  • 221. Data: 2021-01-26 12:41:59
    Temat: Re: 9hpln
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    P.S. Przeniesmy sie na pl.rec.lotnictwo.

    >No - to napisałem - nie wiemy.

    Tzn my dokladnie nie wiemy, ale w tylu miejscach pisza, ze nie dziala,
    ze tak na 99% nie dziala.
    Jeden ciekawy link dawalem, drugi ... Macierewicz to musial jakos
    uzasadnic :-)

    >To akurat wiadomo w tej sytuacji: guzik wciska CPT=PF.

    Chodzi o przycisk czy przelacznik "Glisada", bez ktorej ponoc odejscie
    nie dziala.

    >Przychodzi 130 m, a właściwie 150 m, załoga (PF) wyrównuje delikatnie
    >lot nie przekraczając 100 m (120 m), i nie ma problemu. To jest
    >trywialne, można to robić we mgle itd. Każdy kompetentny pilot to
    >potrafi, nawet bez żadnych licencji IR ME ATPL itd.

    Tylko tak czasem ktoremus nie wychodzi.

    >Owszem, ale tamto jest dużo bardziej nieprawdopodobne. To jest
    >najmniej
    >nieprawdopodobne. Katastrofa też jest nieprawdopodobna, a jednak
    >raczej
    >zaistniała.

    >Podobno.
    >Czyli nie przerwał zniżania. Nie wiem czemu ma służyć ta żonglerka
    >słowna - zniżał się dalej czy nie? Zniżał.

    Ale chcial sie znizac dalej, czy nie chcial.

    >Nie dlatego, że szukał
    >przycisków, to mógł robić przez sekundę, a jeśli to była ostatnia
    >ofiara
    >losu (na co nic nie wskazuje), to dwie.

    Uchod jest na wolancie, zawsze pod reka.

    >Ale nie 7, 8, 9, czy ile to tam było (zależnie od którego do którego
    >punktu).

    >Nie miał najmniejszego powodu by tak myśleć.

    Poza wskazaniem wysokosciomierza barycznego.

    >Nawet RA pokazywał mniej niż minimum.

    Przeciez wiesz, ze ma prawo. Schodzimy na barycznym.
    Ponizej moga byc pagorki czy gory, 100m na RA jest bezpieczne.

    >Po samym tonie głosu NAVa, nawet nie rozumiejąc słów, można
    >się było domyślić treści.

    >Jakby myślał, że jest 100 m wyżej (pomijam 160 czy 200), to by
    >zapytał
    >"ale o co wam chodzi?". Wszystko musiało być jasne.
    >BTW oni nie lecieli ze sobą chyba pierwszy raz?

    W stenogramie IES jest "jakie trzysta?", ale nie wiadomo kto mowi, i o
    co mu chodzi.

    >A potem?

    Potem to potem, przedtem natomiast - jak pisales na 150 czy 130m
    nalezy wyrownywac - i tu ci jednorazowe "100" malo pomoze w
    wypoziomowaniu lotu.

    Po prostu - PF steruje na przyrzady, wiec sie na wysokosciomierz/e i
    wariometr gapi ... a czy spoglada za okno ?
    W chmurze nie ma sensu, ale moze z przyzwyczajenia zerka.

    >Oczywiście. Dlatego schodził na RA. I dlatego zszedł na RA na
    >minimalną
    >wysokość (pod chmury), ale się nie rozbił o ziemię. Tylko pechowo
    >drzewo
    >było.

    Tylko czemu na 90m RA powiedzial "odchodzimy" ?

    Tak trudno uwierzyc, ze w celu odejscia sie wciska przycisk i czeka az
    samolot odejdzie sam ?

    >Wyżej, i/lub w VMC.

    A tu mielismy niżej i IMC - czyli nie powinni tak robic.

    I nawet jesli pilot chcial zejsc nizej - to czemu tak ostro.

    >Katastrofy nie zdarzają się codziennie. 6 * 10 + wysokość potrzebna
    >do
    >wyrównania to w dalszym ciągu mniej niż 100 m.

    Jak cytowalem, to do wyrownania potrzeba wiecej.

    >I jest feedback. Ktoś może na to pójść.

    Ale czemu tak szybko ? Do pasa jeszcze spory kawalek.

    >Natomiast opowieści, że (obojętnie jaki) pilot nie
    >wiadomo jak długo szykuje się do odejścia w takich warunkach - bez
    >przesady.

    A gdzie pisalem, ze sie szykuje ?
    Naciska przycisk i samolot odchodzi. A przynajmniej powinien.

    [NAV]
    > Normalnie siedząc to on w ogole widzi jakis wysokosciomierz ?

    Normalnie to on nie siedzi gdzies z boku ?
    Powinien miec jakis stolik na mapy itp ..

    https://www.pinterest.co.kr/pin/378795018647937495/

    >- Wysokościomierz WBE-SWS - wskaźnik elektroniczny zintegrowany
    > z centralą danych aerodynamicznych (air data computer?)
    >- Wysokościomierz UWO-15M1B - elektromechaniczny wskaźnik wysokości
    > barometrycznej

    >Czyli być może ustawienie ciśnienia STD obejmowało tylko ten pierwszy
    >altimetr.

    Tak. W dodatku tylko jego, wiec 2P mial dobre wskazania.

    Aczkolwiek ... to tylko ustawienie cisnienia CPT idzie do TAWS ?

    >Na środku są (podobno) przyrządy nawigatora :-)
    >M.in. wysokościomierz/wariometr. Musi mieć dobry wzrok i długie ręce.

    Rece istotnie bardzo dlugie, ale moze nie ma tam wiele do dotykania.

    >Owszem. Ale nie próbują tego typu podejść raczej, i w niektórych
    >momentach mają sporo roboty.

    Z FMS nawigator w zasadzie niepotrzebny.

    >Wydaje się, że wszystko, czego potrzebowali.

    Nawigator RA na swoim panelu raczej nie ma.
    Wiec patrzy sie na RA kapitana, bo RA 2P po prawej, czyli zasloniety.

    W poblizu sa trzy wysokosciomierze baryczne, z czego tylko jednen
    przestawiony.

    >A z jaką?

    Z duzo mniejsza.

    >No i niech tak będzie. Potrzebował prawie 10 sekund, żeby zauważyć,
    >że
    >samolot nie zaprzestał zniżania. Co za różnica?

    Jaki okres masz na mysli ?
    Bylo 100m RA i baryczne, gdzie juz powinien przestac,
    bylo drugie 100m na RA na wysokosciomierzu,
    bylo "90", gdzie powiedzial "odchodzimy",
    i tak 3.5 do 5s pozniej zdecydowane pociagniecie sterow

    >No więc nie. Mogliby nadać mu uprawniania do ILS DH 0 RVR 50/75 m,
    >a i tak nie mógłby w takich warunkach tam lądować. Ani np. nigdzie
    >w Polsce (jedyne lotnisko w Polsce z cat IIIB to jest Gdańsk, tak od
    >tygodnia jakby).

    OK, ale zakladam, ze jakos z sensem nadawali.
    Jesli samolot nie potrafi sam wyladowac na takim lotnisku, to pilotowi
    nadaja 30m - oczywiscie po odpowiednim przeszkoleniu.

    >Procedury nie obejmowały tego, co robili, to jest jasne.

    A program szkolenia pewnie radziecki.

    >Chyba już to napisałem - nie wydaje się to być prawdą:

    >O godz. 6:40:52, gdy samolot osiągnął wysokość radiową 91 m RW (39 m
    >nad
    >poziomem lotniska, 1696 m od progu DS 26), dowódca przekazał załodze
    >informację: ,,Odchodzimy na drugie (zajście?)"

    >(Podobno był to dowódca, ale tego prawie nie słychać - ja wiem, że to
    >ładniej wygląda, ale jego działania temu przeczą).

    Nacisnal przycisk i czekal.

    >Czas na odejście, albo przynajmniej wyrównanie był jednak najwyższy
    >- 39 m nad pasem minus te np. kilkanaście metrów na zatrzymanie
    >zniżania
    >to się robi... no tak jakby w okolicach planu.

    Owszem, w ogole nie powinien tak nisko schodzic, tylko przypominam, ze
    wysokosciomierz mu co innego pokazywal.
    No i ciagle masz jednak 91m nad terenem - wiec wzglednie bezpiecznie,
    tylko teren sie podnosi.

    >Gdyby nie chcieli schodzić niżej niż (jakiekolwiek) minimum, co
    >robiliby
    >na 91 m RA / 39 m nad poziomem pasa?

    No, wczesniej bylo 100m RA, a barowysokosciomierz pokazywal ze 200 ...

    >O godz. 6:40:57,5 KL wydał komendę: ,,???????? ?????? ? ????????"
    >(,,Kontrola wysokości i horyzont") (28 m wg RW, 2 m nad poziomem
    >lotniska, w odległości 1265 m od progu DS 26, przy pozycji 75 m
    >poniżej
    >ścieżki schodzenia i 65 m z lewej strony od osi pasa). W tym samym
    >czasie w samolocie lecącym z prędkością 277 km/h nastąpiło odłączenie
    >kanału podłużnego autopilota. Było to wynikiem ściągnięcia przez
    >dowódcę
    >kolumny sterowej w kierunku na siebie o wartość ponad 50 mm, opisaną

    Co nam daje 5s od "odchodzimy", a gdzie indziej pisza 3.5

    >Na tyle długo, że tak po prostu nie było.

    I podjrzewasz ze CPT schodzil sobie te ostanie metry w tempie
    dyktowanym przez RA - czyli 60m/5s ?
    Gdy nawigator nie nadazal z odczytywaniem kolejnych poziomow.

    >To nie tak. Samolot dalej się zniżał i PF powinien zareagować
    >awaryjnie,

    Ale po pewnym czasie. I trudno mi powiedziec ile to jest w Tu-154.
    Sekunda, dwie, trzy ...

    a czy automat czy nie automat, to już by się zastanawiali później.

    >Nie wiem. Może to był drugi raz w życiu?

    Latali chyba czasem po wojskowych lotniskach, ale moze umieszczone w
    bazie TAWS.
    Latali tez do Afganistanu i Iraku, ale moze tam Amerykanie zagarneli
    jakies duze cywilne lotnisko.

    No i mowie "latali" w ogolnosci - niekoniecznie Protasiuk.

    >No to musisz może zapytać Aeroflotu dlaczego tego tam nie wstawiali.
    >W nowszych maszynach raczej wstawiają? Owszem, zachodnie.

    Jak sami nie potrafia, to zamowili zachodnie.

    >Nie wiem co masz na myśli.

    Trzeci TAWS.

    >Po tyle, za ile kupiec chce kupić. Przecież to są normalne rozmowy,
    >analizy, umowa, wykonanie, zapłata, dostarczenie, testy itd.

    No, i jak ci wyjdzie, ze chcesz na tym zarobic 20mln$, to przy 2
    sztukach mamy po 10mln.
    I klient nie kupi.
    Zdecydowanie lepiej poszukac klienta na setke sztuk.

    >No więc tak jakby coś takiego padło...

    Padlo ? W ktorym momencie ?

    >Kapitana. A nie wiemy co kapitan na ten temat powiedział - wiemy co
    >zrobił.

    Nie wiemy, bo moze wcisnal przycisk.

    J.

    P.S. Jak to z ta Gruzja bylo ? Bo cos mi chodzi po glowie, ze pilot
    sie skontaktowal z dowodcą w Warszawie i odmowil wykonania rozkazu
    Zwierzchnika, a Warszawa to poparla.

    A tu ponoc, Protasiuk, wtedy FO, zasiadl w fotelu kapitana na rozkaz z
    Warszawy ... i tez odmowil

    https://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103085,8503348,Kpt__Pro
    tasiuk_odmowil_ladowania_w_Gruzji__nie_cwiczyl.html

  • 222. Data: 2021-01-26 16:59:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> writes:

    > Niemal 350 km. Co Ci jednak z SBAS w ogóle? -- zmniejsza poziomy
    > błąd z 10 metrów do 3?... Ale zadaszenie czy ściana (od której
    > odbije się sygnał) błąd ów zwiększa nawet do 50 metrów...

    Potrafi nawet bardziej.
    Ciekawe efekty obserwowaliśmy z blaszanymi ścianami (duże hale), akurat
    nie z GPSem, z innym radiem, ale objawy powinny być podobne.

    > SBAS jest potrzebny w lotnictwie... Samolot dobrze widzi satelity,
    > bo nie ma dookoła dachów czy ścian; zaś pilot musi wiedzieć na czas
    > (w czasie rzeczywistym tak zwanym) czy oby na pewno GPS podaje poprawnie...

    Owszem.

    > Niby w rolnictwie też, ale rolnik dobrze radził sobie dzięki DGPS i długotrwałej
    > obserwacji.

    Nie, wystarczą krótkotrwałe (w czasie rzeczywistym). Osobiście się
    takimi rzeczami nie zajmuję, ale przypadkowo akurat koledzy w firmie
    sterują takimi ciągnikami, i taki własny DGPS (z własnymi punktami
    referencyjnymi) działa bardzo dobrze.

    > Twierdzę natomiast, że 'EGNOS' pełni w Europie te same funkcje,
    > co 'WAAS' w Ameryce itd...

    To jest prawda, natomiast

    > I twierdzę, że te systemy (EGNOS,
    > WAAS itd.) współpracują ze sobą...

    na to nie przedstawiłeś żadnego poparcia, ani nie napisałeś nawet
    w jakim sensie miałyby ze sobą współpracować, a należy wziąć pod uwagę
    to, że WAAS ani EGNOS nie współpracują nawet (technicznie rzecz biorąc)
    z GPS. One go uzupełniają, albo z niego korzystają, owszem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 223. Data: 2021-02-01 01:25:13
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof Halasa" m...@p...waw.pl

> [...]
    > w firmie sterują takimi ciągnikami, i taki własny DGPS (z własnymi
    > punktami referencyjnymi) działa bardzo dobrze.

    + dobrze radził sobie dzięki DGPS LUB długotrwałej obserwacji.

    Miałem na myśli, że i DGPS daje dobre efekty, i długotrwała
    obserwacja. Istotnie -- można odczytać mnie, iż wg mnie DGPS
    daje dobre efekty dopiero wówczas, gdy dodamy mu długotrwałe
    obserwacje... ale rzecz jasna po tych wszystkich dyskusjach
    raczej ;) tak nie można było mnie odczytać...

    > na to nie przedstawiłeś żadnego poparcia,

    Żal mi już czasu na te rozmowy.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 224. Data: 2021-02-04 11:49:00
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > 'EGNOS' tak jak miast 'GNSS' mogłem napisać 'GPS'. Rozmawiamy
    > tu, nie zaś wykładamy jedynie słuszne teorie i prawdy.
    >
    > Równie dobrze (raczej -- źle) mogłem napisać 'WASS' miast 'WAAS'.
    > [i zapewne niejeden raz napisałem, choć być może dostatecznie
    > często poprawiłem przed wysłaniem]
    >
    > Twierdzę natomiast, że 'EGNOS' pełni w Europie te same funkcje,
    > co 'WAAS' w Ameryce itd... I twierdzę, że te systemy (EGNOS,
    > WAAS itd.) współpracują ze sobą...
    >
    > Ty zaś, Trybunie, twierdzisz raz za razem coś, co przyprawia
    > o zawrót głowy... (choćby mylisz/myliłeś 'EGNOS' z 'Galileo'

    A więc mylę się utożsamiając EGNOS z Galileo i Glonass z SDCM?

  • 225. Data: 2021-02-04 11:50:18
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 25.01.2021 o 18:51, Eneuel pisze:

> [...]
    >    w starej (ze mną) szkole, czy już w nowej... kolega ów położył
    >    na ławce piórnik i powiedział: ,,długość i szerokość''... wtedy
    >    nie załapał na czas, że sama dwuosobowa ławka tak już stała...
    >
    >    - w Afryce jest coś innego, ale satelity EGNOS **być może**
    >      są bezproblemowo widoczne także w RPA ;)
    >
    >    - Sudan jest ,,niżej'' niż na 25 stopniu szerokości
    >      geograficznej południowej
    >
    >    - niekoniecznie na całej długości (,,wysokości'') Afryki
    >      EGNOS sięgał 25 stopnia szerokości geograficznej południowej
    >
    >    - im dalej od stacji referencyjnych, tym gorzej, ale rzecz

    /2016/NP_010_SBASAfrica.html

    >    GMV UCZESTNICZY W URUCHOMIENIU SYSTEMU GPS-SBAS NA POŁUDNIU AFRYKI
    >
    > Ty (w najlepszym wypadku) mógłbyś skorzystać ze stacji SDCM ulokowanej
    > w Kaliningradzie...
    >
    >    https://geoforum.pl/strona/47390/przeglad-gnss-2019/
    >
    > https://www.gmv.com/export/sites/gmv/images/noticias
    /News_2016/SBASmapa.png

    >    https://geoforum.pl/upload/images/gnss_3.jpg
    > https://gssc.esa.int/navipedia/images/8/8c/SBAS_in_t
    he_world.png

> [...]
    > sekund.... (około pół kilometra) Lecieć tak mogli jedynie NAD pasem
    > lub tuż przed/za tym pasem, nie zaś półtora kilometra przed tym pasem,
    > czyli tuż nad jarem głębokim na 60 metrów, o którego istnieniu doskonale
    > wiedział przynajmniej dowódca tego samolotu...
    >
    > Wniosek prosty -- piloci zabłądzili we mgle... Mgle meteorologicznej
    > i informacyjnej w ogóle -- byli chociażby wprowadzani w błąd
    > (niekoniecznie celowo) przez pracowników lotniska...
    >
    > Nie uratuję tych nieszczęśników -- ani nie dobiję...
    >
    > Ale kłamstwa okołowypadkowe mogą przyczynić się skutecznie do

    Ilością tekstu raczej nie da się nic wykreować.  Fakt pozostanie faktem
    - w północnej Afryce nie powinno być problemów z korzystaniem z sygnałów
    oferowanych przez EGNOS.

    Co do samego zamachu/wypadku smoleńskiego to piloci jak wszyscy normalni
    ludzie we mgle bardziej polegają na informacjach z zewnątrz niż na
    swojej niewiedzy.

  • 226. Data: 2021-02-04 11:51:21
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 25.01.2021 o 18:02, Eneuel pisze:

    > Nie wyprowadzili -- Ty także nie wyprowadzisz swymi metodami. :)

    Nie bardzo wiem co to za metody, i dlaczego niby miałbym zamiar
    wyprowadzania Cię z równowagi. Sprawa interesuje mnie z tego powodu że
    znajomy z realu też niedawno miał taką sprawę w sądzie.

> [...]
    > co jedna podstawowa... Wniosek prosty -- biegły 'nie ma ,,nadmiaru'' ;)
    > klientów', bo gdyby miał, opiniowanie nie opłaciłoby się mu...
    >
    > Klientów brak, najwyraźniej stosownej wiedzy medycznej brak -- co
    > wykazałem aż zbyt dosadnie, więc bez dofinansowywania ze strony
    > sądu biegły by daleko nie ,,zajechał''...
    >
    > Sędzia ze swą bystrością umysłu (,,nie można mieszać różnych spraw
    > i trzeba mieszać różne sprawy'' itp. kFiaty) też niewiele wskóra
    > w rzeczywistym świecie (niestety) twardych (bo realnych) reguł...
    >
    > Wystarczy tedy brać do rozpatrywania ,,ubezpieczeń'' stosowny ;)

    Zbytnim uproszczeniem jest zwalenie całej winy na Kaczyńskiego, czyli
    złego funkcjonowania złego systemu który to system z założenia stworzono
    aby tzw państwo ciągle walczyło z obywatelem.

> [...]
    > Nie szukasz prawdy... [lub szukasz, lecz udajesz, iż nie szukasz]

    > Satelity SBAS ślą Ci info -- możesz te informacje otrzymać choćby
    > via net... Zrozum wreszcie [lub nie] że satelity SBAS pełnią
    > zupełnie inną funkcje niż satelity GNSS -- choćby ślą poprawki
    > atmosferyczne i info o stanie GNSS. Co Ci po informacjach WASS
    > w Europie? Co Ci z tego, iż wiesz, jak wyglądają atmosferyczne
    > zniekształcenia nad Waszyngtonem wtedy, gdy poznajesz pozycję
    > w Poznaniu?... WASS opiera się o stacje rozlokowane nad USA,
    > nie w Europie... (ogólnie o stacje nad USA -- nie wdając się

    Tymczasem, w razie awarii EGNOS to z całego zasobu SBAS mam pod
    Poznaniem do dyspozycji tylko satelity SDCM.

> [...]
    >
    > Nie zamierzam na razie ;) kupować następnego telefonu.
    >
    > -=-
    >
    > Twój problem długotrwałego fiksowania może mieć wiele przyczyn:
    >  - zły telefon
    >  - zła konstelacja
    >  - złe zadaszenie
    >  - nieaktualne dane aGPS
    >  - lodowaty ;) start
    >
    > U mnie czasami ;) fixowanie trwa kilkanaście minut, ale zwykle
    > mniej niż sekundę, o ile warunki są q temu dobre...
    >
    > [czytając Ciebie, można wiele dowiedzieć się o Twym trybie życia]

    Najprawdopodobniej zły, czyli przestarzały już dzisiaj telefon. I jedna
    uwaga - gdy w nim włączyć sieć to fiksa łapie normalnie, czyli
    kilka/kilkanaście sekund. Ale to nie jest żadne rozwiązanie bo w głębi
    lasu ciężko o sam sygnał GSM a co tu dopiero mowić o 3 czy 4g.

  • 227. Data: 2021-02-04 21:49:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    trybun <M...@j...cb> writes:

    > Fakt pozostanie
    > faktem - w północnej Afryce nie powinno być problemów z korzystaniem z
    > sygnałów oferowanych przez EGNOS.

    Z sygnałów to nie wiem, ale jeśli chodzi o samoloty, to chwilowo
    "w Afryce" jest chyba tylko jedno podejście do lądowania, które korzysta
    z SBAS (GPS + EGNOS), na Wyspach Kanaryjskich.

    Natomiast w samej północnej Afryce są stacje referencyjne EGNOS -
    domyślam się, że nie powstały tylko dla samego swojego istnienia, tylko
    jest w tym jakiś cel.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 228. Data: 2021-02-04 22:08:24
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2021-02-04 o 11:50, trybun pisze:
    > Co do samego zamachu/wypadku smoleńskiego to piloci jak wszyscy normalni
    > ludzie we mgle bardziej polegają na informacjach z zewnątrz niż na
    > swojej niewiedzy.

    Widziałeś filmik rosyjskich chłopaków zaraz po upadku samolotu? Żadnej
    mgły nie było. Filmik był czysty i przejrzysty. Sztuczna mgła jakoś
    szybko sie rozeszla.

    --
    animka

  • 229. Data: 2021-02-04 23:33:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Animka <a...@t...ja.wp.pl> writes:

    > Widziałeś filmik rosyjskich chłopaków zaraz po upadku samolotu? Żadnej
    > mgły nie było. Filmik był czysty i przejrzysty. Sztuczna mgła jakoś
    > szybko sie rozeszla.

    Wyobraź sobie, że są różne rodzaje mgły:
    1. taki, który utrudnia chodzenie.
    To się zdarza rzadko, ale to taka mgła, w której dużo wcześniej można
    usłyszeć idących ludzi niż ich zobaczyć. Widoczność typu 5, 10 metrów.

    2. taki, który utrudnia jazdę samochodem.
    Widoczność rzędu 50, 100 metrów powoduje, że na autostradzie nawet przy
    zerowym ruchu trzeba jechać (znacznie) wolniej.

    3. taki, który utrudnia lądowanie samolotu.
    Do lądowania na tamtym lotnisku tamtym samolotem wymagana była
    (w szczególności) widoczność w poziomie nie mniejsza niż 2000 metrów.

    Widzisz pewną drobną różnicę?
    Jaka widoczność jest potrzebna, by "filmik był czysty i przejrzysty"?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 230. Data: 2021-02-04 23:47:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.02.2021 o 23:33, Krzysztof Halasa pisze:
    > Widzisz pewną drobną różnicę? Jaka widoczność jest potrzebna, by
    > "filmik był czysty i przejrzysty"?

    Dodatkowo jeszcze filmik jest na poziomie gruntu, a oni byli
    kilkadziesiąt - kilkaset metrów wyżej.

    --
    Robert Tomasik