  • 1. Data: 2022-09-06 10:16:08
    Temat: Dwie cewki
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Dwie osobne cewki. Jedna nawinięta zgodnie a druga przeciwnie.
    Zasilone tak, aby zgodnie z regułą prawej ręki kierunki pola były zgodne.

    Oba pola są identyczne? Bo cewki nie.

    Pytam w kontekście antycznych słuchawek, gdzie są dwie cewki na rdzeniu
    U z magnesu trwałego.

    https://youtu.be/jOBFuqBigOY?t=463

    Domniemam, że jeden koniec U to N a drugi S. Cewki powinny mieć bieguny
    zgodne z magnesem.
    Ma znaczenie ten kierunek nawinięcia przy zachowanych zgodnych biegunów?

    Robert

  • 2. Data: 2022-09-06 10:28:11
    Temat: Re: Dwie cewki
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Robert,

    Tuesday, September 6, 2022, 10:16:08 AM, you wrote:

> [...]
    > zgodne z magnesem.
    > Ma znaczenie ten kierunek nawinięcia przy zachowanych zgodnych biegunów?

    Nie znam się na konstrukcji słuchawek elektromagnetycznych. Mogę się
    jedynie wypowiadać o konstrukcji dławików czy transformatorów na
    rdzeniach U. Zakładając, że mamy do czynienia z chęcią uzyskania
    jednego, łącznego uzwojenia, zazwyczaj projektuję identyczne cewki i
    wskazuję połączenie ich końców. To powoduje, że pola obu cewek się
    sumują. Podobnie robi się w podwójnych przetwornikach gitarowych i
    zapewne też tak się robiło w słuchawkach elektromagnetycznych.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2022-09-06 10:48:11
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > sumują. Podobnie robi się w podwójnych przetwornikach gitarowych i
    > zapewne też tak się robiło w słuchawkach elektromagnetycznych.

    A co z jeżeli jedna będzie nawinięta odwrotnie ale strumienie będą się
    sumować bo prąd będzie płynął w niej odwrotnie?

    Robert

  • 4. Data: 2022-09-06 10:56:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Robert,

    Tuesday, September 6, 2022, 10:48:11 AM, you wrote:

    > A co z jeżeli jedna będzie nawinięta odwrotnie ale strumienie będą się
    > sumować bo prąd będzie płynął w niej odwrotnie?

    Żeby pola się zsumowały, to przy odwrotnym połączeniu cewki muszą być
    takie same - tak, jak opisuję wyżej.

    Wykonaj sobie eksperyment myślowy i wyprostuj rdzeń. Wszystko stanie
    się jasne.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2022-09-06 13:09:09
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Żeby pola się zsumowały, to przy odwrotnym połączeniu cewki muszą być
    > takie same - tak, jak opisuję wyżej.
    >
    > Wykonaj sobie eksperyment myślowy i wyprostuj rdzeń. Wszystko stanie
    > się jasne.

    To może od początku. Zostawmy te słuchawki na razie.
    http://3a-meble.com.pl/files/dynamicContent/sites/bc
    295x/images/pl/webpage_14/l7q2rrj1/element_158/cewki
    .jpg

    Dwie cewki. Po lewej obie są nawinięte w tym samym kierunku.
    Po prawej są w przeciwnych.
    W obu przypadkach pole sumuje się. I czy te dwa układy są w 100%
    elektrycznie, magnetycznie i co ta jeszcze identyczne.
    Bezkarnie można tak nawijać np. transformatory, itp.
    Nasuwa tu mi się analogia do chiralności w chemii.

    Robert

  • 6. Data: 2022-09-06 13:26:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Dwie osobne cewki. Jedna nawinięta zgodnie a druga przeciwnie.
    >Zasilone tak, aby zgodnie z regułą prawej ręki kierunki pola były
    >zgodne.

    >Oba pola są identyczne? Bo cewki nie.

    Tak to napisales, ze trudno zrozumiec

> [...]
    >rdzeniu U z magnesu trwałego.

    >https://youtu.be/jOBFuqBigOY?t=463

    >Domniemam, że jeden koniec U to N a drugi S. Cewki powinny mieć

    Tak jest.
    Czyli pola cewek powinny byc przeciwne.

    Gdybys natomiast to U rozprostowal ... to wtedy pola robia sie zgodne
    .

    Cewki maja wzmacniac lub oslabiac pole magnesu. Musza wiec miec

    >Ma znaczenie ten kierunek nawinięcia przy zachowanych zgodnych
    >biegunów?

    Nie bardzo łapię o co ci chodzi - kierunek nawijania na nawijarce moze
    byc dowolny, natomiast musza byc polaczone tak, zeby prąd krecil sie w
    przeciwne strony - patrzac od strony membrany.

    To co jest w 11:30 narysowane w lewym dolnym rogu jest dobrze, w lewym
    gornym - prawie dobrze, bo dolna czesc cewek niefachowo namalowana.

    J.

  • 7. Data: 2022-09-06 13:44:03
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > Bezkarnie można tak nawijać np. transformatory, itp.
    > Nasuwa tu mi się analogia do chiralności w chemii.

    Jakaś słaba ta analogia.
    No dobrze, na prawym rysunku górna i dolna cewka to enancjomery.

    P.P.

  • 8. Data: 2022-09-06 14:36:15
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    r...@g...com napisał(a):

> [...]
    .jpg

    > Dwie cewki. Po lewej obie są nawinięte w tym samym kierunku.

    Obie cewki ta po prawej i ta po lewej na patyk działają tak samo, tj. pole cewek nie
    znosi się, ale sumuje się,
    jak w słuchawkach. Po co w takim układzie uzwojenie bifilarne które nic nie da?

    Cały pic polega na osłabieniu pola magnesu lub jego wzmocnieniu.
    Membrana jest silnie przyciągana przez magnes, teraz chodzi o to
    aby to "silnie" nieco osłabić lub nieco wzmocnić, aby tańcowało w rytm muzyki.

    Teoretyczne. Jeżeli dasz słaby magnes i big big cewkę, przy jednej połówce sinusa
    pole
    powinno zaniknąć i membrana powinna odpaść.

    > . I czy te dwa układy są w 100%
    > elektrycznie, magnetycznie i co ta jeszcze identyczne.

    Tak.

    > Bezkarnie można tak nawijać np. transformatory, itp.

    Co masz na myśli?

    OT z cyklu sztuczki kruczki
    figure 11.
    http://www.treasuresweeper.com/wp-content/uploads/20
    14/07/coil-basics.pdf

    Uzwojenie TX+ nawinięte w jedną stronę, TX- w druga stronę,
    do ziemi idzie zmienne pole magnetyczne z TX+, ale na cewce RX wypadkowa pola wynosi
    0,
    dopiero po pojawieniu się metalu, na cewce RX pojawia się napięcie.

  • 9. Data: 2022-09-06 14:55:00
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    295x/images/pl/webpage_14/l7q2rrj1/element_158/cewki
    .jpg

    > Jakaś słaba ta analogia.
    > No dobrze, na prawym rysunku górna i dolna cewka to enancjomery.

    Tak czytam na wiki i jakoś nie mogę zrozumieć czym się różnią.

    "Cząsteczki chiralne występują w formie dwóch izomerów optycznych -
    enancjomerów"

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Chiralność_cząsteczek
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Enancjomery

    Robert

  • 10. Data: 2022-09-06 15:11:50
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-09-06 o 14:36, alojzy nieborak pisze:

> [...]
    nie znosi się, ale sumuje się,
    > jak w słuchawkach. Po co w takim układzie uzwojenie bifilarne które nic nie da?

    Czy aby na pewno to jest odpowiednik bifilarnego? Kierunki uzwojeń są
    przeciwne.

> [...]
    pole
    > powinno zaniknąć i membrana powinna odpaść.

    Skoro oba układy są identyczne, to już nic. Niepokoi(ło) mnie to, że dwa
    układy różniące się geometrycznie mogą nie różnić się elektrycznie.