    From: Padre <P...@n...net>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Co to znaczy "cuhaltowe"?
    Date: Tue, 27 Dec 2011 20:44:04 +0100

    W dniu 2011-12-27 17:58, Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w
    > wiadomości news:jdcq97$ei7$1@inews.gazeta.pl...

    > Powinno być zuhaltowa. Tylko to trochę bez sensu. Na Śląsku Zuhalt, to
    > zamek. Jak wygląda kłódka niezuhaltowa, to nie mam pojęcia. Każda jest
    > zuhaltowa chyba.

    Dawniej bywały kłódki które otwierały się kluczem "niekodowanym" takim
    jak drzwi w szafach ubraniowych i drzwiczki w regałach za komuny,
    standardowy kluczyk pasował do wszystkich drzwiczek, do niedawna
    sprzedawano takie miniaturowe do walizek. Lepsze miały taki wymyślny
    kształt dziurki zbliżony do litery "S" do których pasował specjalny
    kluczyk ale dalej łatwo było je otworzyć wytrychem ponieważ nie miały
    zapadek. Były kłódki z jednym zuhaltem, z trzema, te chyba
    najpopularniejsze w latach powojennych - charakterystyczne klucze z
    trzema stopniami w środku. Az pojawiły się zamki typu Yale w których
    ilość kodowych nacięć dalej potocznie nazywa się ilością zuhaltów
    zazwyczaj w tanich zamkach jest ich 5 ale bywają z długim kluczem
    mającym nawet 20. te są trudne do otworzenia przez amatora głównie dla
    tego że są dłuższe niż standardowe zestawy wytrychów.