eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.telefoniaCiekawe numery 2023 › Re: Ciekawe numery 2023
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!news2.arglkargh.de!news.mixmin.net!eternal-september.org!
    news.eternal-september.org!.POSTED!not-for-mail
    From: Grzexs <g...@p...fm>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Ciekawe numery 2023
    Date: Thu, 4 May 2023 20:15:34 +0200
    Organization: A noiseless patient Spider
    Lines: 58
    Message-ID: <u30so8$1u97s$1@dont-email.me>
    References: <a...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain> <u1pou1$7789$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <k...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1bbuvrmvlp8c7$.n9k6o6ujbzio.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <u2u94q$1d6er$2@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1wwnq8tla0ffi.1is91bv1kxeo0$.dlg@40tude.net>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Thu, 4 May 2023 18:15:36 -0000 (UTC)
    Injection-Info: dont-email.me; posting-host="ccd951d46fe71d2f250a8df0fb32b537";
    logging-data="2041084";
    mail-complaints-to="a...@e...org";
    posting-account="U2FsdGVkX19m33VEB8+RMedcrM6fAKk0"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:102.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/102.10.0
    Cancel-Lock: sha1:MTzaGlgbqtP6jiml/NjiIaILadU=
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <1wwnq8tla0ffi.1is91bv1kxeo0$.dlg@40tude.net>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.telefonia:243105
    [ ukryj nagłówki ]

    >>>> Może zależeć naswet od miasta. W Warszawie krzyczeli, że przednie
    >>>> drzwi sa tylko do wychodzenia. Konduktor miał taki fajny wysoki
    >>>> stołek w środku tramwaju czy autobusu. Jak juz konduktorów nie
    >>>> było, stołki jeszcze długo zostały.
    >>>
    >>> Wcale nie w środku, tylko w okolicach tylnych drzwi, właściwie to
    >>> tuż przy nich. Przynajmniej tak w "ogórkach" było.
    >>
    >> W sumie racja -- ogórek przednie drzwi miał w okolicach środka, a za
    >> nimi były już tylne, całkiem z tyłu. To przed nimi zasiadał konduktor.
    >> Ale w ogórku przegubowym te tylne stawały się to środkowymi drzwiami.
    >
    > Tak, w autobusach miejskich konduktor mial swoje miejsce z tyłu.
    > W tramwajach, jesli mi sie nie pomylilo z autobusami, to juz za moich
    > czasow konduktorów niere bylo. Byli za to (Wroclaw) takie fajne
    > automaty z biletami, ktorych dzis nie moge odszukac w internecie.

    Ciut się mylisz. Jeśli chodzi o tramwaje, to te automaty do biletów były
    w wagonach silnikowych, natomiast w doczepach nadal urzędowali
    konduktorzy. Zajmowali miejsca podobnie jak w ,,ogórkach" - tuż w
    okolicach ostatnich drzwi po prawej stronie. Nad nimi była taka
    charakterystyczna półka czy też kieszeń, gdzie zapewne trzymali jakieś
    drobiazgi, i sznurek ze zwisającą pętelką (co by nie musiał wstawać na
    każdym przystanku) do dzwonienia na odjazd. We wszystkich wagonach były
    kasowniki - takie dziurkacze wybijające dwie dziurki o różnych kształtach.

    W ,,przegubowcach" konduktorzy też siadywali tuż przed ostatnimi
    drzwiami, ale czy były tam automaty -- tego nie pamiętam. Dodatkowo na
    szerokim ,,słupku" obok drzwi było takie urządzenie do dzwonienia i
    zamykania drzwi, które też obsługiwał konduktor.

    Ten automat to się nazywał chyba ,,Krab". Wrzucało się monetę 1 zł albo
    50 gr (nie pamiętam, czy była jedna, czy dwie szczeliny na monety) i
    wduszało jeden z guzików o bardzo długim skoku. W szczelinie pojawiał
    się bilet ,,z taśmy", który należało odedrzeć. To było czysto mechaniczne
    urządzenie, bez zasilania.

    Tak około 1975 konduktorzy (oprócz autobusów pośpiesznych) odeszli w
    mroki historii. Pamiętam napisy przy drzwiach ,,Wagon SAM". Mniej więcej
    od tamtego czasu zaczęto w starych wagonach montować drzwi automatycznie
    zamykane. Wcześniej takowe były tylko w niektórych silnikowych. Przy
    okazji dodawano hamulec szynowy. Najdłużej, do połowy lat 80. XX w.,
    tramwaje bez tych wynalazków jeździły do Leśnicy - podobno po
    przypadkowym użyciu elektromagnesów hamulcowych wywalało bezpieczniki na
    podstacji.

    > A potem nastapila zmiana i konduktorów zlikwidowano. Wiec trzeba bylo
    > wchodzic przednimi drzwiami, przy kierowcy.

    Nigdy tak nie było w komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Raczej
    odwrotnie - tył - wejście, przód - wyjście. I dwa kasowniki, do których
    nagminnie wpadały bilety. We Wrocławiu nigdy nie wpadnięto na stosowanie
    biletów dziesięcioprzejazdowych, jak to miało miejsce np. na Górnym
    Śląsku, do których te kasowniki były w zasadzie dostosowane.

    --
    Grzexs

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: