  • 1. Data: 2022-09-07 01:47:41
    Temat: znakowanie stali nierdzewnej
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Mam nieduże ( klika cm ) detale zrobione z nierdzewki. To jest obudowa
    czujnika przykręcana do stalowej konstrukcji, na dworze więc narażona na
    śnieg błoto deszcz itp. Po paru latach to wygląda jakby nie było z
    nierdzewki :) Do tego tam jeszcze elektrokorozja wchodzi w grę...

    Chciałbym sobie je znakować ( numery seryjne ). Jakieś cyferki i literki
    o wysokości kilku mm.

    I żeby było dobrze i tanio i jeszcze w miarę wygodnie. I musi być
    naprawdę "głęboko" w tej stali, bo powierzchowne jakieś nadruki to
    znikną szybko.

    Znakowarka laserowa fiber - za droga. I nie wiem też czy to jest odporne
    "w czasie".

    Mam laser CO2 40W, ale toto się nie nadaje niestety do takich zabaw.

    Znakowarka "punktowa" ( taki wibracyjny punktaczek ) - nie wiem. Ktoś
    używa tego ?

    Znakowanie "elektrochemiczne" ( są jakieś zestawy do tego ) - chemia, do
    tego jakiś tam zasilacz odpowiedni itp. - nie wiem, czy to jest
    wystarczająco wytrzymałe no i dość pracochłonne wydaje się...

    Jest jeszcze opcja z małą frezareczką, ale to też kłopotliwe za bardzo
    wydaje mi się.

    Może coś innego jest jeszcze o czym nie wiem ?

  • 2. Data: 2022-09-07 11:25:23
    Temat: Re: znakowanie stali nierdzewnej
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-09-07 o 01:47, sundayman pisze:

    > Może coś innego jest jeszcze o czym nie wiem ?
    Trochę agresywne... numeratory.

    Robert

  • 3. Data: 2022-09-07 18:22:12
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 07.09.2022 o 01:47, sundayman pisze:
> [...]
    > nierdzewki :) Do tego tam jeszcze elektrokorozja wchodzi w grę...
    >
    > Chciałbym sobie je znakować ( numery seryjne ). Jakieś cyferki i literki

    Takie coś używamy.
    https://www.markator.pl/produkty/znakowarki_stacjona
    rne_benchtop/
    Są też ręczne, coś znajdziesz.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2022-09-07 18:28:49
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 7 września 2022 o 01:47:44 UTC+2 sundayman napisał(a):
> [...]
    > wydaje mi się.
    >

    > Może coś innego jest jeszcze o czym nie wiem ?
    Zrób z kwasowki.

  • 5. Data: 2022-09-07 19:44:30
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    Nie musisz od razu kupować opcja znakowania w kolorze, możesz
    najprostszy fibrowy. Z myfriend-ów to jakieś 15-18K brutto. Fakt, wypada
    pooświęcić jeden dzień na zrobienie geometrii, dobranie parametrów, ale
    w zamian można grawerować głęboko, znakować płytko, wszelkiej maści
    tabliczki i opsy też się da no i hobbystyczne PCB bez trawienia jak się
    uprzesz że za 10 minut potrzebujesz ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 6. Data: 2022-09-07 23:04:21
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    wtorek, 6 września 2022 o 18:47:44 UTC-5 sundayman napisał(a):
> [...]
    > śnieg błoto deszcz itp. Po paru latach to wygląda jakby nie było z
    > nierdzewki :) Do tego tam jeszcze elektrokorozja wchodzi w grę...
    (...)

    > Jest jeszcze opcja z małą frezareczką, ale to też kłopotliwe za bardzo
    > wydaje mi się.

    Frezarka nie jest taka problematyczna. Przynajmniej nie bardziej niz numeratory do
    nabijania seriali.
    Jak sobie naszykujesz g-kod to bez problemu sobie mozesz kombinowac go modularnie i
    literki osobno zestawiac albo w jakims bashu czy powershellu generowac cale pliki
    gkodowe z calym serialem.
    Do ogarniecia i chyba tylko laser bedzie szybszy bo szykowanie maski do
    elektrochemicznego znakowania tez szybkie nie jest.

  • 7. Data: 2022-09-07 23:46:34
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Trochę agresywne... numeratory.

    próbowałem, marne efekty to daje. Nierdzewka jest twarda.

  • 8. Data: 2022-09-07 23:48:23
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Takie coś używamy.
    > https://www.markator.pl/produkty/znakowarki_stacjona
    rne_benchtop/
    > Są też ręczne, coś znajdziesz.

    A no właśnie, zapomniałem jak się toto nazywa. Mikroudar.
    To mi się wydaje niezłe, tylko nie bardzo tanie :)

  • 9. Data: 2022-09-07 23:49:36
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > najprostszy fibrowy. Z myfriend-ów to jakieś 15-18K brutto.

    No i to jest za dużo trochę jak na to zastosowanie.
    Chyba że by taki laser dało się do czegoś jeszcze użyć...

  • 10. Data: 2022-09-08 00:29:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 7 września 2022 o 23:49:42 UTC+2 sundayman napisał(a):
    > No i to jest za dużo trochę jak na to zastosowanie.
    > Chyba że by taki laser dało się do czegoś jeszcze użyć...
    Z laserem dobra rada. Jeśli nie chcesz użyć najprostszej i najtańszej metody jaka
    jest znakowanie numeratorem to jedyne słuszne podpowiedzi muszą być powyżej 20
    tysięcy.