  • 61. Data: 2023-12-11 19:42:43
    Temat: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 11.12.2023 o 16:38, J.F pisze:

    > Siec kolejowa sie chyba troche rozbudowała i miala abonentów
    > "prywatnych".

    Nie wiem czy obecnie świadczą usługi "telefonii powszechnej" tak jak
    kiedyś dla swoich pracowników i emerytów, ale na pewno dzierżawią łącza
    i włókna światłowodowe.

  • 62. Data: 2023-12-11 20:04:33
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    poniedziałek, 11 grudnia 2023 o 02:55:54 UTC+1 nadir napisał(a):

    > No nie wiem, od osób związanych telekomunikacją na kolei słyszałem, że
    > na początku lat 90' PKP miała coś koło 1mln abonentów. Przy czym kolej
    > miała też własną sieć międzymiastową i dalekosiężną.
    > MON raczej tylu abonentów nie miał,

    Akurat w tych latach byłem blisko tych dwóch "operatorów" i wiem, że sam MON,
    oczywiście
    po transformacji analog-->cyfra (PKP zresztą też - w tym samym czasie), znacznie
    przerastał swoją siecią/liczebnością/zasięgiem
    zasoby PKP. Liczebnością abonentów nie będę szastał, bo jedna i druga strona dość
    skutecznie, z przyczyn oczywistych, z tym się kryła.

    Ircys

  • 63. Data: 2023-12-12 10:16:30
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 11.12.2023 o 20:04, i...@p...pl pisze:

> [...]
    > zasoby PKP. Liczebnością abonentów nie będę szastał, bo jedna i druga strona dość
    skutecznie, z przyczyn oczywistych, z tym się kryła.

    Ja też byłem blisko, nawet bardzo, operatorów, i wiem jak wyglądała
    łączność między jednostkami/garnizonami wojskowymi. Była wykorzystywana
    głównie infrastruktura dalekosiężna PPTiT, a potem TPSA, zresztą po to
    to były tworzone te instytucje. Do tego stopnia, że jak na drugi co do
    wielkości poligon w Polsce przyjechali Holendrzy czy tam Duńczycy na
    ćwiczenia NATO i zażyczyli sobie na środku tego poligonu 2-3 ISDN-y, to
    tylko dzięki ludziom i zasobom TPSA ćwiczenia się odbyły.
    Im(Duńczykom, Holendrom) w pale się nie mieściło, że w latach
    dziewięćdziesiątych/dwutysięcznych ktoś jeszcze korzysta z
    łącz/telefonów analogowych, co zaproponował im komendant poligonu.

    Nie trzeba znać dokładnych danych oficjalnych, wystarczy to oszacować.
    MON w szczytowym okresie liczył prawie 150tys. żołnierzy zawodowych, PKP
    około 350tys. pracowników i co najmniej połowę tego emerytów.
    Nawet jeżeli przyjąć, że każdy żołnierz miał służbowy telefon, a tylko
    połowa pracowników PKP, to już nam daje większą liczbę numerów/abonentów
    na kolei. A prawda była taka, że nie każdy szwej miał telefon, za to
    wielu emerytów kolejowych je miało.
    Do tego PKP miała dużo większą infrastrukturę techniczną niż MON, w
    każdej budce dróżnika, nawet jak to było na zadupiu w Bieszczadach był
    telefon.
    Możliwe, że MON miał 2x więcej abonentów/numerów niż potrzebował, bo jak
    to w wojsku, liczebność ma znaczenie, tylko nie bardzo chce mi się w to
    wierzyć.

  • 64. Data: 2023-12-12 13:19:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Dec 2023 19:42:43 +0100, nadir wrote:

    > Nie wiem czy obecnie świadczą usługi "telefonii powszechnej" tak jak
    > kiedyś dla swoich pracowników i emerytów, ale na pewno dzierżawią łącza
    > i włókna światłowodowe.

    Były rózne "obiekty kolejowe", wynajmowane różnym firmom,
    tudziez takie rejony, gdzie do sieci kolejowej było blisko.

    J.

  • 65. Data: 2023-12-12 13:47:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Dec 2023 19:32:33 +0100, nadir wrote:

    > ONU to Optical Network Unit, po naszemu jednostka sieci optycznej, w

    A jak dawniej był "koncentrator wydzielony", to się liczyło za
    centralę, czy nie?

    > zależności od producenta może mieć różne wykonanie. Najczęściej są to
    > spore szafy wolnostojące, ale montuje też się to w budynkach czy

    W budynkach ... miejsce narzuca sie samo, ale moze właśnie nie być
    miejsca ...

    > kontenerach, a stamtąd dalej światłowód i/lub miedź do ludzi albo do
    > następnego ONU.
    > Na przykład tak to może wyglądać:
    > https://www.google.com/maps/@52.4532164,14.8760414,3
    a,15y,73.97h,83.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1s16PYZ-eySJ3D
    Cxon7HYh6g!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

    A mi tak skleroza podpowiada, ze gdzies w tym rejonie stał kontener
    -czy to nie to białe niedaleko bram 68 i 70 ?
    https://mapa.targeo.pl/16.9838299,51.093722,17

    A teraz nie ma ?
    https://www.google.com/maps/@51.0937615,16.9835516,1
    71m/data=!3m1!1e3

    Ktore starsze?

    Ha - oba zdjęcia względnie nowe, a ten kontener stał dawno temu, moze
    to jakis kiosk ... lub smietnik?

    Hm, moze to było to miejsce
    https://maps.app.goo.gl/ogeXKvN8f8TyVoAWA

    A teraz jak widać - gustowna szafka.

    J.

  • 66. Data: 2023-12-12 15:47:32
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 12.12.2023 o 13:47, J.F pisze:

    > A jak dawniej był "koncentrator wydzielony", to się liczyło za
    > centralę, czy nie?

    Chyba chodziło Ci o koncentrator wyniesiony(zdalny), bo wydzielony to
    jest każdy, jako jednostka/element większej centrali. I tak, liczy się
    to jako element centrali.

    > W budynkach ... miejsce narzuca sie samo, ale moze właśnie nie być
    > miejsca ...

    Na szafę rack, nawet wiszącą, to zawsze znajdzie się miejsce, o ile to
    nie kawalerka.
    Ale ja piję do czegoś innego, TPSA ma kupę budynków, które były
    projektowane pod duże i ciężkie centrale mechaniczne, a obecnie hula tam
    wiatr, bo takich central już nie ma. I robią tak, że przenoszą całą
    infrastrukturę do kilku pomieszczeń, a resztę sprzedają lub wydzierżawiają.

> [...]
    71m/data=!3m1!1e3

    > Ktore starsze?
    >
    > Ha - oba zdjęcia względnie nowe, a ten kontener stał dawno temu, moze

    Nie moje rejony, to nie wiem co tam stało.

    > Hm, moze to było to miejsce
    > https://maps.app.goo.gl/ogeXKvN8f8TyVoAWA
    >
    > A teraz jak widać - gustowna szafka.

    To może być jakieś ONU, tym bardziej że widać tam właz kanalizacji
    teletechnicznej.
    Ale kształtem czy wielkością szaf nie ma co się sugerować, bo są różne
    wykonania i bardzo często bliźniaczo podobne na przykład do szaf
    sterowania sygnalizacją świetlną czy inną automatyką, jak na przykład na
    przejazdach kolejowych. Nie robi się jakiś specjalnych szaf pod ONU,
    tylko wykorzystuje to co przemysł oferuje standardowo i tam pcha się
    wszystko co potrzeba.

  • 67. Data: 2023-12-12 16:40:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 12 Dec 2023 15:47:32 +0100, nadir wrote:

    > Chyba chodziło Ci o koncentrator wyniesiony(zdalny), bo wydzielony to
    > jest każdy, jako jednostka/element większej centrali. I tak, liczy się
    > to jako element centrali.

    A teraz ONU sie nie liczy? :-)

    > Na szafę rack, nawet wiszącą, to zawsze znajdzie się miejsce, o ile to
    > nie kawalerka.

    Zakładam jakis blok. Elektronika coraz mniejsza, to moze taki
    30-portowy się zmiesci do nieduzej szafki pod sufitem w piwnicy.

    > Ale ja piję do czegoś innego, TPSA ma kupę budynków, które były
    > projektowane pod duże i ciężkie centrale mechaniczne, a obecnie hula tam

    A te późniejsze cyfrowe?

    > wiatr, bo takich central już nie ma. I robią tak, że przenoszą całą

    Ale tez przybyło klientów i to znacznie.
    A potem ubyło ...

    > infrastrukturę do kilku pomieszczeń, a resztę sprzedają lub wydzierżawiają.

    Jakos tak, ale przy okazji - dawniej w kazdym budynku centrala, a
    niedawno to jedna centrala mogła miec chyba ze 100k numerów, i w
    zasadzie jedna na miasto wystarczy.
    Oczywiscie musi byc odpowiednio rozproszona, no i tu problem,
    bo stare kable prowadzą do tych budynków ... i tam jakis koncentrator
    postawic? To sie nadal liczy za centralę :-)

    Czy juz wczesniej było podzielone na małe koncentratory w terenowych
    szafkach?

    Ale teraz, gdy sporo linii zostało zlikwidowanych, a sporo zmigrowało
    na VoIP/Funbox, to chyba jeszcze inaczej - bo jest masa drutów i
    niewykorzystanych.
    Wyciągnac kable, sprzedać na złom, a w kanalizacje wprowadzic
    swiatłowody?

    71m/data=!3m1!1e3

    > Nie moje rejony, to nie wiem co tam stało.

    > To może być jakieś ONU, tym bardziej że widać tam właz kanalizacji
    > teletechnicznej.

    Dawniej tez były przeciez szafy, z duzą ilością łączówek na druty.

    Tylko pamietam, ze gdzies w tym rejonie pojawił sie kiedys kontener,
    i zaczęli telefonizować osiedla. To gdzies lata 80-te były.
    Co w kontenerze to nie wiem, ale zakładam ze jakis koncentrator.

    No i musiał miec kanalizacje w pobliżu :-)

    > Ale kształtem czy wielkością szaf nie ma co się sugerować, bo są różne
    > wykonania i bardzo często bliźniaczo podobne na przykład do szaf
    > sterowania sygnalizacją świetlną czy inną automatyką, jak na przykład na

    Ale tu nie ma świateł w pobliżu.

    > przejazdach kolejowych. Nie robi się jakiś specjalnych szaf pod ONU,
    > tylko wykorzystuje to co przemysł oferuje standardowo i tam pcha się
    > wszystko co potrzeba.

    Albo to inni biorą szafy robione dla telefonii :-)
    Taka automatyka pewnie pasuja do telefonicznej,
    ale juz np energetycy mogli miec własne pomysły.

    J.

  • 68. Data: 2023-12-12 16:47:18
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 12.12.2023 o 15:47, nadir pisze:

> [...]
    > wiatr, bo takich central już nie ma. I robią tak, że przenoszą całą
    > infrastrukturę do kilku pomieszczeń, a resztę sprzedają lub wydzierżawiają.

    Zawsze mnie zadziwiał ten budynek -
    https://maps.app.goo.gl/QfESE6seTkLANJME8
    osiem wielkich pięter, a wejście takie, jakby tam góra 20 osób
    pracowało, nawet wtedy. Dosłownie pojedyncze osoby widziało się
    wchodzące/wychodzące tam. I też ciekawe, co tam może być teraz, if any.

    Ale jakoś nie wydaje mi się, żeby - mając okolicę okablowaną miedzią "od
    zawsze" - komuś się chciało tę miedź skracać do jakichś wyniesionych
    modułów utykanych w szafkach rozdzielczych na mieście. No ale skoro
    piszecie, że tak robią...

    MJ

  • 69. Data: 2023-12-12 17:06:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 12 Dec 2023 16:47:18 +0100, Michał Jankowski wrote:

> [...]
    > osiem wielkich pięter, a wejście takie, jakby tam góra 20 osób
    > pracowało, nawet wtedy. Dosłownie pojedyncze osoby widziało się

    Moze w innych godzinach wchodzily - ale sam wiesz, ze centrala duza,
    a serwisantów mało.

    Częśc, w dawnych czasach, mogła chyba wchodzic przez Pocztę.
    A od tyłu jakiegos wejscia nie ma?

    Archiwum tez jakies mogło być.

    >I też ciekawe, co tam może być teraz, if any.

    Google podpowiada "MoneyGram".

> [...]
    > zawsze" - komuś się chciało tę miedź skracać do jakichś wyniesionych
    > modułów utykanych w szafkach rozdzielczych na mieście. No ale skoro

    U prywatnych to teraz modne, ze bierzesz "internet światłowod" i
    telefon dostajesz w Funboxie.
    Ale nie wszyscy tak maja ... gdzies im ONU upchnęli, czy jednak drut
    ciągle stary i do "centrali" prowadzi?
    Sporo prywatnych zrezygnowało ze stacjonarnego telefonu.

    A co z firmami? Szczególnie jak chcą wiecej niz jeden numer ?

    J.

  • 70. Data: 2023-12-12 17:14:30
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 12.12.2023 o 16:47, Michał Jankowski pisze:

> [...]
    > osiem wielkich pięter, a wejście takie, jakby tam góra 20 osób
    > pracowało, nawet wtedy. Dosłownie pojedyncze osoby widziało się

    Pewnie to nie jedyne wejście do budynku, ale wielkość okien i wysokości
    między nimi wskazują, że to właśnie było robione pod urządzenia.
    Wzmocnione stropy, wysokość pomieszczeń to minimum 4-5 metrów, bo albo
    była podłoga teletechniczna, albo koryta i szachty kablowe nad urządzeniami.

    > I też ciekawe, co tam może być teraz, if any.

    Teraz może koparki i ciągną bitcoiny?

> [...]
    > zawsze" - komuś się chciało tę miedź skracać do jakichś wyniesionych
    > modułów utykanych w szafkach rozdzielczych na mieście. No ale skoro

    Nikt nie skraca, tylko raz, że kable się starzeją, uszkadzają, trzeba
    dołożyć nowe, bo nowi abonenci, to zamiast ciągnąć wiąchę coraz
    droższych kabli miedzianych, ciągnie się światłowody. A to co jest i
    działa to się wykorzystuje.
    Choć znam miejsca, gdzie kanalizacja zapchana jest/była kablami
    miedzianymi, na których już nie ma żadnych abonentów, to wyciąga się
    stare kable i w ich miejsce kładzie światłowody.