    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co zamiast Raspberry Pi?
    Date: Mon, 6 Jul 2020 23:40:30 +0200

    On 07/07/2020 01:23, Jakub Rakus wrote:
    > Bo domową "serwerownię" mam koło
    > sypialni

    Swoją drogą co w niej robisz że wymagasz mocy obliczeniowych dużej skali
    i wymagasz większego chłodzenia?

    Ja właśnie swoją "serwerownię" rozdrabniam na masę małych r-pi.

    Ma to zaletę że jak jedno padnie, reszta działa.

    Ma to drugą zaletę że mogę częśc rzeczy: "cyk" i nie pracują.

    Ma to trzecią zaletę że łatwiej utrzymać, archiwizować kilka małych
    systemów niż jeden duży.

    Ma to czwartą zaletę, czasami są dedykowane usługi na to, np. PiVPN,
    gdzie nic nie robisz, tylko image wrzucasz na kartę i działa.

    Te kilka Pi Zero zajmuje tyle samo miejsca co płyta itx ciągnąć tyle
    samo mocy. Jedynie NAS ma Pi4 ale to dlatego że Pi <4 mają kiepskie
    transfery sieć/usb. Po usunięciu ZoneMindera i zastapieniu go nagrywarką
    bez przekodowania obrazu, nie mam nigdzie potrzeby wysoko wydajnego cpu.

    PS. Atomy w ITX bywają tanie, rzędu 200zł, sa pasywne, ale trzeba
    uważać, CPU czasami ma braki takie jak brak 64 bit czy mało PCI-E.
    Osobiście używałem Atom Dxxx i był przyzwoity, tani i pasywny.

    PS2. Wyse Cx0 za 10zł jest OK, pasywny, maluteńki, normalny PC :D,
    Czasem da się go wyrwać z dyskiem SSD 4G za te 10zł ...