  • 1. Data: 2022-09-09 23:22:53
    Temat: Przetwornik prąd-napięcie
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Jest jakiś gotowiec, który mogę podłączyć, do zasilania silnika
    DC, aby móc monitorować jego prąd (0-10 A) w postaci 0-10 V.
    Mam na myśli sterownik PLC, który załącza silnik podobnie jak w
    sterowniku szyb w aucie. Nie ma tam krańcówek, tylko wykrywany jest
    wzrost prądu po osiągnięciu skrajnej pozycji.

    Czy trzeba to z dyskretnych zbudować?
    Nie jest to dedykowane do jakiegoś konkretnego zastosowania. Wymiar
    edukacyjny.

    Robert

  • 2. Data: 2022-09-10 09:29:19
    Temat: Re: Przetwornik prąd-napięcie
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    >
    > Czy trzeba to z dyskretnych zbudować?
    > Nie jest to dedykowane do jakiegoś konkretnego zastosowania. Wymiar

    Chyba Ci zostają dyskretne, dwa oprniki transoptor i opornik na wejście plc.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2022-09-10 10:33:44
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Robert Wańkowski wrote:

    > Czy trzeba to z dyskretnych zbudować?
    > Nie jest to dedykowane do jakiegoś konkretnego zastosowania. Wymiar
    > edukacyjny.

    Do bezstratnego wykrywania progu idealnie nada się wzmacniacz
    magnetyczny, który ma też gigantyczny walor edukacyjny. A na
    piechotę to opornik 10 miliomów i komparator z sensownie
    niskim offsetem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2022-09-10 11:19:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 10 Sep 2022 10:33:44 +0200, Piotr Wyderski wrote:

    > Do bezstratnego wykrywania progu idealnie nada się wzmacniacz
    > magnetyczny, który ma też gigantyczny walor edukacyjny.

    Czy on taki bezstratny ... moze gdzies w kosmosie, gdzie
    nadprzewodniki sa bezstratne :-)

    Walor edukacyjny ma, ale kolega nie elektronik, i chcialby gotowy
    kupic. Da sie?

    Troche ukladow scalonych do pomiaru pradu jest, nie daja
    0-10V, ale i tak znacznie przyjemniej.

    > A na
    > piechotę to opornik 10 miliomów i komparator z sensownie
    > niskim offsetem.

    A moze przekaznik prądowy?
    Tylko kontaktrony jakos malo czule - ile Ci ostatnio Azw wyszlo?

    J.

  • 5. Data: 2022-09-10 13:07:39
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-09-10 o 09:29, Janusz pisze:

    > Chyba Ci zostają dyskretne, dwa oprniki transoptor i opornik na wejście
    > plc.

    https://prnt.sc/FhkpX5UCdk0c

    Coś takiego?

    Robert

  • 6. Data: 2022-09-10 14:40:00
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > https://prnt.sc/FhkpX5UCdk0c
    >
    > Coś takiego?
    >
    > Robert

    Dokładnie :)

    --
    Janusz

  • 7. Data: 2022-09-10 14:43:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-09-10 o 11:19, J.F pisze:

> [...]
    > 0-10V, ale i tak znacznie przyjemniej.

    > A moze przekaznik prądowy?
    > Tylko kontaktrony jakos malo czule - ile Ci ostatnio Azw wyszlo?

    Można jeszcze dać czujnik hall-a, przykleić do przewodu silnika i
    zasterować nim plc, powinno się dać bezpośrednio.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2022-09-10 17:39:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Saturday, September 10, 2022, 11:19:10 AM, you wrote:

    > Czy on taki bezstratny ... moze gdzies w kosmosie, gdzie
    > nadprzewodniki sa bezstratne :-)

    Przy 10A DC jest praktycznie bezstratny.

    > Walor edukacyjny ma, ale kolega nie elektronik, i chcialby gotowy
    > kupic. Da sie?

    Słabo z dostępnością rdzenie 3R1 - w Polsce dostępne tylko TN36 z tego
    materiału - wielkie są. Ale z dowolnego zasilacze PC z napięciem 3.3V
    można wyjąć mniejszy.

    > Troche ukladow scalonych do pomiaru pradu jest, nie daja
    > 0-10V, ale i tak znacznie przyjemniej.

    Układy z halotronami dają się wzmocnić do zakresu 10V. Tylko po co?

    Coś o stratach wyżej pisałeś?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2022-09-10 19:21:45
    Od: M M <m...@g...com>

    Są czujniki prądu zakładane na przewód - np. WCS1800 lub coś z serii LEM.

  • 10. Data: 2022-09-10 21:11:25
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Przy 10A DC jest praktycznie bezstratny.

    Przewód jednokrotnie przechodzący przez toroid. To jakie to może mieć
    straty na 10mm miedzi przy praktycznie dowolnym przekroju przewodu do
    silnika?

    > Słabo z dostępnością rdzenie 3R1 - w Polsce dostępne tylko TN36 z tego
    > materiału - wielkie są.

    Niepotrzebnie chcesz do zrobić zbyt porządnie. To nie ma być regulcyjny
    wzmacniacz magnetyczny o liniowej charakterystyce, tylko znikająca
    cewka. Dowolny ferryt się nada, przy 500mT jednakowo znikną. Testowałem
    na F938, 3F3, PC20 i nie pamiętam, na ilu jeszcze. Tylko l_e ma
    znaczenie w tym zastosowaniu.