    Subject: Re: AMD 3900X
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Boguś <t...@w...pl>
    Date: Fri, 10 Jul 2020 12:56:25 +0200

    W dniu 2020-07-09 o 22:14, heby pisze:

    > Nic nie rozumiem. Jeśli coś liczysz to to się *musi* zrównoleglić do AKURAT 12
    > rdzeni w jednym CPU? To cecha algorytmu? A nie może to być coś znacznie tańszego,
    > ale np. dwuprocesorowego, gdzie sumarycznie wyjdzie szybciej niż jeden drogi cpu?

    Obliczenia polegają na przeliczeniu pojedynczego zestawu danych na 1 rd. Obecnie
    takie obliczenia trwają ok 1h i będzie to stopniowo rosnąć. Do obliczenia jest
    kilkadziesiąt tysięcy takich przeliczeń.
    Przeliczenia są równolegle w ten sposób, że uruchamia się równocześnie tyle razy
    ten sam program ile jest rdzeni (logiczne nie wchodzą w rachubę) z innym zestawem
    danych. Wszystko jest dobrze oskryptowane i nie ma żadnych przerw w obliczeniach.
    12 rd wybrałem ze względów ekonomicznych, co napisałem w odpowiedzi na post R.Tyczki.

    Problem zrównoleglenia obliczeń jest trudny. Były takie próby, efekt był do
    przewidzenia - wydajność 4 równoległych obliczeń w 1 programie to 70% wydajności
    pojedynczych obliczeń w 4 równoległych programach. Zysk był - mniejsze
    zapotrzebowanie na pamięć L3.

    Chcę więcej L3/na 1 rd bo nie stracę na szybkości obliczeń. 3900X spełnia moje
    życzenia ale nie wiem na ile 'pokłóci' się 12 równoległych programów
    obliczeniowych. Na 3700X w zaprzyjaźnionej firmie jeszcze dało radę. Chce mieć
    pewność, że nie spowolni to szybkość obliczeń na 3900X.

    PS. Jeżeli kogoś dziwi, że potrzebuję tak dużo cache'u L3 to powiem, że słowo
    maszynowe w tych obliczeniach to > 1 500 000 bitów. Każde odwołanie do pamięci
    zamiast do cache'a to znaczna strata czasu.

    Szukajcie to znajdziecie. Na pewno już kilka lub nawet kilkadziesiąt osób kupiło
    AMD Ryzen 7 3900X. Problem jest jak ich znaleźć.

    --
    Oli