemów w tym pliku, tylko nieskopoziomową translację bloków w
    pliku + trim i tyle jest wystarczające aby resztą zająć się guest.

    > Mieszasz pojęcia nie rozumiesz co to jest format pliku.

    Najprawdopodobniej żyje w innej rzeczywistości.

    > Mylisz go z
    > systemem pliku nawet mam wrażenie że nie ogarniasz tego co twierdzisz ze
    > ogarniasz

    Bardzo możliwe, ale zwróc uwagę że wiele osób z tej grupy ogarnęło. To
    powoduje że zacząćbym się zastanawiać nie czy ja nie ogarniam, tylko czy
    Ty. Nie masz takiej wątpliwości?

    > 1. Random access - masz na myśli losowy dostęp? No i nie ma on nic
    > wspolnego ze strumeniami tak?

    Twoja rada "użyj strumieni" jest absurdalna. To jakby koś pytając "jak
    zrobić drzewo czerwono-czarne" dostał odpowiedź "użyj procedur". Bez
    wątpienia jest celna i bezużyteczna.

    Mogę uzyć czekokolwiek, mogę użyć strumieni z random access, bazy danych
    czy kart perforowanych. Mało ważne, mam tylko zapisywać bloki w pliku na
    okreslonych pozycjach i to jest *trywialne* i kompletnie nieistotne.
    Istotne jest sterowanie tym mechanizmem, które nazywamy filesystemem.

    > 2. Trim - to nawet pozostawie bez komentarza

    To źle, bo ten trim jest krytycznie istotny aby całość miała sens.

    > 3. Gerbage Collector że tak zapytam co ma wspólnego z system plikow -
    > nic.

    Czyli nie masz śladu pojmowania na czym polegają problemy z którymi
    tutaj należy się mierzyć.

    > Ma do czynienia z zarządzaniem pamięcią a zarządzanie pamięcią a
    > system plików to dwa odrębne tematy

    ...i nie rozumiesz nawet śladu abstrakcji czym jest pamięć.

    Podpowiem, chociaż wydaje się to bezcelowe: zastanów się czym jest
    garbage collecting w kontekście *pliku* swap.

  • 30. Data: 2021-04-06 11:22:15
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-04-06 o 10:58 +0200, heby napisał:
> [...]
    > zawszeć w jednym. W przewieństwie do pakowania a'la zip, to ma być
    > dostepne jak normalne pliki, czyli mogę do niczh coś dopisać,

    Pewno umiesz korzystać z wyszukiwarki tak samo jak ja i już to
    widziałeś, ale jeśli nie... Być może warte przejrzenia, bo z opisu
    brzmi jak dokładnie to, czego szukasz.

    https://code.google.com/archive/p/whefs/

    "similar to conventional archives (e.g. zip files), except that this
    library provides random-access read/write support to the filesystem via
    an API similar to the conventional fopen(), fread(), fwrite() and
    friends."

    Mateusz