  • 1. Data: 2020-07-09 19:41:01
    Temat: AMD 3900X
    Od: Oli <O...@a...com>

    Poszukuję ludzi/firmy, które mają lub mieć będą w najbliższej przyszłości,
    komputer z procesorem AMD 3900X i są skłonni udostępnić go na kilka godzin do
    zrobienia testów pod pełnym obciążeniem wszystkich rdzeni. Wskazane jest
    posiadanie dobrego chłodzenia.

    Wiem, że szansa posiadania takiego procesora wśród Was jest zerowa, ale ... może
    znajomi, znajomi znajomych, syn bogatych rodziców lub zaprzyjaźnione firmy maja
    takie komputery.
    Dotychczas udało mi się takie testy przeprowadzić w zaprzyjaźnionej firmie z
    procesorem AMD 3700X, ale mnie jest potrzebny 3900X a ryzyko nietrafionego zakupu
    za duże pieniądze niestety jest!.

    Z góry dziękuję tym, którzy znajdą mi osobę lub firmę z takim komputerem

    Pozdrawiam,

    --
    Oli

  • 2. Data: 2020-07-09 20:36:23
    Temat: Re: AMD 3900X
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/07/2020 19:41, Oli wrote:
    > Poszukuję ludzi/firmy, które mają lub mieć będą w najbliższej
    > przyszłości, komputer z procesorem AMD 3900X

    https://www.ikoula.com/en/dedicated-server-amd-ryzen
    https://www.reliablesite.net/dedicated-servers/12-co
    re-server/amd-ryzen-3900x-64GB

    Może da się znaleźc na krótszy okres.

  • 3. Data: 2020-07-09 22:04:26
    Od: Oli <O...@a...com>

    W dniu 2020-07-09 o 20:36, heby pisze:

    > https://www.ikoula.com/en/dedicated-server-amd-ryzen
    > https://www.reliablesite.net/dedicated-servers/12-co
    re-server/amd-ryzen-3900x-64GB

    Nawet nie wiedziałem, że są serwery na bazie AMD. Nie potrzeba mi serwera do setki
    równolegle procesów o małym użyciu procesora Ale potrzeba mi komputera, ze swoim
    pierwotnym przeznaczeniem (compute), do obliczeń. Obliczenia trwać mają przez
    miesiąc 24 h/d na 12 rd. Wszystko jest dokładnie sprawdzone na Intel Core
    i7-6700K. Niestety możliwość Intela do moich celów się kończą mimo, że szybkość
    obliczeń na AMD wynosi tylko 75-80% Intela. Sprawa rozbija się o cache L3 - intel
    2.5 MB/rd , AMD 3900X 5.3 MB/rd. Intel przy moich obliczeniach znacznie spowalnia
    gdy wykorzystuje wszystkie rdzenie, amd niewiele spowalnia ( na 3700X). Chcę
    sprawdzić jak zachowa się 3900X.

    > Może da się znaleźc na krótszy okres.

    Niestety nie widzę, krótszego czasu. Inne serwerownie też nie maja mniej niż 1
    miesiąc. Mnie wystarczyłoby kilka godzin ;).
    Cena 500-700zl powala, po 3-4 miesiącach pracy to ja kupię nowy procesor.

    --
    Oli

  • 4. Data: 2020-07-09 22:14:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/07/2020 22:04, Oli wrote:
> [...]
    > potrzeba mi komputera, ze swoim pierwotnym przeznaczeniem (compute), do
    > obliczeń. Obliczenia trwać mają przez miesiąc 24 h/d na 12 rd.

    Nic nie rozumiem. Jeśli coś liczysz to to się *musi* zrównoleglić do
    AKURAT 12 rdzeni w jednym CPU? To cecha algorytmu? A nie może to być coś
    znacznie tańszego, ale np. dwuprocesorowego, gdzie sumarycznie wyjdzie
    szybciej niż jeden drogi cpu?

    > MB/rd , AMD 3900X 5.3 MB/rd. Intel przy moich obliczeniach znacznie
    > spowalnia gdy wykorzystuje wszystkie rdzenie, amd niewiele spowalnia (
    > na 3700X). Chcę sprawdzić jak zachowa się 3900X.

    Jeśli się dobrze rozprasza, to nie lepiej było by brać kilka komputerów?

  • 5. Data: 2020-07-09 22:21:00
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 9 Jul 2020 19:41:01 +0200, Oli wrote:

> [...]
    > zrobienia testów pod pełnym obciążeniem wszystkich rdzeni. Wskazane jest

    Ile oferujesz? :-)

    > Wiem, że szansa posiadania takiego procesora wśród Was jest zerowa, ale ...

    eee... że co? Skąd taki koślawy wniosek?

> [...]

    > procesorem AMD 3700X, ale mnie jest potrzebny 3900X a ryzyko nietrafionego zakupu

    Imho ja bym celował w Threadrippera a nie 3900X, bo z tego co opisujesz w
    innym poście taki Threadripper da Ci to o czym 3900X może tylko pomarzyć.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 6. Data: 2020-07-10 12:48:54
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-07-09 o 22:14, heby pisze:

> [...]
    > szybciej niż jeden drogi cpu?

    > Jeśli się dobrze rozprasza, to nie lepiej było by brać kilka komputerów?

    A liczyłeś koszty czy liczysz na drapane?
    Potrzebujesz 12 rdzeni, bierzesz 6 komputerów 2 rdzeniowych.
    I płacisz za 6 procesorów, 6 płyt głównych, 6 zasilaczy,
    6 obudów i 6 dysków, 6 zestawów pamięci i 6 diabli wiedzą
    co jeszcze. Przy porównywalnym taktowaniu rdzenia takie mnożenie
    kompów nie ma prawa wyjść taniej niz jeden drobi ale szybki i
    wielordzeniowy.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2020-07-10 12:53:13
    Od: Oli <O...@a...com>

    W dniu 2020-07-09 o 22:21, Roman Tyczka pisze:

    > Imho ja bym celował w Threadrippera a nie 3900X, bo z tego co opisujesz w
    > innym poście taki Threadripper da Ci to o czym 3900X może tylko pomarzyć.

    Analiza ekonomiczna wskazała na Ryzen 3900X
    3900x - 12 rd, 1900- 2000zł, L3 64 MB, (5.3MB/rd! najwyższe) TDP 105W
    Teraz wchodzi na rynek 3900XT ale cena 2500zł a zysk ok 3-4 %.

    Threadripper 1920X - 12 rd, 1200-1300zl L3 32 MB(mało) TDP 180W!! po roku za prąd
    zapłacę dużo więcej niż zyskam na cenie procedora. To 14nm!!.
    Threadripper 1950X 16 rd 2500-2600zl L3 64 MB(mało jak na 16 rd)) TDP 180W!! jw
    Threadripper 2990WX 32 rd L3 64MB 7100zł dziękuję
    Threadripper 3970X 32 rd 9400zl amen
    Po za tym Threadrippery wymagają droższych płyt głównych i chłodzenia wodnego.

    Ryzen 2700X 8 rd, 800zł L3 20MB ( fatalnie - to dyskwalifikuje) TDP 105W
    Ryzen 3700X 8 rd, 1500zł TDP 65 W L3 32 MB( słabo). Cena na 1rd podobna do 3900X.
    Ryzen 3950X 16 rd, 3400-3600 zl ojoj za dużo na 1 rd.

    Taka samą analizę przeprowadziłem dla procesorów intela, na których obecnie
    pracuję. Niestety ceny są zdecydowanie wyższe i stosunek L3/liczby rd (2.5MB/rd)
    jest nie przyjęcia dla moich planowanych nowych obliczeń.

    Analiza ekonomiczna to jedno a rzeczywista moc obliczeniowa dla konkretnego
    problemu to drugie, tu ogólnikowe benchmarki nie wystarczą. Wole wiec mieć
    pewność. Szczegóły dlaczego potrzebuję taki procesor zamieszczam w odpowiedzi do heby

    Dalej więc apeluję : zna ktoś kogoś kto AMD Ryzen 7 3900X!!

    --
    Oli

  • 8. Data: 2020-07-10 12:56:25
    Od: Boguś <t...@w...pl>

> [...]
    > ale np. dwuprocesorowego, gdzie sumarycznie wyjdzie szybciej niż jeden drogi cpu?

    Obliczenia polegają na przeliczeniu pojedynczego zestawu danych na 1 rd. Obecnie
    takie obliczenia trwają ok 1h i będzie to stopniowo rosnąć. Do obliczenia jest
    kilkadziesiąt tysięcy takich przeliczeń.
    Przeliczenia są równolegle w ten sposób, że uruchamia się równocześnie tyle razy
    ten sam program ile jest rdzeni (logiczne nie wchodzą w rachubę) z innym zestawem
    danych. Wszystko jest dobrze oskryptowane i nie ma żadnych przerw w obliczeniach.
    12 rd wybrałem ze względów ekonomicznych, co napisałem w odpowiedzi na post R.Tyczki.

    Problem zrównoleglenia obliczeń jest trudny. Były takie próby, efekt był do
    przewidzenia - wydajność 4 równoległych obliczeń w 1 programie to 70% wydajności
    pojedynczych obliczeń w 4 równoległych programach. Zysk był - mniejsze
    zapotrzebowanie na pamięć L3.

    Chcę więcej L3/na 1 rd bo nie stracę na szybkości obliczeń. 3900X spełnia moje
    życzenia ale nie wiem na ile 'pokłóci' się 12 równoległych programów
    obliczeniowych. Na 3700X w zaprzyjaźnionej firmie jeszcze dało radę. Chce mieć
    pewność, że nie spowolni to szybkość obliczeń na 3900X.

    PS. Jeżeli kogoś dziwi, że potrzebuję tak dużo cache'u L3 to powiem, że słowo
    maszynowe w tych obliczeniach to > 1 500 000 bitów. Każde odwołanie do pamięci
    zamiast do cache'a to znaczna strata czasu.

    Szukajcie to znajdziecie. Na pewno już kilka lub nawet kilkadziesiąt osób kupiło
    AMD Ryzen 7 3900X. Problem jest jak ich znaleźć.

    --
    Oli

  • 9. Data: 2020-07-10 13:12:37
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 10/07/2020 11:53, Oli wrote:
    > Dalej więc apeluję : zna ktoś kogoś kto AMD Ryzen 7 3900X!!

    Tu napisz posta w dziale AMD: https://hardforum.com/
    Na pewno się ktoś znajdzie, tam są niedzielni gamerzy co na kompach za
    $10k jadą.

    Nie skończyłem jeszcze pisać posta... No i wlazłem w dział AMD:
    https://hardforum.com/threads/3900x-vs-2x-xeon-x5660
    .1997905/

    Gościu sobie z nudów robi test i benchmarkuje swojego 3900X z dual
    socket Xeonem :)

    --
    pozdrawiam, pioruns

  • 10. Data: 2020-07-10 14:22:43
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/07/2020 12:48, RadoslawF wrote:
    > A liczyłeś koszty czy liczysz na drapane?
    > Potrzebujesz 12 rdzeni, bierzesz 6 komputerów 2 rdzeniowych.
    > I płacisz za 6 procesorów

    Bzdura. Płacę za chmurę na godziny.