    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Ciekawe numery 2023
    <u1migj$3k59k$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain> <u1pou1$7789$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Date: Mon, 24 Apr 2023 16:08:57 +0200

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Wszystko było w USA. Stamtąd dostałem mail. Trzeba pamiętać, że na początku
    > lat '90 nie było nawet WWW. Dzisiaj każdy by uznał, że "nie było internetu".
    > Ale był. W Ameryce to nawet prężnie się rozwijał -- ludzie słali maile.
    > Tyle że nikt nie myślał o tym, by komputer na biurku miał jakieś TCP/IP,
    > czy inną sieć. Do tego interneta ludzie dostawali się po lini szeregowej.
    > Coś jakby telefon, ale przeważnie nie dzwoniony.

    Tak w ogóle to na początku lat 90 w Polsce też ludzie słali maile,
    chociaż najpierw lepszą dostępnością cieszył się Bitnet (przynajmniej
    tu, ze względu na PLEARN - dostęp do Internetu był na początku tylko
    pośredni, przez różne mail gatewaye, także trickle itp). I podobnie
    dostęp był zwykle szeregowy, no bo co można było postawić na parze
    przewodów od TPSA (szczęśliwcy mieli dwie pary).

    Co ciekawe, w tamtych czasach - tak na "czuja" - Internet w Polsce
    rozwijał się znacznie szybciej niż w sąsiednich (całych) Niemczech.
    Fakt, na początku to były linie typu 9600 bps async (chociaż np. PW
    miała IIRC 64 kbps), ale sąsiedzi nie mieli nawet tego (za to mieli dużo
    więcej komercyjnych usług komutowanych, w tym dość dużą sieć ISDN).
    Druga fala rozwoju przyszła w 1996(?) roku, wraz z 0202122 - wtedy
    naprawdę dużo ludzi zaczęło z tego korzystać (to był raczej ewenement).
    Z kolei zasadniczą regresją był naskowy cennik (IIRC do 1,6 zł / MB -
    nawet, jeśli .edu płaciły tylko 7% VAT), na szczęście nie trwało to
    bardzo długo i pojawiła się (jakkolwiek dziwnie to nie brzmi)
    konkurencja w postaci TPSA.
    --
    Krzysztof Hałasa