    Subject: Re: Domofony w blokach i wieżowcach
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <5f997328$0$559$65785112@news.neostrada.pl>
    <rnbtje$dhl$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <5f998a90$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <rnc3u2$gp7$2$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <a...@g...com>
    From: yabba <...@...pl>
    Date: Wed, 28 Oct 2020 18:21:46 +0100

    > Takie systemy nie są opłacalne w większych blokach - unifon jest skomplikowany (a
    na pewno dużo bardziej niż taki zwykły analogowy), więc i droższy, tak że wraz ze
    zwiększeniem ilości mieszkań cena całego systemu szybko rośnie.

    > Do dużych budynków używa się centralek cyfrowych - a unifony są najzwyczajniej
    analogowe, tak jak w czasach "kasety z przyciskami dla każdego mieszkania".

    Nie. Takie hybrydy "cyfrowa" centralka i analogowe unifony wykonuje się
    tylko przy modernizacjach instalacji analogowych, gdy inwestor chce jak
    najbardziej zaoszczędzić. Później drożej wychodzą bieżące naprawy. Każdy
    lokal musi mieć swój własny przewód do wywołania. Praktycznie to kabel
    wielodrutowy co piętro musi być cięty i łączony.

    > Oczywiście wtedy centralka i klawiatury są droższe - ale centralka i klawiatura są
    zawsze po jednej na klatkę, zaś unifonów może być i 300 - jeśli są więc taniutkie, to
    całość systemu wygrywa ceną.

    Unifon normalny "cyfrowy" kosztuje około 30-50 zł netto. Jednak te
    systemy "cyfrowe" nie mają omawianego tutaj otwierania bez wywołania.

    > Pewną wadą jest to, że do każdego mieszkania trzeba doprowadzić min. 4 druty, w tym
    jeden dedykowany (3 pozostałe mogą, ale nie muszą być wspólne - nawet lepiej, jak nie
    są, bo jak ktoś zrobi zwarcie, to nie zablokuje audio w całym pionie) - ale prowadzi
    się je tylko w poziomie, w pionie idą "cyfrowe" 4 pary skrętki, a nie np. 150 kabli
    od kasety wychodzi, jak to dawniej bywało.

    Nie do końca. Zwykle okablowanie w analogach jest 4+n (liczba abonentów)
    od centralki do pionu i na ostatnie piętro.
    W systemach "cyfrowych" zwykle jest to 1 para idąca przez cały budynek.
    Ma to też swoje wady, ponieważ zwarcie w jednym lokalu wyłącza całą
    klatkę. Część producentów oferuje aktywne rozgałęźniki magistrali i
    wtedy zwarcie w jednym lokalu unieruchamia tylko domofony na jednym piętrze.

    yabba