    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Ciekawe numery 2023
    Date: Thu, 4 May 2023 14:26:53 +0200
    <35hcp03ile1e.1kx0hvpnnj6ia$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@4...net>
    <1ch92i97662rs$.1te61q7mpc572.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    On Wed, 5 Apr 2023 13:07:25 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Pierwsza wersja języka PCL to było praktycznie to samo, co DVI Knutha
    > połączone w jeden strumień bitów z opisami fontów PK (tegoż). Do tego
    > stopnia było to to samo, że znajomy chyba w jeden wieczór napisał sobie
    > driver, mając do dyspozycji instrukcję obsługi nowo nabytej drukarki
    > laserowej i ogólnodostępną dokumentację DVI i PK. Te ostatnie polecam,
    > bo nikt do dzisiaj niczego lepszego nie wymyślił, więc pouczające.

    Nie znam DVI, a PCL w stopniu minimalnym ... ale o ile pamietam, to w
    PCL nie było nic nadzwyczajnego. Ot, "komendami ESC" zadawalo sie
    pozycje tekstu i rodzaj.

    Jesli "pasowało", to chyba o tyle, ze mozna było umiescic gdziekolwiek
    na stronie - drukarka robiła resztę.
    To jest to "praktycznie to samo" ?

    Sprawa jest o tyle ciekawa, ze pierwsze modele nie mialy tyle pamieci,
    aby miec obraz graficzny strony. Musiały sobie jakos sprytnie
    przygotowywac grafikę paskami, albo wrecz liniami skanowania.
    IMHO - troche upierdliwe.
    Chyba, ze jeszcze cos lepszego wymyslili - jakąs kompresje obrazu,
    czy zauwazyli, ze jest troche pustego miejsca miedzy liniami tekstu

    Nawiasem mówiąc - problem sie powtórzył pare lat pózniej, jak
    HP zaczął robic plottery w technice drukarek atramentowych.
    Pamieci na arkusz A1 czy A2 na pewno brakowało.

    > Jak się już czerpało od Mistrza, to nie wypadało gadać, że to pomysł
    > własny. Wszyscy zatem robili tak samo.
    >
    > A ten Cannon, to LBP-8, przypomniało mi się. Trafił do mnie późno, gdy
    > drukarek PCL było już wszędzie sporo. Prawie nieużywany. Bo tego używać
    > się nie dało. W końcu dopasowałem do tego jakiś DOS-owy interpreter
    > postscriptu (Ultrascript chyba) -- i drukarka zaczęła wypluwać z siebie
    > całkiem ładnie zadrukowane kartki w tempie jedna co dwie minuty.

    Ale czemu tak wolno?
    Dos nie wyrabial z przerabianiem z PS, czy Centronics z wypluwaniem
    danych?

    Bo myślę, ze to normalna drukarka PCL była, i windowsowi użytkownicy
    nie narzekali

    Swoją drogą ciekawe, ze HP, taki niby wielki gracz w drukarkach
    laserowych, uzył mechanizmu od Canona.

    J.