  • 11. Data: 2021-02-10 00:06:45
    Temat: Re: Przydźwięk przy nadawaniu (transceiver UHF)
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Nie pomogło, nie ma żadnej różnicy.

    No dobra, kuknąłem w obrazek jak to wygląda. Podmienił bym cały mikrofon
    z kablem i sprawdził. Często sam kabel siada.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 12. Data: 2021-02-10 08:42:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 9 Feb 2021 22:17:13 +0000 (UTC), Arnold Ziffel napisał(a):

    > Pierwsza obserwacja była na normalnej antenie i oddalonym odbiorniku.
    > Druga bezpośrednio w torze mikrofonu samego radia, bez drugiego
    > odbiornika.

    Jasne. No to ci powiem ze nie mam pojęcia :) Ale idąc tropem dziwnej 453
    Hz częstotliwości szczególnie bym się przyjrzał tym kawałkom układu
    które z nią pracują i to podczas nadawania. Syntezie zapewne. No i bym
    posprawdzał jakość wszystkich połączeń między masami. Także ekranowaniu
    wewnętrznemu o ile takie występuje.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 13. Data: 2021-02-12 01:32:39
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    "LordBluzg(R)" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie wiem jak masz realizowane tam PTT. Często w tym miejscu brak styku
    > na przełączniku (często mechaniczny) powoduje zwiększoną oporność obwodu
    > i słychać przydźwięk jaki opisujesz. Czasem wystarczy WD40 albo
    > polutować na nowo styki (jeśli jest umocowany do druku).

    Zwierałem ręcznie i było to samo :( Ale udało się rozwiązać problem, brzmi
    teraz czysto i wyraźnie.

    Co zrobiłem:

    1. Dodałem kondensator 560 nF bezpośrednio do nóżek zasilających
    pierwszego wzmacniacza mikrofonu (IC113).

    2. Wywaliłem oryginalny mikrofon, zastąpiłem go innym (bez wewnętrznego
    wzmacniacza).

    3. Jako że nowy mikrofon nie ma wewnętrznego wzmacniacza, wywaliłem R284
    i dodałem prosty układ zasilający mikrofon:
    http://www.chmurka.net/r/usenet/maxon-mic-bias-sch.p
    ng

    4. Poziom sygnału z mikrofonu wzrósł tak bardzo, że musiałem ustawić
    głębokość modulacji na minimum, bo obcinało.

    Czemu sytuacja się poprawiła, skoro bez wpiętego mikrofonu była taka
    sama... nie mam pojęcia. Albo kondensator na zasilaniu IC113 aż tyle
    zmienił, albo brak R284 (choć nie potrafię wytłumaczyć, w jaki sposób).
    Z drugiej strony nie sprawdzałem już bez mikrofonu (zwierając PTT bez
    wpiętego mikrofonu), może brumiłoby tak samo.

    Tak to teraz brzmi po drugiej stronie przemiennika:
    http://www.chmurka.net/r/usenet/niebrumi.mp3

    --
    Po roku studiow przyjezdza do domu studentka i od progu wola:
    - Mamo, mam chlopaka!

  • 14. Data: 2021-02-12 11:08:44
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > 4. Poziom sygnału z mikrofonu wzrósł tak bardzo, że musiałem ustawić
    > głębokość modulacji na minimum, bo obcinało.

    Czyli wychodzi na to, że uszkodzony był mikrofon w sumie. Nie musiałeś
    robić stabilizacji zasilania nowego mikrofonu, jemu wystarczy podać
    przez opornik zasilanie korzystając z jakiegoś niższego niż główne. Co
    do kondensatora na zasilaniu IC113 to w sumie niepotrzebnie ale jak
    ładnie wygląda to niech sobie jest :)

    > Czemu sytuacja się poprawiła, skoro bez wpiętego mikrofonu była taka
    > sama... nie mam pojęcia.

    Jeśli był to mikrofon pojemnościowy/elektretowy i chyba miał wzmacniacz
    :) a nie dynamiczny to uszkodzenie mikrofonu powoduje wzrost rezystancji
    w całym obwodzie, łącznie z linią zasilania i przydźwięk ma się gdzie
    rozbujać, tym bardziej że zaraz zostaje wzmocniony przez IC113.

    > Albo kondensator na zasilaniu IC113 aż tyle
    > zmienił,

    Nie.

    > albo brak R284 (choć nie potrafię wytłumaczyć, w jaki sposób).
    > Z drugiej strony nie sprawdzałem już bez mikrofonu (zwierając PTT bez
    > wpiętego mikrofonu), może brumiłoby tak samo.

    Trzeba to było wykonać po odpięciu kabla z PTT od radia i dokonać
    zwarcia PTT bezpośrednio na gnieździe, przynajmniej miałbyś pewność że
    brumienie pochodzi z obwodu samego mikrofonu/kabla.

    > Tak to teraz brzmi po drugiej stronie przemiennika:
    > http://www.chmurka.net/r/usenet/niebrumi.mp3

    Całkiem fajnie. Modulacja FM nie lubi dużego wzmocnienia mikrofonu ale
    lubi jakąś korekcję dla głosu gadacza. Jak to mówią "nie każdy ma ryj do
    mikrofonu" :) Niektórzy muszą stosować korekcję bo zwyczajnie bulgoczą
    :D Tu tego nie ma :)

  • 15. Data: 2021-02-12 20:45:24
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Czyli wychodzi na to, że uszkodzony był mikrofon w sumie.

    Tak może być, choć bez mikrofonu przydźwięk też był, zarówno z rozwartym
    jak ze zwartym wejściem mikrofonowym.

    > Nie musiałeś robić stabilizacji zasilania nowego mikrofonu, jemu
    > wystarczy podać przez opornik zasilanie korzystając z jakiegoś
    > niższego niż główne.

    Tak chciałem i podałem na początku 5V, które było, ale terkotało (cyfrowy
    syf). Potem chciałem podać 12V ale stwierdziłem, że też się może wzbudzać
    właśnie przez te 12V, więc już zrobiłem taką stabilizację.

> [...]
    > w całym obwodzie, łącznie z linią zasilania i przydźwięk ma się gdzie
    > rozbujać, tym bardziej że zaraz zostaje wzmocniony przez IC113.

    No dobra, ale mikrofonu nie było, leżał sobie grzecznie obok :)

    > Trzeba to było wykonać po odpięciu kabla z PTT od radia i dokonać
    > zwarcia PTT bezpośrednio na gnieździe, przynajmniej miałbyś pewność że
    > brumienie pochodzi z obwodu samego mikrofonu/kabla.

    Tak robiłem na początku. Jak już poskładałem i działało to nie sprawdzałem
    dalej.

    Albo dobry mikrofon :)

    --
    Chodnikiem biegnie przerażona kobieta, a za nią groźnie sapiąc wielki
    mężczyzna. W końcu ona nie ma już sił. Staje, odwraca się do niego

  • 16. Data: 2021-02-12 21:00:36
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    [...]
    > No dobra, ale mikrofonu nie było, leżał sobie grzecznie obok :)

    W sensie że wypięty kabel z gniazda czy tylko wydłubany mikrofon z
    "gruszki"?
    No właśnie. Rezystancja nieskończona obwodu i obwód niezamknięty
    rezystancją w torze m.cz jest jak rana wlotowa wszelakiego syfu.

    Ten sam efekt masz np. na estradzie, gdzie kabel jest wpięty do
    wzmacniacza ale jeszcze nie do gitary/mikrofonu. Buczy bardzo ładnie :)

    > Albo dobry mikrofon :)

    Dobry mikrofon to względne pojęcie ale jak się samemu zrobi korekcję
    częstotliwości i wzmocnienie to efekty są lepsze czasem niż dobry gotowiec.

  • 17. Data: 2021-02-19 16:24:59
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    "LordBluzg(R)" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > W sensie że wypięty kabel z gniazda czy tylko wydłubany mikrofon z
    > "gruszki"?

    Wypięty kabel.

    > No właśnie. Rezystancja nieskończona obwodu i obwód niezamknięty
    > rezystancją w torze m.cz jest jak rana wlotowa wszelakiego syfu.

    Ale tam jest rezystancja (tzn. była, bo nie mając wzmacniacza w mikrofonie
    ją wywaliłem). R284 obciąża wyjście mikrofonu (620 om).

    > Ten sam efekt masz np. na estradzie, gdzie kabel jest wpięty do
    > wzmacniacza ale jeszcze nie do gitary/mikrofonu. Buczy bardzo ładnie :)

    Buczy ale sieciowo, tu nie było 50 Hz :)

    > Dobry mikrofon to względne pojęcie ale jak się samemu zrobi korekcję
    > częstotliwości i wzmocnienie to efekty są lepsze czasem niż dobry
    > gotowiec.

    Tu nie robiłem korekcji, jest fabrycznie.

    --
    Wchodzi zajączek do baru, podciąga rękawy i krzyczy:
    - Kto zbił mojego brata?

  • 18. Data: 2021-02-19 22:35:52
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Wypięty kabel.

    > Ale tam jest rezystancja (tzn. była, bo nie mając wzmacniacza w mikrofonie
    > ją wywaliłem). R284 obciąża wyjście mikrofonu (620 om).

    Też mało no i w sumie nie dziwne, bo po wciśnięciu PTT w okolicy robi
    się mała wariacja z powodu emisji w.cz. która ładnie się tam indukuje.
    Najważniejsze, że po ogarnięciu mikrofonu, działa :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>