    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Bezprzewodowy przycisk do automatyzacji
    Date: Thu, 23 Mar 2023 16:39:22 +0100

    On 23/03/2023 15:08, io wrote:
    > Coś tu pisze "Koder: 1527". Mają unikalne kody czy da się je zaprogramować?

    Mają unikalne numery. Oczywiście unikalne w pewnym zakresie. Możesz mieć
    straszliwgo pecha.

    > A ta bramka ma sens w obliczu tego, że 433 da się łatwo odbierać?

    Bramka umożliwia Ci całkowite odseparowanie HA od detali samej
    transmisji. Bramka wysyła tylko informacje "odebrano transmisję taką i
    siaką" a HA przekształca to na zdarzenia widoczne w systemie, takie same
    jak dowolnego innego urządzenia. Czyli w HA widzisz ten przycisk
    dokłądnie tak samo jak kazdy inny na dowolnej technologii.

    > Tak, o takie przyciski mi zasadniczo mogłoby chodzić. Odpowiednia cena,
    > fizyczne atrybuty idealne.

    Są trochę tandetne jak je trzymasz w ręku ;)

    > Moje obawy budzi jedynie ich adresowalność. W tym kodeku 1527 jest mowa
    > o adresowaniu 20-bitowym czyli nie braknie adresów choć nie jest dla
    > mnie oczywiste jak te adresy są nadawane w przycisku tj czy są nadawane
    > w sposób unikalny i/lub czy jest możliwość ich zmiany. A do tego jest
    > wątpliwe, by komunikacja zabezpieczała przed możliwością podszycia się,

    433 nie jest wymyslony w kwesti bezpieczeństwa. Jeśli chcesz mieć
    bezpiecznie, to albo wifi (czyli zasilanie) albo zigbee (i zmiana
    baterii co rok-dwa). Nie używam tych przycisków do niczego istotnego pod
    względem bezpieczeństwa.
    > Nic nie mam ZigBee. Grzejniki na BT. Nie kojarzę przycisków ZigBee w
    tak
    > przyjemnej cenie jak te 433 wskazane przez Ciebie.

    Nikt nie twierdzi, że w tej samej cenie ;) Chciałeś tanio, to masz
    tanio, 433 jest tanie *ale* niebezpieczne.