  • Data: 2022-05-27 13:59:41
    Temat: Re: Centrale telefoniczne
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 27 May 2022 13:16:07 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Za Gierka jeszcze nie było "potem", ceny były stałe. Podnoszono je
    > tylko dla wybranych towarów -- kluczowym dla polityki finansowej
    > państwa była oczywiście wódka. Po kolejnej podwyżce pół litra czystej

    Srednia krajowa w/g ZUS
    1960 1560
    1970 2235
    1975 3913
    1980 6040

    To oczywiscie nie mowi o inflacji cen, bo niby moglaby rosnac sila
    nabywcza ludnosci ... ale towarow zaczelo brakowac.
    A zamieszki 1976 wywolane byly przez podwyzki cen - i to bynajmniej
    nie tylko na wodke.

    Ot, socjalizm w praktyce - nie chcial rzad podnosic cen w ogole,
    to po paru latach musial podniesc drastycznie.

    > miało cenę 119 zł. Tak powstał kawał -- jaki jest numer telefonu
    > do KC? -- 300 119 (stąd pamiętam cenę, a nie że piłem). Ludzie wtedy
    > zarabiali jakieś 3000 zł. Kawa była traktowana podobnie, bo zawsze
    > można było przypomiec słowa tow. Gomułki, ze robotnik kawy żłopać
    > nie musi.

    > Zakładam, że więcej niż od paru lat.

    Nie pamietam kiedy uslyszalem o tym po raz pierwszy ... a przeciez
    to nie byla wiadomosc na pierwszą strone.

    W 2010 putin zakazal eksportu zboza ... z uwagi na susze.
    Czyli musialo to byc wczesniej.

    A google jeszcze podpowiada, ze jakies sankcje byly nalozone na Rosje
    w 2014 i od tego czasu rolnictwo sie drugi raz rozwinelo.

    > Na defiladzie w Moskwie powinny
    > jechać ciężarówki wyładowane ziarnem, a nie czołgi i rakiety. To by
    > był o wiele lepszy dowód sukcesu kraju -- tak dla świata, jak i dla
    > tubylców.

    A gdzie tam - obywatel chce widziec czolgi, rakiety i wodkę, a nie
    ziarno :-)

    > Mnie dziwiło dziadostwo za Sojuza, a nie to, że sama Ukraina z Rosją
    > jest w stanie wyżywić pół świata. Wielki Głód był świadomym ludobójstwem,
    > ale oni nawet jak chcieli produkować, to im nie wychodziło. Kołchozy na
    > czarnoziemach podejmowały zjazdowe zobowiązania, że osiągną 16 q/ha,
    > choć wcześniej chłop miał z 50 bez nawozów, a można wyciągnąć nawet sto
    > (nie jestem na bieżąco z rolnictwem, jak ktoś wie lepiej, niech mnie
    > poprawi).

    50q to zdaje sie dobry wynik dzisiaj. Z nawozami.

    > Oligarchowie, a któżby inny?

    Myslisz, ze zainteresowani?
    Moze i tak, przejeli kolchozy tanio, teraz maja zysk.

    J.