    From: io <i...@o...pl.invlid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Bezprzewodowy przycisk do automatyzacji
    Date: Mon, 20 Mar 2023 13:35:36 +0100

    W dniu 20.03.2023 o 10:29, J.F pisze:

    > Są RSL ...ale tanie to raczej nie bylo

    Co konkretnie masz na myśli?

    Mam taki przycisk http://niusy.pl/@sklep.2rsystem.pl/anp . Gdyby nie
    miał takiej ceny jak tutaj to konstrukcyjnie byłby idealny. Przykleja
    się go do powierzchni w dowolnym miejscu. Bateria chodzi latami.
    Natomiast ... on niekiedy działa a niekiedy nie działa. Być może na 433
    za dużo innych transmisji jest. 5 switchy do ustalenia adresu czy nie
    pamiętam już jak dokładnie. Zdroworozsądkowo, w bloku kiedyś ktoś musi
    mi zacząć robić kuku.

    > I z tym tez nie łatwo.

    Ten przycisk pewnie dało by się odebrać tanim modułem 433, ale
    zdekodować ESP już gorzej gdy się chce to robić przy okazji.

    > Dzwonki bezprzewodowe, bezbateryjne.

    To byłby jakiś pomysł, ale teraz sobie myślę, że tylko na początek.
    Kiedyś taki przycisk odbierałem. Każdy z przycisków ma inny zakodowany
    na sztywno adres, który wysyła na 433. Wystarczy to odebrać. No ale
    trzeba odbiornik sobie gdzieś zrobić i dekodowanie.

    > Przycisk czerpie energie z przycisniecia - przez cewke lub piezo ...
    > przyklady na youtubie.

    A problem według Ciebie jest zasilaniem czy z całą resztą?

    > Ale tak prawde mówiac, do swiatla, to chcialbym miec taki
    > trzypozycyjny "on, off, auto".
    > Ewentualnie jeden klawisz "on, off" z pozycją spoczynkową srodkową,
    > i do tego przełacznik "automatykę wyłącz".

    No tak, taki mniej więcej jest przycisk do którego odnośnik podałem
    wyżej. Można nacisnąć u góry lub na dole.

    Reszta ma być po stronie automatyki. Że jakiś przycisk działa w taki czy
    inny sposób, że został przytrzymany itp.

    > Zasieg. 10m, a przez sciany to mniej, i moze być za mało.

    Do czego? Przecież przycisk jest zwykle do sterowania urządzeniem, które
    znajduje się w danym pomieszczeniu. Czyli gdyby każde urządzenie miało
    być sterowane bezpośrednio to każde z nich miało by dedykowany
    przyciskowi odbiornik w zasięgu. Automatyka może umożliwić sterowanie
    urządzeniami, które w ogóle nie mają odbiornika ale są zdolne do
    sterowania. Albo takimi, które właśnie są poza zasięgiem lokalnej
    transmisji. Ogólnie to robi się to za pomocą bezprzewodowych sieci
    sensorowych, w których węzły mogą pełnić funkcję przekaźników
    rozszerzając zasięg sieci. Natomiast w praktyce problem jest taki, że
    wiele węzłów musi oszczędzać energię i nie może takiej funkcji pełnić. A
    do tego zwykle te sieci nie mają stosu TCP i do komunikacji z nimi
    trzeba stosować bramki. Stąd WiFi idzie w kierunku mesh, by nie było
    trzeba takich specjalnych sieci. To ma też związek z tym jak się
    realizuje automatyzację. Te węzły niekoniecznie same realizują
    sterowanie, że przycisk zagada do lampy i koniec. Może być konieczny
    koncentrator taki jak Home Asisstant, który będzie realizował bardziej
    złożone scenariusze, np zareaguje na przycisk, ale również zachód i
    wschód słońca. Albo obecność człowieka w domu, może np śledzić kto w
    domu jest. I oczywiście taki koncentrator raczej nie jest safety, czyli
    jak padnie to padnie i światła po prostu nie będzie.