    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Ciekawe numery 2023
    Date: Thu, 4 May 2023 20:57:02 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <k...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1bbuvrmvlp8c7$.n9k6o6ujbzio.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <u2u94q$1d6er$2@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1wwnq8tla0ffi.1is91bv1kxeo0$.dlg@40tude.net>
    <u30so8$1u97s$1@dont-email.me>

    On Thu, 4 May 2023 20:15:34 +0200, Grzexs wrote:

    > Ciut się mylisz. Jeśli chodzi o tramwaje, to te automaty do biletów były
    > w wagonach silnikowych, natomiast w doczepach nadal urzędowali
    > konduktorzy.

    Hm, dzieckiem byłem i mogę słabo pamietac ... ale dlaczego nie miałoby
    byc automatow w doczepach?

    Pisze o latach 70-tych.

    > Zajmowali miejsca podobnie jak w ,,ogórkach" - tuż w
    > okolicach ostatnich drzwi po prawej stronie. Nad nimi była taka
    > charakterystyczna półka czy też kieszeń, gdzie zapewne trzymali jakieś
    > drobiazgi, i sznurek ze zwisającą pętelką (co by nie musiał wstawać na
    > każdym przystanku) do dzwonienia na odjazd.

    Sznurek pamietam raczej jako narzędzie dla pasażerów, jakby trzeba
    zatrzymac tramwaj.

    > We wszystkich wagonach były
    > kasowniki - takie dziurkacze wybijające dwie dziurki o różnych kształtach.

    Nie, to póżniejsze lata.

    > W ,,przegubowcach" konduktorzy też siadywali tuż przed ostatnimi
    > drzwiami, ale czy były tam automaty -- tego nie pamiętam. Dodatkowo na
    > szerokim ,,słupku" obok drzwi było takie urządzenie do dzwonienia i
    > zamykania drzwi, które też obsługiwał konduktor.

    Tego to sobie kompletnie nie przypominam,

    > Ten automat to się nazywał chyba ,,Krab". Wrzucało się monetę 1 zł albo
    > 50 gr (nie pamiętam, czy była jedna, czy dwie szczeliny na monety) i

    Chyba dwie, bo bilety byly zwykłe i ulgowe.

    > wduszało jeden z guzików o bardzo długim skoku.

    Ten długi skok to mi sie kojarzy.

    > W szczelinie pojawiał
    > się bilet ,,z taśmy", który należało odedrzeć. To było czysto mechaniczne
    > urządzenie, bez zasilania.

    Chyba tak ... wiec czemu nie w przyczepie?

    > Tak około 1975 konduktorzy (oprócz autobusów pośpiesznych) odeszli w
    > mroki historii.

    Ja ich z autobusów pamietam, i moze własnie pośpiesznych.
    Ale faktycznie zniknęli.

    > Pamiętam napisy przy drzwiach ,,Wagon SAM". Mniej więcej
    > od tamtego czasu zaczęto w starych wagonach montować drzwi automatycznie
    > zamykane. Wcześniej takowe były tylko w niektórych silnikowych.

    O nie, IMHO to dosc stary wynalazek ... choc cos mi sie te ręcznie
    zamykane kojarzą.

    Tu na filmie jeszcze widac te ręczne
    https://www.wroclaw.pl/komunikacja/wroclawskie-tramw
    aje-zobacz-jak-sie-zmienialyzdjecia

    ale Konstal 4N miał juz automatyczne
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Konstal_4N
    a to rok 56 ... choc nie wiem, czy od piewszej wersji

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_tramwaj%C3%B3w_p
    rodukowanych_w_Polsce

    20 maja noc muzeow, moze odwiedze zajezdnie ...

    > Przy okazji dodawano hamulec szynowy.

    Widac go juz w 4N.

    > Najdłużej, do połowy lat 80. XX w.,
    > tramwaje bez tych wynalazków jeździły do Leśnicy - podobno po
    > przypadkowym użyciu elektromagnesów hamulcowych wywalało bezpieczniki na
    > podstacji.

    Niedawno była afera - ze sie motorniczy wspomagają hamulcem szynowym.
    A on jest tylko awaryjny.

    > Nigdy tak nie było w komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Raczej
    > odwrotnie - tył - wejście, przód - wyjście.

    Zlikwidowali konduktora, to i zniknąl powód, aby wchodzic tylnymi
    drzwiami. W starych wozach mógl zostac napis, potem i napisy znikły.

    > I dwa kasowniki, do których
    > nagminnie wpadały bilety. We Wrocławiu nigdy nie wpadnięto na stosowanie
    > biletów dziesięcioprzejazdowych, jak to miało miejsce np. na Górnym
    > Śląsku, do których te kasowniki były w zasadzie dostosowane.

    masz na mysli te z 9 dziurkami 3x3?
    Nie bardzo sobie wyobrazam jak to uzyc na 10 przejazdach ..

    J.