  • 1. Data: 2023-06-03 23:53:22
    Temat: Przesył HVDC
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    Taki ciekawy artykuł znalazłem na joemonster-ze
    https://joemonster.org/art/39685/HVDC_Podmorskie_kab
    le_ogromnych_rozmiarow

    Gdzie piszą o zaletach przesyłu HVDC, ale jak zwykle najciekawsze są
    komentarze, szczególnie jeden o BHP przy pracy w stacji transformatorowej

    "Pamiętam taki przypadek omawiany na szkoleniach BHP w latach 60', gdzie
    pracownik zaniedbał zasady i... wyłączył działająca linię WN
    odłącznikiem (który służy normalnie do tworzenia widocznej przerwy w
    obwodzie, a nie do jego przerywania). Dach rozdzielni/transformatora
    znaleziono w odległości ponad 200m, stalowe drzwi zostały wprasowane w
    betonową ścianę odległą o 10m - tak, zostały wbite w beton, a z
    pracownika pozostały stalowe czubki butów. Z transformatora pozostała
    miedź wtopiona w betonowe ściany i kupa nadtopionego żelastwa z blach.
    Przy NN nie byłoby takich efektów, choć przeżycie byłoby też trudne."

    --
    Janusz

  • 2. Data: 2023-06-04 01:13:50
    Temat: Re: Przesył HVDC
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Jun 2023 23:53:22 +0200, Janusz napisał(a):

> [...]
    le_ogromnych_rozmiarow

    > Gdzie piszą o zaletach przesyłu HVDC, ale jak zwykle najciekawsze są

    Czyli Edison trochę racji miał ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2023-06-04 01:36:07
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 3 cze 2023 o 23:53, Janusz pisze:

> [...]

    > Gdzie piszą o zaletach przesyłu HVDC, ale jak zwykle najciekawsze są
    > komentarze, szczególnie jeden o BHP przy pracy w stacji transformatorowej
    Tak oto Thomas Alva Edison góruje nad Nikola Teslą?...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 4. Data: 2023-06-04 03:15:18
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 4 cze 2023 o 01:13, Adam pisze:

    le_ogromnych_rozmiarow

    > Czyli Edison trochę racji miał ;)

    Brytyjczycy mogą przejść na gwinty Edisona. ;)
    (nasze żarówkowe gwinty E27 i E14 mają E właśnie od Edisona)

    Po tylu latach odsądzany od czi i wiary wraca na salony... ;)

    Chorwat przegrywa rywalizację... ;)

    O Edisonie czytałem w samych superlatywach, mając kilka lat.
    Gdy dowiedziałem się tego i owego -- czym prędzej wszystkie te
    wieści z mego umysły wyrzuciłem... Być może niepotrzebnie? ;)

    Zostały tylko strzępy -- mały Edison palił za sobą tak zwane mosty...
    (uznałem, że wszystkie te wieści o Edisonie są bredniami)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 5. Data: 2023-06-04 10:14:06
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 4 czerwca 2023 o 01:13:52 UTC+2 Adam napisał(a):

    > Czyli Edison trochę racji miał ;)

    Eee, temat o HVDC, ale komentarz ze stacji _transformatorowej_ - a nie
    przetwornicowej.

  • 6. Data: 2023-06-04 12:02:26
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Janusz napisał(a):
    > Taki ciekawy artykuł znalazłem na joemonster-ze
    > https://joemonster.org/art/39685/HVDC_Podmorskie_kab
    le_ogromnych_rozmiarow

    Znaczy prąd płynie jednym kablem. Za masę robi ziemia?
    Bałtyk jest poddany elektrolizie?

    cyt.
    -W przypadku podwodnych kabli jednobiegunowych, po obu stronach linii wkopuje
    się elektrody (anody). Wokół elektrod wydziela się chlor, który działa szkodliwie
    na otoczenie. Obecnie odchodzi się od tego rozwiązania na rzecz kabli
    dwubiegunowych z żyłą powrotną (np. linia SwePol).

> [...]
    > miedź wtopiona w betonowe ściany i kupa nadtopionego żelastwa z blach.
    > Przy NN nie byłoby takich efektów, choć przeżycie byłoby też trudne."

    Akcja = reakcja. Wypadek = przyjrzenie się sprawie i zaostrzenie przepisów.

  • 7. Data: 2023-06-04 22:37:01
    Od: Grzexs <g...@p...fm>

> [...]
    >
    > Zostały tylko strzępy -- mały Edison palił za sobą tak zwane mosty...
    > (uznałem, że wszystkie te wieści o Edisonie są bredniami)

    KAŻDY ma coś ,,za uszami", czyli wszystko jest szare...

    --
    Grzexs

  • 8. Data: 2023-06-05 12:51:44
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    > Eee, temat o HVDC, ale komentarz ze stacji _transformatorowej_ - a nie
    przetwornicowej.

    Ale niesmak pozostał ;)

    Adam

  • 9. Data: 2023-06-05 13:31:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 3 Jun 2023 23:53:22 +0200, Janusz wrote:
> [...]
    > miedź wtopiona w betonowe ściany i kupa nadtopionego żelastwa z blach.
    > Przy NN nie byłoby takich efektów, choć przeżycie byłoby też trudne."

    Troche przesadzone mi sie wydaje, ale kto wie ...
    A ten odłącznik to nie na powietrzu?

    Tak sie to robi w BHP
    https://www.youtube.com/watch?v=U1LEhgwF3Zg

    bo takie jest ryzyko
    https://youtu.be/6hpE5LYj-CY?t=35
    https://www.youtube.com/watch?v=jJBHP8qOfgc
    https://www.youtube.com/watch?v=RRmjwYiMnG4

    A to ledwie SN

    J.

  • 10. Data: 2023-06-05 23:53:00
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > https://youtu.be/6hpE5LYj-CY?t=35
    > https://www.youtube.com/watch?v=RRmjwYiMnG4

    "Głośny wybuch, ognia błysk, osmalony będzie pysk..."

    --
    Okulista do pacjenta:
    - Mam dla pana dwie nowiny, dobrą i złą.