    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Ciekawe numery 2023
    Date: Fri, 5 May 2023 10:46:07 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <k...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1bbuvrmvlp8c7$.n9k6o6ujbzio.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <u2u94q$1d6er$2@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1wwnq8tla0ffi.1is91bv1kxeo0$.dlg@40tude.net>
    <u30so8$1u97s$1@dont-email.me>
    <17x9o1408lno9$.xfk5ckpirsno$.dlg@40tude.net>
    <u31c94$20n7p$1@dont-email.me>

    On Fri, 5 May 2023 00:40:33 +0200, Grzexs wrote:

    > Nie wiem, ale na 100% tak było. Może te automaty były drogie, było ich
    > mało albo były eksperymentem - być może wcześniej i w wagonach
    > silnikowych byli konduktorzy, ale ja tego nie pamiętam.

    Hm, w sumie ... jak zrobili doczepki, to trzeba by 2 konduktorow.
    Wiec w silnikowym zamontowali automaty.

    Tylko mnie sie wydaje, ze konduktorow z doczepki zlikwidowali
    w miare wczesnie.

    > To było już po usunięciu konduktorów.

    Ma to jakis sens, szczegolnie w tych wozach, co mialy skośny tył
    i tylne drzwi bylo gorzej widac w lusterku motorniczego.

    > Chyba jednak nie. Jak ktoś kupił bilet w kiosku, to kasował w takim

    Hm, były bilety w kioskach wtedy?
    Byc moze jakis okres przejsciowy - przed likwidacją konduktorow.

    > kasowniku, albo dawał konduktorowi do przedarcia. Pamiętam jak mama
    > dawała mi naciskać taki kasownik. Być może nie w każdym tramwaju były.

    Chyba masz jakies inne na mysli.

    Bo ja pamietam te z 9 dziurkami.
    I pamietam jeszcze te Kraki, co stemplowały date i nr wozu. Ale to to
    tez pozniejsze czasy.

    Nie pamietam ktore byly wczesniej ... moze te stemplujące, i zostaly
    zastąpione tanszymi ...

    > Bo to bardzo krótko było i przegubowców było mało, a potem już nie było
    > konduktorów. Ale gdy jeszcze jeździły przegubowce, to niektóre miały w
    > tym miejscu mniej lub bardziej estetyczną zaślepkę. Teraz tak sobie
    > myślę, że mógł to być zaadaptowany bramofon starego typu. Zdaje się -
    > konduktor mógł przez to coś porozmawiać z motorniczym, ale do końca nie
    > jestem pewny.

    > Bo tam był konduktor.

    I nie zastąpili konduktora automatem i w przyczepce?

    > Wcześniej były tylko w niektórych silnikowych. W dodatku w niektórych
    > wagonach były otwierane i zamykane wspólnym obwodem. I jak motorniczy
    > chciał wysiąść, by przełożyć zwrotnicę, to otwierał cały wagon. Pamiętam
    > też takie wagony z drzwiami harmonijkowymi, ale to była wielka rzadkość
    > i chyba dlatego mi utkwiły w pamięci. Tak śmiesznie mruczały przy
    > otwieraniu i zamykaniu i nigdy się nie domykały.

    O tych harmonijkowych sie doczytalem, ale ich nie pamietam.

    > Doczepy miały drzwi albo jednoskrzydłowe, albo dwuskrzydłowe - te były
    > też dość rzadkie. Ale wszystkie, do czasów rekonstrukcji, były zamykane
    > ręcznie. A najczęściej to nie były zamykane w ogóle :) Na środku była
    > poręcz w kształcie wydłużonej i odwróconej litery U.

    aje-zobacz-jak-sie-zmienialyzdjecia

    > Na pewno nie. To był przecież projekt niemiecki, wojenny, nie było
    > miejsca na takie fanaberie.

    Na zdjeciu w wiki widac juz silnikowe, ale czy to pierwsza wersja
    to nie wiem. Przed 4N byly inne, jeszcze bardziej "niemieckie".

    > Ja pamiętam, jak jeździło jeszcze sporo Linke-Hoffmanów - zarówno
    > silnikowych, jak i doczepnych. Tam nie dało się zmotoryzować drzwi.

    Ale zaczęto produkować nowe.

    rodukowanych_w_Polsce

    > Tak to właśnie było. W miejscowych gazetach toczyła się na ten temat
    > dyskusja i stanęło na tym, że pierwszeństwo mają wysiadający.

    > Nieeee! Mam na myśli ,,Kraki":
    >
    > <https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Muzeum_MPK_
    Poznan_(kasownik_Krak).jpg>
    > <https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Strefowy_ka
    sownik_bilet%C3%B3w_Krak_(1)_Muzeum_PKM_Sosnowiec_Si
    lesiaKomunikacja14.jpg>

    > Gdy się kasowało taki bilet dziesięcioprzejazdowy (były one znacznie
    > szersze, niż te jednorazowe), to kasownik wybijał numer i dwa otwory
    > przy brzegach biletu. Potem, przy każdym kolejnym kasowaniu, ten
    > kartonik wsuwał się coraz głębiej i kolejny numer odbijał się nad
    > poprzednim. A jednorazowe wpadały. Jak się krzywo włożyło jednorazówkę,
    > to i ten wybijany otworek dawało się zauważyć.

    Aaaa, taki pomysl ....

    Przy okazji zauwazylem
    https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Ticket_m
    arkers_in_Poland#/media/File:Muzeum_MPK_Poznan_(kaso
    wniki).jpg

    Ten górny kojarzę, ale czy z Wroclawia?

    Te o ktorych pisalem były podobne, ale montowane szczeliną do góry.

    O, takie,
    https://archiwum.allegro.pl/oferta/kasownik-autobuso
    wy-dziurkacz-biletow-mpk-wroclaw-i7047160034.html
    tylko w tramwajach niebieskie

    https://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,150-zlotych-za-
    stary-kasownik,wia5-3266-2766.html
    no i nie wiem - niebieskich zabraklo, czy to jest niebieski wyblakly?

    https://forum.transportnews.eu/viewtopic.php?t=7285

    > Te z dziewięcioma dziurkami pojawiły się gdzieś tak w roku 1980 albo
    > 1981. To była niezła konstrukcja, znacznie lepsza niż te kasowniki z

    Tak jakos wlasnie pamietam, ze późno.

    > językami w Krakowie (boleśnie się o taki obiłem) i te z wajchą w Warszawie.

    J.