    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: C++ ośla łączka
    Date: Thu, 2 Feb 2023 13:51:31 +0100

    W dniu 2023-02-01 o 22:33, Janusz pisze:

    > Wyświetlacza,  graficzny wymaga dużo danych, masz go chociaż podłączony
    > pod fizyczne spi czy też jest programowo sterowany na innych  pinach niż
    > spi?
    > Am prędkość możesz sprawdzic podłączając zwykły alfanumeryczny 2*15 z
    > odpowiednia biblioteką.

    Nigdy nie napisałem nawet linijki kodu dla mikrokontrolera to pewnie nie
    powinienem się odzywać, ale hasło "z odpowiednią biblioteką" spowodowało
    skojarzenia z ostatnimi wydarzeniami u nas to napiszę parę słów. A nuż
    jakieś konstruktywne wypowiedzi się pojawią.

    Brat opanowuje teraz procesory EFM32... Silabsa.
    Pierwszy na tapecie był EFM32HG309F64G-C-QFN24 podłączony do USB.
    Ichnia biblioteka USB kompilowała się na 35k i się wieszała. To chyba
    też wyjaśnia dlaczego ich systemy uruchomieniowe (podłączane po USB) się
    wieszają.
    Nie spodziewaliśmy się, że obsługa USB wymaga więcej pamięci niż mamy na
    cały program (64k - 4k (bootloader) - 12k (wirtualny EEPROM) = 48k / 2 =
    24k na program).
    Brat napisał to USB od zera 'po swojemu'. Kompiluje się do 5k. Zapewne
    nie jest tak uniwersalne, ale się nie wiesza i urządzenie poszło do
    ludzi. Najbardziej go dziwiło, że u nich wszystko przez DMA i nie da się
    tego wyłączyć. No jak już jest flaga, że przyszła ramka i jest ona
    dostępna to dlaczego on ma jeszcze teraz czekać aż to się z jednego
    miejsca przeniesie do drugiego skoro akurat to jest to, co on chce jak
    najszybciej obsłużyć.
    Przyczyną wieszania jest błąd w hardware, który daje się obejść
    programowo, ale im się widocznie nie chciało.
    Brat mi tłumaczył, ale nie pamiętam dokładnie (było 2 miesiące temu).
    Problem się pojawia, gdy transmisja ma długość wielokrotności 64 bajtów.
    Ogólnie stwierdził, że był dotychczas rozpieszczony modułem USB z
    AtXmega i nie miał pojęcia, że taki moduł da się tak spieprzyć jak to
    jest w tym Silabsie.

    Drugi na tapetę trafił EFM32PG22C200F128IM40-C. Wybraliśmy 128k bo tyle
    pamięci dotychczas starczało. Bilans będzie chyba mniej więcej taki: 128
    - 8(bootloader) - 24 (EEPROM) = 96 /2 = 48 na aplikację, która (w
    AtXmega) ma poniżej 30k.

    Projekty płytek już poszły do produkcji, a brat zgłębia procesor.
    Kilka dni temu mnie zawołał aby mi pokazać głupotę na którą się natknął
    w ref. manualu. No w życiu by nam do głowy nie przyszło, że ktoś, może
    takie kłody rzucać nam pod nogi w tych czasach, kiedy wszystko się wali
    i nie wyrabiamy się z przerabianiem urządzeń na elementy, które akurat
    rzucili na rynek.
    Widziałem na jego komputerze, nie chce mi się szukać gdzie to jest. Jak
    doszedł do rejestrów do używania sprzętowego AES-a to jest tam napisane
    coś w stylu, że procedury krypto mogą używać tylko specjaliści a reszta
    hołoty powinna korzystać z biblioteki i dlatego pomijają opis tych
    rejestrów.
    Nie wiem co dalej. Czy np. jest szansa aby ta ich biblioteka krypto
    zmieściła się w naszym bootloaderze. My potrzebujemy jakieś 4k, czy im
    wystarczy te drugie 4k?
    Na razie brat chyba podszedł do tego według jednej z metod rozwiązywania
    całek - 'przez zaniechanie'. Wrzucił nasze procedury programowego
    liczenia AESów i SHA, a rozpoznanie jak stosować ich moduł krypto
    zostawia sobie na kiedy indziej.

    Nie szukaliśmy (jesteśmy mocno zajęci - ja już robię następną płytkę -
    tym razem z EFM32TG.. bo te PG22 i PG23 mają za mało nóg).
    Może ktoś wie gdzie można znaleźć opis rejestrów pominiętych w manualu?
    P.G.