  • Data: 2020-10-19 23:08:09
    Temat: Re: AB=21
    Od: nadir <n...@h...org> szukaj wiadomości tego autora

    > Niektórzy z sentymentu przenoszą swoje stare numery do
    > operatorów VoIP -- żeby płacić złotówkę rocznie zamiast kilkuset.
    > Liczą na to, że jeszcze do czegoś się przydadzą, że kiedys do nich
    > wrócą. Słaba to nadzieja.

    Mi się mój numer, przeniesiony z TPSA do Halonet, bardzo przydaje.
    Mam zrobione konto SIP na smartfonie z Androidem i gdzie tylko mam
    zasięg jakiegoś internetu jestem osiągalny pod tym numerem. Nie
    interesują mnie żadne roamingi czy koszta połączeń międzynarodowych, ale
    nie dlatego przeniosłem numer do VoIP-a. W Halonet mam whiteliste z
    około 40 numerami, które mogą się do mnie dodzwonić, reszta dostaje bana
    już na dzień dobry od operatora. To jest numer tylko dla najbliższej
    rodziny i znajomych, nawet jak gdzieś "wypłynie", to i tak niepowołane
    osoby nie będą mnie "molestować". Za złotówkę+VAT na rok, to niezły bajer.

    > Polski PNK jest wyjątkowo nieudolnym tworem. W takiej na przykład
    > Chorwacji telefoniczny numer kierunkowy tożsamy jest z kodem
    > pocztowym. Tam wszyscy wiedzą, że 1 to Zagrzeb (wiadomo, stolca),
    > 22 to Dubrownik, 21 Split, 22 Szybenik, 23 Zadar (a jednak można
    > po kolei!) itd. To samo z komórkami -- wiadomo, że 9 to "mobitel",
    > ale kolejna cyfra wskazuje operatora (raczej nie będzie tam ich
    > więcej niż 9). Porządek w numeracji jest jednym z powodów, że
    > stacjonarna telefonia (dzisiaj realizowana przez VoIP) ma się
    > tam znacznie lepiej niż w Polsce.

    No ale Chorwacja ma jakieś 10% obywateli co Polska, pewnie też
    odpowiednio mniej abonentów, więc mogą sobie na to pozwolić. Ale przede
    wszystkim nie mają garba w postaci 49 stref numeracyjnych.
    Chorwacja jest młodym państwem, więc mogli pewnych błędów uniknąć, ale
    nie tylko my się bujamy z PNK, Niemcy czy Francja mają podobne problemy,
    no w każdym razie mieli jeszcze kilka lat temu. Teraz może już zrównali
    numery stacjonarne z mobilnymi, co i u nas by się przydało.