    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Ciekawe numery 2023
    Date: Fri, 12 May 2023 17:56:57 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <rsxmmqtnk1xg$.1epc0foatkf7f$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <8yilmgdezyqy$.n2y3fmuih1r9.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <bc8s01987edt$.k2mf0ji6486g.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1h1gl9yh7m7c9.rwhx2p1u7cu$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    On Thu, 11 May 2023 23:37:31 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Obie. To znaczy Epson i ten drugi. Ale polecenia chyba inne.

    to tak patrze w przykładową instrukcje od 9-iglowki
    https://files.support.epson.com/pdf/fx1050/fx1050u1.
    pdf

    przesuniecia głowicy o 1/3 nie widzę.
    Jest wysunięcie papieru o n/216, o to moze byc ta 1/3.

    ale ... jest tryb graficzny quadruple (240dpi), oraz high speed
    double-density (120), w ktorych nie wolno wybijac dwóch kropek pod
    rząd, to mozna wydrukowac najpierw parzyste kropki, a potem w drugim
    przejsciu nieparzyste.

    > https://allegro.pl/oferta/testowany-adapter-usb-2-0-
    na-lpt-meski-36-pin-7471925274

    No prosze. Ale kabelek USB-RS232 50 zl, widac sa chodliwe i
    niechodliwe kable.

    > Ale do kogo gada, jak nie do PCL?
    Do drukarki gada, w PCL.

    Ale to driver gada w PCL, dla programów uzytkownika PCL niedostępny.

    > Przecież nie musi sam.

    Nie musi, ale drukował tez na starych drukarkach, ktore o TTF nie
    słyszały.

    > Co to jest ta "cała windosowa grafika"? Nic mi nie wiadomo o tym, by
    > potrafiła tworzyć obiekty graficzne inne niż np. okienka czy ikony.

    a co Corel potrafi narysować? Albo AutoCad?
    A wykresy w Excelu? A Mathcad? A przeglądarka z SVG?

    To przeciez to musi Windows potrafic narysowac.

    > Ale *co* przetworzyć, bo ja nie wiem? Chyba nie bitmapę budowaną w RAM,
    > pikskel po pikselu, jak za czasów Turbo Pascala?

    Też.

    Koncepcja jest/była taka, ze jak program potrafi cos na ekranie
    narysowac wywołując odpowiednie funkcje API,
    to zmieniasz "kontekst graficzny", powtarzasz te same wywołania,
    ewentualnie skalując troche - i prawie to samo wyskakuje na drukarkę.

    Sa w API pixele, linie, prostokąty, łuki, koła, teksty oczywiscie,
    oraz obrazki.

    > No właśnie, dalej "coś sobie wymyśla? Jeśli programy tworzy się przy
    > użyciu czegoś na poziomie Qt (or compatible), to tam na wyjściu można
    > sobie zażyczyć choćby PDF, łatwy do pretworzenia na PS drukarki.
    > Zresztą drukarki chyba też juz potrafią łykać wprost PDF.

    Ty ciagle myslisz tym nieudolnym unixem, który grafiki nie miał,
    nie wymyslił, to sobie zaadoptował PS i X, jakby jedno nie wystarczało
    :-)

    Tu od początku jest grafika na ekranie, i czasem trzeba ją wypluc na
    drukarkę. A drukarki są rózne, wiec driver zamienia API windows na
    dane strawne do drukarki.
    Zadne pdf, PS, SVG, Qt nie jest tu potrzebne.

    Przy okazji wymyslili WMF - czyli wywołania API zebrane w plik.

    > To Windows przestał być kompatybilny z DOS, gdzie mozna było zrobić
    > "copy plik.pcl LPT1:"?

    Jak dalej pisze - nie. Ciagle tak mozna.
    Tylko LPT juz nie ma :-)

    Ale jak chcesz to samo zrobic z programu ... to masz problem.
    Np - recepty drukujesz. Piszesz program który ładnie treść i grafikę
    recepty rysuje, ale trzeba kod paskowy.
    Drukarka swietnie kody paskowe drukuje, ma do tego stosowne komendy ..
    ale twój program w ogole sie nie posluguje PCL. Driver tłumaczy.
    I nie zatrzymasz przetwarzania przez driver w połowie, zeby wysłać do
    drukarki pare komend PCL, a potem dokonczyc recepte.

    To mniej wiecej tak, jakbys chcial receptę z TeXa wydrukować.
    A drukarka prostym kodem Esc ... ladne kody paskowe drukuje.
    No chyba, ze TeX ma jakies mozliwosci.

    > Aż muszę kiedyś sprawdzić, bo brzmi jak bajka.

    Copy plik.ps LPT zadziała. O ile masz LPT.
    A nie masz, bo nowe drukarki juz nie mają, ani komputery nie mają :-)
    Komputerom sie jeszcze czasem zdarza.

    Z notepada jak plik.ps bedziesz drukował, to wyskoczy tresc pliku.
    Z Worda tak samo - i jeszcze nie/pięknie sformatowane.

    Mozesz tez w okienku eksploratora (to co pokazuje pliki i katalogi na
    dysku), kliknąc na pliku.ps prawym przyciskiem myszki, i
    -jak masz zainstalowanego ghostscripta, to bedzie opcja Drukuj,
    i sie wydrukuje. Przez ghostscripta ...
    ciekaw jestem, czy na drukarke PS on bedzie cos przetwarzal po
    swojemu, czy tylko przekopiuje?

    -jak nie masz zainstalowane nic skojarzone z plikami .ps,
    to opcji Drukuj nie będzie.

    -jak masz zainstalowaną drukarke PS ... a to nie wiem, mozesz
    sprawdzic.

    P.S. jakies tam inne mozliwosci chyba też są, bo drukarki etykiet
    potrafią ... chyba potrafią. Tzn programy do nich potrafią.

    > To akurat robiłem. Znajomi drukarze mają super hiper drukarkę, jak coś
    > ekstra kolor potrzebuję, chodzę do nich. Trukarka z tak zwanym RIP-em,
    > za który kupę kasy (prawdę mówiąc, jest to linux z ghostsriptem).
    > Kabel sieciowy wpięty do tego linuksa, a windows widzi to jako drukarkę.
    > Cuda jakieś?

    Niekoniecznie.
    Windows zaadaptował dwa unixowe protokoły drukarki, i sieciowe
    drukarki podłączyc potrafi.
    No tak - ale nie potrafi wydrukowac PS ... to moze ten linux
    udostępnia w formacie windowsowym (SMB), a wtedy to juz mozna
    skopiowac, jak pisałem.

    > To po co takie sprzedają? Może to jednak fejk, że windows taki samodzielny
    > i samowystarczalny?

    Sprzedają, bo klient chce. Albo dlatego, ze to juz "nic nie kosztuje".
    Ale one sa dwusystemowe, i PCL tez pewnie mają.

    Z czego domyslnie windows skorzysta ... ciekawe pytanie.
    Wiem - teraz skorzysta z WSD :-)

    > A nie, pliki Outlooka widywałem. I wi[e]działem co w środku. Nie, nie
    > używałem do zaglądania windowsa.

    No to jest nowa wersja i juz nie bedziesz wiedział.
    Ewentualnie mylisz Outlook z Outlook Express.

    > O to, że na niej było tysiąc stron w jednym pliku.

    A oni mieli po jednej stronie w pliku?

    Tak czy inaczej, wydaje mi się, ze powinno to być jakos sensownie
    oprogramowane.
    Choc jak drukarka wstrzyma transmisje ... 30s na jakis timeout wydaje
    sie dobrze?
    A moze nie, w koncu i w zwyklej drukarce bywał reczny podajnik.

    > XML ludzie rozumieją. Odwrotna notacja polska intuicyjna nie jest, sam
    > musiałem się chwilę zastanowić nad powyższym (to ChtGPT?).

    Nie, to ja.
    Jak sie piszę samemu, to sie wie, co sie pisze.
    FORTH'a tez nazywałem Write-Only :-)

    Jakbym to chcial zrobic inaczej, to musialbym jakis program napisac,
    który mi SVG wygeneruje.
    A po co jakis inny program, skoro PS to juz program?

    > A, o to chodziło. To bardziej shebang. Tak, drukarka po czymś takim wie,
    > że nie chodzi o plik tekstowy.
    > Żaden windows jej w tym nie przeszkododzi.

    Oczywiscie, ze przeszkodzi.
    Wpisz to w notepada i wydrukuj na drukarce PS.

    no ale to, plus jakis retclip i mogę sie bawic.

    A inne programy, jak sie rozpisały ... nie to nie moją głowę.