  • 1. Data: 2021-02-08 16:37:57
    Temat: Przydźwięk przy nadawaniu (transceiver UHF)
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Wracając do tematu transceivera Maxon PM-150, którego reanimuję i o którym
    gdzieś wcześniej pisałem, pytając o strojenie jego helikali.

    Odbiornik wydaje się działać OK, ale mam problem z nadajnikiem. Przy
    nadawaniu u odbiorcy słychać przydźwięk.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/brum.mp3

    Nie jest to brum sieciowy, występuje zresztą też przy zasilaniu radia z
    akumulatora. Audacity pokazuje szczyty przy ok. 453 Hz.

    Wziąłem radio na warsztat i:

    - przydźwięk występuje także na wyjściu toru wzmacniacza mikrofonu, tuż
    przed mieszaczem

    - wymiana wszystkich elektrolitów w całym radiu nic nie dała

    - przydźwięk występuje także po odłączeniu mikrofonu i zwarciu PTT

    - przydźwięk prawdopodobnie przedostaje się z anteny do zasilania, bo
    testowałem na sztucznym obciążeniu i oddalanie przewodów zasilających od
    rezystora obciążającego zmniejszało przydźwięk, a przysuwanie
    zwiększało; myślałem, żeby zaekranować przewody, ale przecież to radio
    fabrycznie nie ma zaekranowanych przewodów, więc coś musi być jednak
    uszkodzone

    - zmniejszanie mocy wyjściowej (jest do tego PR-ek) zmniejsza też
    przydźwięk, a sam przydźwięk pojawia się tylko, gdy radio nadaje (tor
    wzmacniacza mikrofonu pracuje cały czas, ale przy odbiorze nie ma tam
    przydźwięku, tylko dźwięk z mikrofonu)

    - nie jest to CTCSS, bo testowałem i z włączonym i z wyłączonym -- bez
    różnicy, zresztą to inna częstotliwość

    Schematy radia:

    http://www.chmurka.net/r/usenet/maxon-digi-board.png (część cyfrowa + VCO)

    http://www.chmurka.net/r/usenet/maxon-rf-board.png (część radiowa)

    Macie jakieś pomysły, gdzie można szukać problemu?

    --
    Wraca nawalona wrona z imprezy. Leci i kracze:
    - Krrra, Krrra itd.

  • 2. Data: 2021-02-08 18:52:36
    Temat: Re: Przydźwięk przy nadawaniu (transceiver UHF)
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > przed mieszaczem

    > Macie jakieś pomysły, gdzie można szukać problemu?

    Wygląda na niedopasowaną rezystancję obwodu m.cz do całości (za duża).
    Zrób może zwarcie na wejściu (zewrzyj mikrofon) i sprawdź.
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 3. Data: 2021-02-08 20:36:53
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Wracając do tematu transceivera Maxon PM-150, którego reanimuję i o którym
    > gdzieś wcześniej pisałem, pytając o strojenie jego helikali.

    Nie na temat ale zapytam z ciekawości. Dlaczego na załączonych
    schematach część symboli jest w prostokątach? Niektóre nie zamknięte.
    Pierwszy raz coś takiego widzę.
    Wojtek

  • 4. Data: 2021-02-08 21:01:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 8 Feb 2021 15:37:57 +0000 (UTC), Arnold Ziffel napisał(a):

> [...]
    > zwiększało; myślałem, żeby zaekranować przewody, ale przecież to radio
    > fabrycznie nie ma zaekranowanych przewodów, więc coś musi być jednak

    To jest cholernie niejasne. Jak coś się przedostaje z anteny skoro jej
    nie ma bo jest szt. obciążenie? I jakie przewody zasilające? I
    przysuwanie czego do czego? Ty może wiesz ale ja nie.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 5. Data: 2021-02-08 22:38:30
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    wowa <w...@g...pl> wrote:

    > Nie na temat ale zapytam z ciekawości. Dlaczego na załączonych
    > schematach część symboli jest w prostokątach? Niektóre nie zamknięte.

    Wydaje mi się, że te w prostokątach są SMD. Niezamknięte widzę tylko
    rezystory, więc może chodzi o typ obudowy (0603, 0805)? W spisie R304
    (niezamknięty) i R313 (zamknięty) wyglądają tak samo:

    R304 RES, CHIP 33K OHM 1/10W +/-5%
    R313 RES, CHIP 2.2K OHM 1/10W +/-5%

    --
    Lekarka będąc za sprawą w urzędzie, zauważyła urzędnika, który śliniąc
    palce liczył otrzymaną właśnie pensję.

  • 6. Data: 2021-02-08 22:41:31
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > To jest cholernie niejasne. Jak coś się przedostaje z anteny skoro jej
    > nie ma bo jest szt. obciążenie? I jakie przewody zasilające? I
    > przysuwanie czego do czego? Ty może wiesz ale ja nie.

    Najpierw testowałem na prawdziwej antenie, podłączonej kablem RG-58 (i
    stąd to nagranie, kolega parę km dalej nagrał). Potem, na biurku, badając
    wyjście toru m.cz., na sztucznym obciążeniu (rezystorze) włożonym w
    gniazdo antenowe. Z tyłu radia oprócz gniazda antenowego wychodzą także
    dwa grube przewody, które zasilają radio. Przybliżanie ich do rezystora,
    włożonego do gniazda antenowego, zwiększało przydźwięk, a oddalanie
    zmniejszało.

    --
    Jesteśmy bardzo biedni. Żona musiała sprzedać nerkę żebyśmy mieli co
    jeść w Boże Narodzenie. Jak tak dalej pójdzie będę musiał zrezygnować z

  • 7. Data: 2021-02-09 08:54:23
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 8 Feb 2021 21:41:31 +0000 (UTC), Arnold Ziffel napisał(a):

    > Przybliżanie ich do rezystora,
    > włożonego do gniazda antenowego, zwiększało przydźwięk, a oddalanie
    > zmniejszało.

    Jak rozumiem, w trakcie nadawania a obserwacja poziomu przydźwięku była
    na oddalonym innym odbiorniku?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 8. Data: 2021-02-09 23:17:13
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Jak rozumiem, w trakcie nadawania a obserwacja poziomu przydźwięku była
    > na oddalonym innym odbiorniku?

    Pierwsza obserwacja była na normalnej antenie i oddalonym odbiorniku.
    Druga bezpośrednio w torze mikrofonu samego radia, bez drugiego
    odbiornika.

    Podczas odbioru przydźwięku nie ma. Na oddalonym odbiorniku z oczywistego
    powodu, ale w torze mikrofonu samego radia, pracującym także podczas
    odbioru, też nie ma.

    --
    Do okulisty przychodzi pacjent:
    - Proszę przeczytać litery z tablicy - mówi lekarz.

  • 9. Data: 2021-02-09 23:48:01
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    "LordBluzg(R)" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Wygląda na niedopasowaną rezystancję obwodu m.cz do całości (za duża).
    > Zrób może zwarcie na wejściu (zewrzyj mikrofon) i sprawdź.

    Nie pomogło, nie ma żadnej różnicy.

    --
    Słoń i mrówka postanowili wybrać się na wiśnie. Przez płot przeszli do
    ogródka sąsiada, nagle słyszą czyjeś kroki. Mrówka mówi:

  • 10. Data: 2021-02-10 00:04:34
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Nie pomogło, nie ma żadnej różnicy.

    Nie wiem jak masz realizowane tam PTT. Często w tym miejscu brak styku
    na przełączniku (często mechaniczny) powoduje zwiększoną oporność obwodu
    i słychać przydźwięk jaki opisujesz. Czasem wystarczy WD40 albo
    polutować na nowo styki (jeśli jest umocowany do druku).