  • 1. Data: 2022-09-08 22:22:24
    Temat: jak trawić aluminiowe pcb?
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Specjalny wytrawiacz jest, który nie rusza aluminium a trawi miedź, czy
    normalnie, nadsiarczanem sodu i osłonić (zalakierować) płytkę od spodu i
    krawędzie?
    Wygrawerować też chyba nie najlepszy pomysł, bo się uszkodzi izolację?

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2022-09-09 10:43:39
    Temat: Re: jak trawić aluminiowe pcb?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 8 września 2022 o 22:22:27 UTC+2 Mirek napisał(a):
> [...]
    > krawędzie?
    > Wygrawerować też chyba nie najlepszy pomysł, bo się uszkodzi izolację?

    Blisko, coraz bliżej pytania czy papier toaletowy można prać. Nie możesz wziąć
    kawałka aluminium i wsadzić do wytrawiacza? Potem tutaj napisać czy można w nim
    trawić czy nie można? Idzie ochujec. Jeden nie potrafi przypierdolić młotkiem w
    numerator inny się pyta o coś co może zróbic sam. Za to można postawić pieniądze
    przeciwko liściom w parku że znają się na polityce jak nikt więcej.

  • 3. Data: 2022-09-09 22:42:54
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Mirek wrote:
> [...]
    > krawędzie?
    > Wygrawerować też chyba nie najlepszy pomysł, bo się uszkodzi izolację?

    Nic nie robić, nadsiarczan nie rusza podkładu. Jeśli już koniecznie
    musisz, bo najlepiej płytki trawi się w Chinach.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2022-09-10 05:38:04
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    > Nic nie robić, nadsiarczan nie rusza podkładu. Jeśli już koniecznie
    > musisz, bo najlepiej płytki trawi się w Chinach.

    A pewnie że tak, ale... jak PCB ma być gotowe za 15 minut, albo na
    dziś/jutro, to akurat w tym przypadku laserem (nie drukarką) można sobie
    poradzić. Tylko że dostajesz PCB bez masek, opisówki i jak jest THT to
    wiercenia też Cię czekają. Skoro Mirek pyta o trawienie, to pewnie taka
    PCB była by wystarczająca. To tak w kontekście trawienia - po prostu nie
    trawić ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2022-09-10 10:28:45
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Irek.N. wrote:

    > A pewnie że tak, ale... jak PCB ma być gotowe za 15 minut, albo na
    > dziś/jutro, to akurat w tym przypadku laserem (nie drukarką) można sobie
    > poradzić.

    Nigdy nie miałem takich potrzeb, Irku, więc się nie wypowiem. Przy
    normalnych czasach wykonania JLCPCB ma w ofercie płytki IMS w cenie
    zwykłego dwustronnego FR4, czyli $2 za 5 sztuk, włączając frezowanie
    nieregularnych kształtów. Zamówiłem ostatnio partię ~100 sztuk okrągłych
    na IMS, jakość znakomita. Jak się ktoś zamierza paprać w nadsiarczanie
    za 9 złotych bez wspomnianej przez Ciebie potrzeby, to już nic nie poradzę.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2022-09-10 11:18:45
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 10 Sep 2022 10:28:45 +0200, Piotr Wyderski
    <b...@p...com> wrote:
    > Nigdy nie miałem takich potrzeb, Irku, więc się nie wypowiem. Przy

    Czy aluminiowe pcb nadają się do użycia z elementami tht? Przeglądam
    przekroje budowy takich płytek i nigdzie nie widzę jak za
    zabezpieczone (izolowane??) są otwory do tht?
    Wcześniej sądziłem że to płytki tylko do SMD, ale w opisach podają,
    że takie płytami są idealne do tht...

    --
    Marek

  • 7. Data: 2022-09-10 12:11:14
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 10.09.2022 05:38, Irek.N. wrote:

> [...]
    > wiercenia też Cię czekają. Skoro Mirek pyta o trawienie, to pewnie taka
    > PCB była by wystarczająca. To tak w kontekście trawienia - po prostu nie

    Dokładnie tak. Potrzebuję jedną płytkę, żeby zamocować specyficzne LED-y.
    Na zwykłym pcb się nie opłaca, bo się sfajczą.
    Żadnych wierceń, opisów, masek. Więcej nie pytajcie.
    Mam frezarkę cnc to sobie mogę zrobić bez problemu.
    Bezpośrednio nie wyfrezuję jak zwykłą, ale mogę pokryć lakierem
    i go wygrawerować, następnie wytrawić - sposób może trochę dłuższy niż
    bezpośrednie grawerowanie, ale efekt lepszy i mniej problemów z
    ustawianiem.
    Z wierceniem, frezowaniem, maską i opisem też nie ma problemu ale tutaj
    nawet nie ma takiej potrzeby.
    Czy to jest papranie się?
    Młodzi jak przychodzą teraz na praktyki albo nawet do pracy to w
    zasadzie można z nazwiska: Pan Niedasię albo Pan Niechcemisię.
    BTW: co trzeba spełnić żeby zamówić płytki w Chinach na firmę?

    --
    Mirek.

  • 8. Data: 2022-09-10 14:33:39
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Marek napisał(a):

    > Czy aluminiowe pcb nadają się do użycia z elementami tht?

    Z THT nie widziałem, widziałem 5 la temu dwustronne ALU z przelotkami
    prawdopodobnie via mocowane ręcznie, tak na oko fi 0,8 mm.

    Dziś technika poszła do przodu i gógiel zwraca:
    https://tinyurl.com/4pkawu5e

    Pewnie hamerykańskie i drogie.

  • 9. Data: 2022-09-10 15:09:43
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 09.09.2022 22:42, Piotr Wyderski wrote:

    > Nic nie robić, nadsiarczan nie rusza podkładu.
    Poczekaj, nie rusza podkładu, czyli izolacji pod miedzią?
    A krawędzie i spód płytki? (jednostronnej) Trzeba osłonić jak rozumiem,
    czy są fabrycznie osłoniętę? (ciąć nie muszę, albo zrobię to po trawieniu).

    --
    Mirek.

  • 10. Data: 2022-09-10 17:33:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Saturday, September 10, 2022, 10:28:45 AM, you wrote:

> [...]
    > za 9 złotych bez wspomnianej przez Ciebie potrzeby, to już nic nie poradzę.

    Jak się ma zapas nadsiarczanu, akwarium z napowietrzaniem i grzałką do
    tego oraz pilną potrzebę...

    --
    Best regards,
    RoMan