    From: AMX <r...@b...cy>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: 2 cienka podkładki = 1 gruba ??
    Date: Sat, 22 Oct 2011 12:56:34 +0000 (UTC)

    On Sat, 22 Oct 2011 07:00:58 +0000 (UTC),
    <m...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    > zień dobry!
    >
    > Pacjent :
    > Pręt 20mm, dwustronnie gwintowany i skręcany nakrętkami M20 x 1.5 (3 cm
    > długości)
    > Działające siły: wzdłuż osi pręta (rozciągające)
    > W planie były podkładki o wymiarach 20 x 20cm o grubości 8mm
    >
    > Zawiłostka :
    > "Pod ręką" mam takie blachy, ale 4 mm
    >
    > Pytanie :
    > Jak dam 2 x 4 mm, to o ile procent spadnie sztywność w stosunku do 1 x 8
    > mm ?
    > (zakładając, że ich nie spawam i skręcam tylko wspomnianym prętem)

> [...]

    Zień dobry! ( fajne =:-))

    Pierwsze przybliżenie byłoby takie:
    sztywność układu jest sumą sztywności elementów

    Dla sił podłużnych i ścinających sztywność jest wprost
    proporcjonalna do wymiarów, więc sztywność się nie zmieni, dwie
    śruby o sumarycznym przekroju równym jednej większej pracują tak
    samo - mają identyczną sztywność.

    Zupełnie inaczej rzecz się ma dla zginania, sztywność
    (sprężysta!) elementu jest proporcjonalna do EJ. Darując sobie E,
    J jest k*b*h^3.

    Dwa elementy o grubości h/2 dają
    J=2*k*b*(h/2)^3=(k*bh^3)/4

    Czyli sztywność jest tylko 1/4 elementu jednolitego.

    Podkładki (AFAIK) pracują na wszystkie trzy stany jednocześnie.
    Jeśli umiesz oszacować jaki jest udział zginania, to masz już
    pierwsze oszacowanie.

    Szacował

    AMX

    PS. Gdzieś mam dokładniejsze rozwiązanie zginania: dwie belki, jedna
    na drugiej.

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy