  • 21. Data: 2022-09-06 14:04:41
    Temat: Re: DAB zabije retro radio?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.
    pl...
    Pan Grzegorz Kurczyk napisał:

    >Po naszemu na długich (formalnie to też średnie). Wciąż powraca do
    >mnie
    >pytanie, ilu ludzi tego słucha? Bo w kujawską antenę idzie pół
    >megawata,
    >prąd drożeje, koszty rosną.

    A na te FM mniej pradu idzie?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/RTCN_%C5%9Al%C4%99%C5%
    BCa

    FM-ki maja po 120kW, a to przeciez tylko jeden region.

    Przyszla wojna ... no i znow kwestia, czy to jest strategiczny
    nadajnik, czy dwie rakiety i przestanie byc strategiczny.

    Dalej kwestia Polonii ... ale moze ich na internet przestawic?
    Tzn czesc pewnie sama sie przestawila, kwestia paru starszych.

    A tak swoja drogą ... jak widac stare TV mialy 800-1000kW, a teraz
    100kW.
    Muxy tyle nie potrzebują, czy sa uzupelnione innymi nadajnikami?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/RTON_%C5%BB%C3%B3rawin

    To jest jakies 30km obok, jak widac mux3 na tej samej czestotliwosci.
    Ale o chyba uzupelnienie dla Wroclawia, jak w gestej zabudowie Slęza
    niewidoczna.

    Swoja drogą - konserwacja masztu to jakos online sie robi?
    Czy TVP ma backup, a reszta nie ...

    J.

  • 22. Data: 2022-09-06 14:09:17
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-09-06 o 13:51, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Robert Wańkowski"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Obecnie pelno "transmiterow FM". Do samochodow, do telefonow, bluetootha.
    > Nie kazde radio samochodowe ma wejscie na kabel :-)

    > IMO - raczej nieprzyjemnosc.

    No ja pisałem o gałce w retro odbiorniku. Przy "standardowym"
    konwerterze pozbawieni jesteśmy przyjemności kręcenia gałką retro-radiu.

    > Co te Chinczyki myslą - ze my mamy jedną stacje i galki nikt nie rusza?

    Jak widać nie wszyscy, ktoś dał linka do konwertera wielopasmowego
    (cztero-pasmowego). :-)

    Robert

  • 23. Data: 2022-09-06 14:46:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A na te FM mniej pradu idzie?
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/RTCN_%C5%9Al%C4%99%C5%
    BCa

    > FM-ki maja po 120kW, a to przeciez tylko jeden region.

    Kiedyś nadajniki FM były o wiele słabsze. Rozwój techniki pozwolił
    na zwiększenie mocy, liczba słuchaczy niepomiernie wzrosła, więc
    nie żal tego dodatkowego prądu.

    > Przyszla wojna ... no i znow kwestia, czy to jest strategiczny
    > nadajnik, czy dwie rakiety i przestanie byc strategiczny.

    Zawsze argumentowano przypadkiem W. Że niby da się słuchac na prostym
    odbiorniku, który każdy ma w domu, tak jak szpulke od nici i niepotrzebną
    szprychę rowerową. Dzisiaj ten argument wygląda słabo.

    > Dalej kwestia Polonii ... ale moze ich na internet przestawic?
    > Tzn czesc pewnie sama sie przestawila, kwestia paru starszych.

    Raczej wszyscy się przestawili.

> [...]
    >
    > To jest jakies 30km obok, jak widac mux3 na tej samej czestotliwosci.
    > Ale o chyba uzupelnienie dla Wroclawia, jak w gestej zabudowie Slęza

    W Warszawie też dwa MUX-y chodzą na tej samej częstotliwości. Ale i tak
    w sumie mniej prądu potrzeba, niż przy analogowym nadawaniu.

    > Swoja drogą - konserwacja masztu to jakos online sie robi?
    > Czy TVP ma backup, a reszta nie ...

    Jako że maszt jest tylko wspornikiem, powinno się dać bez przerywania
    emisji. Z radiowym masztem średniofalowym było gorzej.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2022-09-06 15:46:34
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 05.09.2022 um 12:42 schrieb Robert Wańkowski:
> [...]
    >
    > Wiem, że są konwertery DAB-FM. Ale zmiana stacji już tylko możliwa na
    > konwerterze. I już nie ma tej przyjemności z kręcenia gałką.

    tak z ciekawości i zupełnie innej beczki: dlaczego w miłościwie nam
    panującej są białe plamy na mapie radiowej? Jeżdżę między Berlinem a
    Wrocławiem praktycznie co tydzień i od granicy w Olszynie do Krzyżowej
    nie ma prawie nic do słuchania. Oprócz Czechów i Niemców. Internet też
    nie działa. Mam DAB,DAB2, coś tam jeszcze i FM w samochodzie. Radio z
    buźką pewnie jest, ale tego nawet nie ignoruję ;-). RMF Classic, moja
    ulubiona stacja, jest na odcinku od Legnicy do Wrocławia.

    Waldek

  • 25. Data: 2022-09-06 16:17:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Sep 2022 15:46:34 +0200, Waldemar wrote:
> [...]
    > nie działa. Mam DAB,DAB2, coś tam jeszcze i FM w samochodzie. Radio z
    > buźką pewnie jest, ale tego nawet nie ignoruję ;-).

    Troche dziwne.
    Byc moze region slabo zamieszkaly, to i nadajnikow brak, bo sie nie
    oplaca, ale cos przeciez powinno byc w okolicy.
    Raczej na FM, bo DAB+ to wydaje mi sie, ze u nas dopiero startuje,
    a DAB to w ogole ominelismy.

    Podobnie internet - moze i okolica w ludzi uboga, ale A4 na pewno
    obstawiona. Moze telefon ci nie chce w roaming przejsc ?

    > RMF Classic, moja
    > ulubiona stacja, jest na odcinku od Legnicy do Wrocławia.

    RMF Classic to niszowe radio, i jesli wierzyc te stronie
    https://radiopolska.pl/wykaz/program/23

    to nadajnikow malo i słabe.
    Ale mozesz probowac 89.0 z ZG - ok 60km.

    dla porownania zwykly RMF FM
    https://radiopolska.pl/wykaz/program/12

    i tu masz
    94.8 Żagan
    93.8 Luban
    88.2 Polkowice
    96.1 Legnica

    J.

  • 26. Data: 2022-09-06 16:27:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Sep 2022 14:46:13 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    BCa

    > Kiedyś nadajniki FM były o wiele słabsze. Rozwój techniki pozwolił
    > na zwiększenie mocy, liczba słuchaczy niepomiernie wzrosła, więc
    > nie żal tego dodatkowego prądu.

    Ale skoro tak ... jesli mamy kilkadziesiat nadajnikow po 100kW,
    to moze i tego jednego nie szkoda.

    > Zawsze argumentowano przypadkiem W. Że niby da się słuchac na prostym
    > odbiorniku, który każdy ma w domu, tak jak szpulke od nici i niepotrzebną
    > szprychę rowerową. Dzisiaj ten argument wygląda słabo.

    Wymóc wznowienie produkcji szpulek do nici?
    Czy wprowadzic do szkoly zajecia praktyczne p.t. "odbiornik
    detektorowy" ?

    > Raczej wszyscy się przestawili.

    Nie bylbym taki pewien - starsi moga byc przyzwyczajeni, a z
    internetem nie obeznani, mlodsi juz moze nie sluchaja ...

    no ale starsi wymra i trzeba przemyslec ponownie ..

    > W Warszawie też dwa MUX-y chodzą na tej samej częstotliwości. Ale i tak

    Tak chyba to mialo byc, ze sie mogą pokrywac.

    > w sumie mniej prądu potrzeba, niż przy analogowym nadawaniu.

    Ale az 10 razy mniej?

    > Jako że maszt jest tylko wspornikiem, powinno się dać bez przerywania
    > emisji.

    O ile mozna ludzi wpuscic kolo anten po 100 kW.

    >Z radiowym masztem średniofalowym było gorzej.

    Naprawde? Fala dluga, a czlowiek malutki. Nie bylo tak, ze w zasiegu
    2m to napiecia niewielkie plus zjawisko naskórkowe?

    Tylko wejscie na maszt w Gąbinie trudne, bo dolny koniec mial chyba
    grube kV.
    Ale jak wyłączą na chwile wejscia, to potem juz mozna po/w maszcie
    chodzic?

    J.

  • 27. Data: 2022-09-06 16:32:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Sep 2022 14:09:17 +0200, Robert Wańkowski wrote:
    pl...

    > No ja pisałem o gałce w retro odbiorniku. Przy "standardowym"
    > konwerterze pozbawieni jesteśmy przyjemności kręcenia gałką retro-radiu.

    A gdzie tam - nadajnik nadal nadaje na jakiejs czestotliwosci,
    i trzeba na nia nastroic.
    Chyba, ze masz na mysli jakis konwerter bez FM.

    Za to jak dla mnie - kręcenie gałką, gdy mam 20 stacji w eterze,
    i chce szybko zmienic - jest nieprzyjemne. Maja byc przyciski.
    i PLL dla stabilnosci.

    > Jak widać nie wszyscy, ktoś dał linka do konwertera wielopasmowego
    > (cztero-pasmowego). :-)

    Ale oni sporo radyjek z jedną gałką i bez pamieci nam sprzedaja.

    J.

  • 28. Data: 2022-09-06 16:56:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar napisał:

    > RMF Classic, moja ulubiona stacja, jest na odcinku od Legnicy do Wrocławia.

    Moja też. Jestem w zasięgu, więc nie musze kombinować, ale w razie czego
    można słuchać przez internet. Wiem, "przez internet" to już w zasadzie
    nie radio, ale takie czasy nastały, mało "retro".

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2022-09-06 17:03:15
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-09-06 o 16:32, J.F pisze:
    > A gdzie tam - nadajnik nadal nadaje na jakiejs czestotliwosci,
    > i trzeba na nia nastroic.

    Jeszcze raz.
    Ma to działać tak, że konwerter zamienia kilka stacji DAB na kilka
    stacji FM. Tworzy eter ze stacjami FM.
    I mając ten eter można kręcić w tym zabytkowym radiu i szukać tych
    przekonwertowanych stacji na FM.

    No i wychodzi na to, że jest taki konwerter, który ktoś zalinkował.
    https://www.halfords.com/technology/car-audio/dab-ad
    aptors/sonichi-s100-digital-radio-adapter-342136.htm

    Robert

  • 30. Data: 2022-09-06 17:13:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale az 10 razy mniej?

    Dlaczego nie? Kiedyś uczono studentów, że transmisja cyfrowa to taka,
    w której z całej dostępnej różnicy poziomu sygnału wyróżnia się tylko
    dwa stany -- poniżej i powyżej umownej wartości. Dlatego zakłócenia są
    niegroźne, o ile sygnał mocny. Ale to dawno było i nieprawda. Nadaje
    się teraz z mocą na granicy szumu, z założeniem pewnej stopy błędów,
    które da się skorygować na drodze matematycznej.

    > O ile mozna ludzi wpuscic kolo anten po 100 kW.

    Szkodliwość fal jest chyba przereklamowana. W Warszawie przed antenami na
    Pałacu Kultury zimą gromadzi się ptactwo. Bo lubi to "ciepło wewnętrzne",
    jakie daje nam telewizja.

    --
    Jarek