  • 1. Data: 2022-05-15 11:28:21
    Temat: Centrale telefoniczne
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    Czy coś takiego jak centrala telefoniczna to jeszcze funkcjonuje ?
    Kiedyś były centrale ręczne, potem inne, nie tak dawno centrale
    impulsowe i tonowe.
    Orange zredukowało pracowników, czy to automatyzacja która nie
    potrzebuje obsługi ?

    https://warszawa.naszemiasto.pl/zabytkowa-centrala-t
    elefoniczna-sprzedana-za-350-mln-zl/ar/c1-7324269

  • 2. Data: 2022-05-15 13:27:11
    Temat: Re: Centrale telefoniczne
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 15.05.2022 o 11:28, Krzysztof kw1618 pisze:
    > Czy coś takiego jak centrala telefoniczna to jeszcze funkcjonuje ?

    Gdzieniegdzie jeszcze funkcjonuje.

    > Orange zredukowało pracowników, czy to automatyzacja która nie
    > potrzebuje obsługi ?

    Nadal potrzebna jest obsługa, tyle tylko, że obecnie jest moda na
    outsourcing, i obsługą sprzętu oraz usług zajmują się zewnętrze
    firmy/podmioty. Tak zresztą jest nie tylko w przypadku Orange, i nie
    tylko w przypadku usług telekomunikacyjnych.

  • 3. Data: 2022-05-15 15:44:37
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2022.05.15 o 13:27, nadir pisze:

    > Gdzieniegdzie jeszcze funkcjonuje.

    Chciałem ustalić jaka jest obecna technologia tworzenia stacjonarnych
    sieci telekomunikacyjnych.
    Może jest podobna, tylko pojemność urzadzeń się zwiększyła, tak jak
    przykładowo kiedyś dwupiętrowy budynek:
    1 "szafa" obsłużyła 9.999 abonentów
    w budynku było 15 szaf czyli prawie 150 tys abonentów w jednej centrali,
    to może teraz jest tak, ze 500 tys abonemtów obsłuzy, dlatego 4
    lokalizacje central zostały sprzedane i wszystko się mieści w jednej ?

    https://www.bing.com/search?q=technologia+tworzenia+
    sieci+telekomunikacyjnej

    to oczywiste, taki trend we wszystkim

  • 4. Data: 2022-05-15 16:36:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof kw1618 napisał:

    > Chciałem ustalić jaka jest obecna technologia tworzenia stacjonarnych
    > sieci telekomunikacyjnych.

    Obecnie raczej się je zwija, nie tworzy. Niezbyt uważnie przyglądam się
    temu procesowi w posttepsianej sieci, ale w swoim czasie operator (czyli
    pbecnie Orange) mocno namawiał swoich klietnów do przejścia z klasycznej
    technoligii do VoIP. Szczególnie tych, którzy już wcześniej korzystali
    z usługo ADSL (Neostrada), ale chyba nie tylko tych. Nie wiem jak daleko
    ten proces się posunął.

    Centrala PSTN skaluje się w miarę liniowo. Dla każdego numeru potrzebne
    jest wyposażenie, łączówki, zasilanie i inne klamoty. Czyli dwa razy
    więcej numerów oznacza (prawie) dwa razy więcej szpeju. W przypadku VoIP
    tak nie jest -- jedna szafa obsłuży od groma abonentów. Również odległych
    o setki kilometrów.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2022-05-15 17:57:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Krzysztof kw1618 <k...@g...pl> writes:

> [...]
    > centrali, to może teraz jest tak, ze 500 tys abonemtów obsłuzy,
    > dlatego 4 lokalizacje central zostały sprzedane i wszystko się mieści

    Tak prosto się tego nie da zrobić, bo "ostatnia mila" - od abonenta do
    centrali - raczej się nie zmienia. Można np. pozbyć się części
    pomieszczeń (nowa centrala jest znacznie mniejsza), można zainstalować
    jakiś "koncentrator", ale liczba lokalizacji pozostanie podobna.
    Zwłaszcza teraz nikt chyba nie będzie przepinał tysięcy klientów do
    nowej lokalizacji, gdy nie wiadomo jak długo to wszystko w ogóle będzie
    potrzebne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 6. Data: 2022-05-15 19:08:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

> [...]
    > Zwłaszcza teraz nikt chyba nie będzie przepinał tysięcy klientów do
    > nowej lokalizacji, gdy nie wiadomo jak długo to wszystko w ogóle będzie

    No więc jednak to się robi, o czym pisałem dzisiaj wcześniej. Koncentratory
    ("punkty wyniesione", czy jak to oficjalnie zwą) instalowano od dawna.
    Zmalała przez to ilość grubych wieloparowych kabli, ale w takim punkcie
    dalej potrzeba sporo urządzeń, a w tym zasilanie wraz z akumulatorami
    i awaryjnymi agregatami. Koncepcja ostatniego etapu życia sieci miedzinej
    to lokalne "centrale", w których pozostały wyłącznie szafy DSLAM wymagające
    względnie mało prądu. Ta, od której odłączyłem się dwa lata temu, jest
    małym budynkiem na zarośnietej chaszczami działce, do którego nikt nigdy
    nie zagląda.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2022-05-15 21:29:11
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    Dzięki, Twoja odp dała mi jakiś obraz.
    Szczegółów nie potrzebuję, tak tylko chciałem wiedzieć.

  • 8. Data: 2022-05-16 14:01:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 15 May 2022 19:08:10 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > względnie mało prądu. Ta, od której odłączyłem się dwa lata temu, jest
    > małym budynkiem na zarośnietej chaszczami działce, do którego nikt nigdy

    A nie bylo tam "od zawsze" budynku?

    Bo mnie chodzi po glowie, ze jeszcze za komuny TP potrafila postawic
    centrale, czy tylko "koncentrator", w kontenerze.
    I to byl chyba duzy koncentrator, na tysiace nr, bo male to w szafce
    sie miescily.

    W perspektywie 30 lat .. moze lepszy "budynek" niz "kontener".
    Choc o dach trzeba w obu dbac :-)

    J.

  • 9. Data: 2022-05-16 14:44:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A nie bylo tam "od zawsze" budynku?

    Ten konkretny powstał kilka lat wcześniej, u schyłku komuny, jako budynek
    hydroforni lokalnego wodociągu zasilanego ze studni głębinowych na tej
    samej działce. Potem dokwaterowano tam centrale TPSA. Z innych zastosowań
    obiekt ten był też siedzibą komisji wyborczych. Chodziłem tam kilka razy
    oddawać głos.

> [...]
    > centrale, czy tylko "koncentrator", w kontenerze.
    > I to byl chyba duzy koncentrator, na tysiace nr, bo male to w szafce

    Kontenery stawiano już za Gierka. Potem w stanie wojennym ubecja mocno
    na nie psioczyła, bo trzeba było na mrozie siedzieć w blaszanej puszce
    i nadzorować podsłuchy.

    > W perspektywie 30 lat .. moze lepszy "budynek" niz "kontener".
    > Choc o dach trzeba w obu dbac :-)

    No więc za Jaruzela i później już woleli budynki. W roku 1990 tepsiarze
    potrafili przyjść do samorządu lokalnego z taką oto propozycją. Panie
    burmistrzu, jeśli chcecie mieć u was telefony, to mamy dla was świetną
    propozycję. Znajdźcie jakąś działkę, i postawcie na niej budynek centali.
    Samą centralę kupicie od nas, akurat mamy na stanie ostatnią sztukę.
    Tylko musicie wyrobić się do końca roku, to ten przestarzały model traci
    31 grudnia homologację. Potem to wszystko oddacie nam za darmo, bowiem
    ustawowo tylko my jesteśmy uprawnienia do świadczenia usługi telefonicznej.
    Prawda, że świetny interes? Wchodzicie w to?

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2022-05-17 10:15:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 May 2022 14:44:18 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > Kontenery stawiano już za Gierka. Potem w stanie wojennym ubecja mocno
    > na nie psioczyła, bo trzeba było na mrozie siedzieć w blaszanej puszce

    Bylo tam miejsce do siedzenia?
    A nie bylo az za gorąco - troche mocy tam sie chyba traciło.

    > No więc za Jaruzela i później już woleli budynki.

    Za wczesnego Jaruzela chyba jeszcze stawiali kontenery, przynajmniej w
    niektorych miejscach.
    A potem ... kontenerow zabraklo ?

> [...]
    > ustawowo tylko my jesteśmy uprawnienia do świadczenia usługi telefonicznej.
    > Prawda, że świetny interes? Wchodzicie w to?

    Zalezy od ceny, z powodu inflacji moglo to byc calkiem oplacalne.

    Tylko gdzie tak bylo?
    Na wsi to chyba nie centrala, bo za malo ludzi.
    W malym miasteczku ... pare telefonow tam pewnie bylo, ale jak nowa
    wladza z wyboru nastala ... trzeba bylo wiecej :-)
    Chyba, zeby tak starym partyjniakom zabrac :-)

    Na osiedlu w duzym miescie ... z kim rozmawiac?
    Ale co by nie mowic - chca mieszkancy osiedla telefon,
    to gdzies trzeba druty pociagnac, centrale postawic, itp.

    mam wrazenie, ze u mnie osiedle zbudowali juz ze stosowna komunikacja
    kablową, bo nie pamietam aby jakies rozkopy byly.
    Wiec musieli wiedziec, gdzie centrala jest lub bedzie.

    Potem co prawda swoja siec polozyl Dialog, i tez nie pamietam rozkopow
    ... wynajal miejsce w kanalizacji TP ?

    J.