eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyRe: Chyba dlatego ON jest obecnie droższy od benzyny › Re: Chyba dlatego ON jest obecnie droższy od benzyny
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!fu-berlin.de!newsreader4.netcologne.de!
    news.netcologne.de!peer03.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!peer01.ams4!p
    eer.am4.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-
    exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTE
    D!not-for-mail
    Date: Thu, 12 Jan 2023 10:12:49 +0100
    MIME-Version: 1.0
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:102.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/102.6.1
    Subject: Re: Chyba dlatego ON jest obecnie droższy od benzyny
    Content-Language: pl
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    References: <63bdb639$0$25499$65785112@news.neostrada.pl>
    <ckfgzhskpop8.hxeszf9eqg2a$.dlg@40tude.net>
    <63bed883$0$546$65785112@news.neostrada.pl>
    <u...@4...net>
    <63bf012c$0$25498$65785112@news.neostrada.pl>
    From: "T." <k...@i...pl>
    In-Reply-To: <63bf012c$0$25498$65785112@news.neostrada.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Antivirus: AVG (VPS 230111-0, 11.1.2023), Outbound message
    X-Antivirus-Status: Clean
    Lines: 116
    Message-ID: <63bfcf12$0$25518$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.13.164.132
    X-Trace: 1673514770 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 25518 83.13.164.132:60792
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 6180
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2710314
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2023-01-11 o 19:34, cef pisze:
    > W dniu 2023-01-11 o 18:03, J.F pisze:
    >> On Wed, 11 Jan 2023 16:40:48 +0100, T. wrote:
    >>> W dniu 2023-01-11 o 13:05, J.F pisze:
    >>>> On Tue, 10 Jan 2023 20:02:17 +0100, T. wrote:
    >>>>> "Z drugiej strony Polska liczy na paliwa z Niemiec. Nasz kraj ma
    >>>>> bowiem
    >>>>> mniejsze możliwości rafinacji.
    >>>>
    >>>> Dziwne troche.
    >>>> A przeciez Orlen ma jeszcze Możejki.
    >>>>
    >>>>> Dlatego nawet przed wojną zza granicy
    >>>>> sprowadzaliśmy blisko 30 proc. diesla, a kierunek rosyjski stanowił z
    >>>>> tego ponad jedną trzecią dostaw.
    >>>>
    >>>> To moglo byc, bo ... taniej.
    >>>> Tylko kto sprowadzał?
    >>>> Orlen przeciez nie, Lotos nie, jakis Amic czy hurtownicy?
    >>>> I tego sie az 30% zrobilo?
    >>>>
    >>>>
    >>>>> Kluczowy jest tutaj olej napędowy, który stanowi ok. 80 proc. paliw
    >>>>> zużywanych w Polsce. Nasze rafinerie, mimo wzrostu produkcji, nie
    >>>>> zaspokoją popytu wewnętrznego, który stale rośnie. Przez trzy kwartały
    >>>>> ubiegłego roku Polska produkowała 10,7 mln ton oleju napędowego. Drogą
    >>>>> morską realnie jesteśmy w stanie sprowadzić ok. 4,3 mln ton oleju
    >>>>> napędowego, mimo że teoretyczne możliwości portów to w sumie
    >>>>> maksymalnie
    >>>>> 8,8 mln. W tym samym okresie z Niemiec sprowadziliśmy 1,26 mln ton,
    >>>>> to o
    >>>>> połowę więcej niż rok wcześniej. I to waśnie na tę współpracę liczy
    >>>>> strona polska."
    >>>>
    >>>> A tymczasem ... rafineria w Schwedt nie ma surowca.
    >>>> Orlen ma jej wpompowac troche ropy z portu w rurociag Przyjazn.
    >>>>
    >>>>> Podaż zmalała, a popyt pozostał bez zmian, albo nawet większy...
    >>>>
    >>>> To troche mało.
    >>>>
    >>>> Popyt pozostal, a paliwa nie zabraklo na stacjach.
    >>>> Czyli podaz jest.
    >>>>
    >>>> Albo podwyzka cen dala jednak istotne oszczednosci (u mnie raczej
    >>>> nie),
    >>>> albo sprowadzamy teraz z innego, drozszego kierunku,
    >>>> albo Orlen jednak zwiekszyl przerób i teraz ma nadmiar benzyny do
    >>>> uplynnienia, wiec cena w dół.
    >>>>
    >>>> Przy czym mam wrazenie, ze EU w ogole dosc sporo diesli osobowych
    >>>> jezdzi, wiecej niz w USA czy w Rosji, wiec i proporcje paliw inne.
    >>>> A moze w zachodniej EU odchodzenie od diesli zaczelo sie pare lat
    >>>> temu, i teraz w miare pasujemy do siebie popytowo ?
    >>>>
    >>>> Jeszcze dalej - czy skład ropy nie jest różny?
    >>>> Może rosyjska zawiera wiecej % ON, a my teraz na arabskiej.
    >>>>
    >>>> Tylko ze w rafineriach jest cracking - to powinno zmieniac proporcje
    >>>> ..
    >>>>
    >>>>> Reszta artykułu tutaj:
    >>>>> https://www.money.pl/gielda/ropa-za-paliwa-porozumie
    nie-polski-z-niemcami-sola-w-oku-putina-685410463364
    5984a.html?utm_medium=push&utm_source=pushpushgo&utm
    _campaign=Money-push&utm_content=63bdb261ea5635fd7a7
    298e0
    >>>>>
    >>>>> T.
    >>> Ruska ropa jest bardzo zasiarczona. Podobno przestawienie instalacji to
    >>> ok. 2 miesiące i koszty. Nie opłaci się zawierać krótkich kontraktów
    >>> mimo tańszej ceny, bo to kłopot. Ale ponoć są kraje, które proponują
    >>> ropę w stylu rosyjskiej - Ural.
    >>> Nie tak dawno  czytałem raport CIRE, gdzie napisali, że w 2021 r. 35
    >>> proc. paliw było sprowadzanych. To też do wiadomości tych, którzy
    >>> twierdzą, że paliwo w hurtowniach u nas jest tylko z ORLENu.
    >>
    >>
    >> Powinno byc to do znalezienia na stronie GUS, ale konia z rzedem temu,
    >> kto potrafi.
    >>
    >> w rocznikach statystyznych
    >> https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-stat
    ystyczne/roczniki-statystyczne/
    >>
    >> mozna wyczytac
    >> produkcja
    >> benzyna 4.2 mln ton - od 2010 prawie taka sama
    >> oleje napedowe 13.6 mln ton, w 2010: 9.7
    >>
    >>
    >> A w handlu zagranicznym
    >> import:
    >> ropa naftowa 23 mln ton
    >> paliwa rozne  7 mln ton
    >> eksport
    >> paliwa rozne  1.4 mln ton
    >>
    >> Wychodzi na to, ze faktycznie jest spory import paliw ... to kto to
    >> sprzedaje?
    >>
    >> Wyglada na to, ze "surowcow mineralnych" to najwiecej bralismy z
    >> Rosji (10mld$), AS (2.2 mld$), Niemiec (2.1mld$,
    >> a eksport do  Czech (0.9mld$) Niemiec (0.9), Slowacji (0.5) Austrii
    >> (0.4), Holandii (0.4).
    >>
    >> Tylko czy tu nie ma ropy i wegla ...
    >
    > Dane statystyczne rynku paliw publikuje ministerstwo klimatu i środowiska-
    > Szukaj jako - Statystyka rynku paliwowego
    >
    Przy okazji OT - anegdota. Swego czasu, gdzieś tak w latach 1994-5
    robiłem raport o kserokopiarkach. W GUS były statystyki - w
    importowanych kilogramach tych urządzeń :-)
    Z kolei Izba Celna (czy jak to się tam nazywało) miała kłopoty z
    klasyfikacją skanerów i aparatów cyfrowych - nie nadążali za życiem.
    Podobnie, jak prawo telekomunikacyjne w punkcie przyznającym
    częstotliwość nadawcy. Bo przy nadawaniu cyfrowym na jednej
    częstotliwości może być zdaje się 4 nadawców wizji i chyba ponad 10
    radiowych.
    T.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 12.01.23 13:06 cef
  • 13.01.23 06:59 J.F
  • 13.01.23 17:27 yabba

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: