  • 1. Data: 2022-08-10 17:55:15
    Temat: Dostępne,i przyszłe formy,magazynowania energii
    Od: ii <i...@o...invalid>

    Takie opracowanie nt magazynowania energii

    "Obecnie dostępnych jest wiele technologii magazynowania energii...:
    elektrownie szczytowo-pompowe (PHS), magazynowanie sprężonego powietrza
    (CAES), magazynowanie ciekłego powietrza (LAES), bezwładnikowe magazyny
    energii (FES), ogniwa elektrochemiczne (BES) oraz ogniwa przepływowe
    (VRFB), superkondensatory (UC), cewki nadprzewodzące (SMES), magazyny
    energii chemicznej, m.in. wodoru (H2), systemy magazynowania energii
    cieplnej, do których zaliczane są materiały zmiennofazowe i stopione
    sole (PCM/MS) oraz zasobniki ciepła (TES)"

    http://niusy.pl/@wwf.pl/ak8

    Se możecie poroztrząsać jak nawóz na polu ;-)

  • 2. Data: 2022-08-10 18:10:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 Aug 2022 17:55:15 +0200, ii wrote:
> [...]
    > sole (PCM/MS) oraz zasobniki ciepła (TES)"
    >
    > http://niusy.pl/@wwf.pl/ak8
    >
    > Se możecie poroztrząsać jak nawóz na polu ;-)

    Eee tam. PHS i w zasadzie nic wiecej.

    Tzn zalezy od skali - chcesz sobie domek zasilic w nocy, czy caly kraj
    I w dodatku przez zimę.

    Baterie do domu dzialaja, baterie do Australii działaja ... na godzinę
    raczej, bezwladnosciowe cos tam testują, ale tez krotkoczasowo.

    J.

  • 3. Data: 2022-08-10 19:56:46
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 10.08.2022 o 18:10, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Baterie do domu dzialaja, baterie do Australii działaja ... na godzinę
    > raczej, bezwladnosciowe cos tam testują, ale tez krotkoczasowo.

    A nie byłeś Ty fanem aku z wymiennym elektrolitem? :-)

  • 4. Data: 2022-08-10 20:37:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 Aug 2022 19:56:46 +0200, ii wrote:

    > A nie byłeś Ty fanem aku z wymiennym elektrolitem? :-)

    Fanem to trudno powiedziec - pojawily sie takie informacje,
    na ile realne trudno ocenic.
    Oczywiscie jakby sie dało zatankowac baterie na 300km w 5 minut, to
    byłbym fanem :)

    Ale ktore to powyzej?
    ogniwa przepływowe (VRFB) ?

    J.

  • 5. Data: 2022-08-11 07:12:25
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 10.08.2022 o 18:10, J.F pisze:
    > Eee tam. PHS i w zasadzie nic wiecej.

    Tylko, że ten sposób magazynowania jest pomyślany raczej dla energetyki
    klasycznej, w której w nocy przy mniejszym poborze energii można ją
    wykorzystać do pompowania wody na górę. Dla OZE nie specjalnie - może
    wiatraki, ale na pewno nie PV :)

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 6. Data: 2022-08-11 07:47:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Aug 2022 07:12:25 +0200, Mirek Ptak wrote:

> [...]
    > klasycznej, w której w nocy przy mniejszym poborze energii można ją
    > wykorzystać do pompowania wody na górę. Dla OZE nie specjalnie - może

    A w czym problem zmienic godziny?
    W poludnie bedzie sie pompowac do góry, w nocy robic prąd.

    W kazdym badz razie to jest na razie jedyna technologia w miare duzej
    mocy i energii.
    Tylko wymaga gory i doliny - a u nas kraj w wiekszosci równinny.
    Choc troche pagórkow jest.

    Aczkolwiek ... Tesla w Australii dzielnie goni ...

    Zobaczymy u Brytoli - oni kiedys mieli ambitne plany zrobic wiele
    elektrowni sz-p, dla uzupelnienia weglowych.
    Zrobili jedna, węgiel zastąpił gaz, latwiej nim regulowac.
    Moze trzeba odswiezyc plany.

    J.

  • 7. Data: 2022-08-11 09:26:56
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/08/2022 07:47, J.F wrote:
    > A w czym problem zmienic godziny?

    Problemem może być szybkośc reakcji. Co prawda jedna instalacja PV może
    zmienić moc o 10x w ciagu 3 sekund, to kilka tysięcy na większym
    obszarze w ciągu - pewnie- kilkunastu minut.

    Nie wiem czy oni maja tam tak szybką reakcję możliwą. Kiedyś, od kolesia
    pracującego w takowej, dowiedziałem się, że to zajmuje dużo czasu -
    zmienić kierunek pracy, a sama regulacja przepływu przy tych masach wody
    zajmuje swoje. Stanowi to problem przy instalacjach z wiatrakami, które
    też są kapryśne co do stabilności mocy.

    Gdzieś czytałem o hybrydach - sz-p wspomagana szybkim źródłem typu
    "mała" liion, wystarczająca do zmiany kierunku dużej.

    Prawda taka chyba, że nie ma złotego środka i będzie trzeba na kilka
    sposobów to rozwiązać.

    Rosjanie mają niezłe dane eksperymentalne w regulacji mocy rzędu MW<>GW
    w ciągu milisekund w jednej elektrowni jądrowej. To było by najlepsze
    rozwiązanie, gdyby nie wybuchło.

  • 8. Data: 2022-08-11 11:28:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Aug 2022 09:26:56 +0200, heby wrote:

    > Problemem może być szybkośc reakcji. Co prawda jedna instalacja PV może
    > zmienić moc o 10x w ciagu 3 sekund, to kilka tysięcy na większym
    > obszarze w ciągu - pewnie- kilkunastu minut.

    Jak tak szybko zmienia, to chmura przechodzi.
    Tu zajdzie, na drugim koncu odsloni :-)

    To juz lepiej daj przyklad angielski - jest przerwa w meczu
    pilkarskim, miliony wyspiarzy wstaja od telewizorow i wlaczaja swoje
    czajniki elektryczne. 10GW wiecej mocy trzeba :-)

    Ale ale ... jak bedzie paneli nadmiar, to nie problem - po prostu
    przestana marnowac swiatlo i zaczna wiecej przekazywac do sieci :-)

> [...]
    > zmienić kierunek pracy, a sama regulacja przepływu przy tych masach wody
    > zajmuje swoje. Stanowi to problem przy instalacjach z wiatrakami, które

    W skali kraju mysle, ze sie znakomicie usrednia, i wahania sa - ale
    godzinne..

> [...]
    > "mała" liion, wystarczająca do zmiany kierunku dużej.
    >
    > Prawda taka chyba, że nie ma złotego środka i będzie trzeba na kilka

    Ostatnio mielismy test - Bełchatow sie odlaczyl od sieci.
    Prawie 4 GW mocy zniklo w sekunde.

    I jakos dalismy rade, nie wiem jak, ale dalismy.
    Mozliwe, ze sasiednie kraje duzo pomogly w pierwszej minucie.

    Bo potem to wiadomo - uruchomiono wodne, zwiekszono moc pozostalych
    weglowych, zaimportowano od sasiadow ..

    > Rosjanie mają niezłe dane eksperymentalne w regulacji mocy rzędu MW<>GW
    > w ciągu milisekund w jednej elektrowni jądrowej. To było by najlepsze
    > rozwiązanie, gdyby nie wybuchło.

    Tak, ten reaktor szybki byl.

    J.

  • 9. Data: 2022-08-11 12:40:09
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/08/2022 11:28, J.F wrote:
    > Jak tak szybko zmienia, to chmura przechodzi.
    > Tu zajdzie, na drugim koncu odsloni :-)

    Zgadza się, że średnio jest lepiej, ale mowa o jakiś obszarach typu
    gmina, powiat. Tam skoki PV mogą być ogromne w naście minut.

    > To juz lepiej daj przyklad angielski - jest przerwa w meczu
    > pilkarskim, miliony wyspiarzy wstaja od telewizorow i wlaczaja swoje
    > czajniki elektryczne. 10GW wiecej mocy trzeba :-)

    Niewano dowiedziałem się, że to mit. No bo faktycznie, kto odpala
    czajnik z piwem...

    > W skali kraju mysle, ze sie znakomicie usrednia, i wahania sa - ale
    > godzinne..

    Niby tak, ale rzcz w tym, że sz-p muszą być duże i ogarniać duże
    fragmenty kaju, albo małe i zwinne.

    Wspomniany koleś wspomniał też, że w USA mają jakąs mała elektrownie
    sz-p, eksperymentalną, zasilajacą miasteczko na zadupiu. Nie wiem gdzie.

    W sumie jak by ich było nieco więcej nieco mniejszych... było by też
    wiecej mozliwości usadowienia. Teraz znalezienie płaskiej góry z dziurką
    stanowi niejaki problem chyba, skoro jest ich tak mało.

    > Ostatnio mielismy test - Bełchatow sie odlaczyl od sieci.
    > Prawie 4 GW mocy zniklo w sekunde.

    Może ostrzegają wcześniej i robią to sekwencyjnie. Nie wydaje mi się,
    żeby jednym odłacznikiem ogarnięto 4GW. Pewnie by odparował ;)

    > Tak, ten reaktor szybki byl.

    Prawie jak falownik, nadązyny za sinusem dało by radę zrobić :P

  • 10. Data: 2022-08-11 13:35:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Aug 2022 12:40:09 +0200, heby wrote:

    > Zgadza się, że średnio jest lepiej, ale mowa o jakiś obszarach typu
    > gmina, powiat. Tam skoki PV mogą być ogromne w naście minut.

    No ale oni i tak nie maja el. sz-p do kompensacji.
    Za to maja transformator do reszty kraju - moga brac prad, tzn
    energie, moga nie brac, moga dawac.

    Tylko tu znow ten wspolczynnik jednoczesnosci :-)
    Domy maja przyłącza powiedzmy 20kW, a transformator osiedlowy
    10% sumy domow.
    jak sobie polowa zainstaluje solary i sloneczko przyswieci, to trafo
    padnie :-)

    Na szczescie jest proste zabezpieczenie - w sieci moze byc 253V,
    jak jest wiecej, to falowniki nie wpuszczaja do sieci wiecej.

    Za to napiecie na takim osiedlu moze niezle skakac ... ale wspolczesne
    urzadzenia na to odporne.

    > Niewano dowiedziałem się, że to mit. No bo faktycznie, kto odpala
    > czajnik z piwem...

    Bardzo sluszna uwaga ... ale ... Angole? A moze Angielki?

    https://en.wikipedia.org/wiki/TV_pickup
    https://www.reuters.com/article/uk-soccer-world-engl
    and-electricity-idUKKBN0E92G220140529

    co prawda tu tylko 2.8GW

    a nie tylko piwo
    http://www.todayifoundout.com/index.php/2017/05/uk-r
    eally-experience-power-surges-soap-operas-finish/

    Ciekawe ... w innych krajach nie ma?
    Moze bardziej kawe lubia, i stoi sobie w ekspresie gotowa.

    Albo wino, piwo, wode czy soki ...

    > Niby tak, ale rzcz w tym, że sz-p muszą być duże i ogarniać duże
    > fragmenty kaju, albo małe i zwinne.

    Jest inna mozliwosc - inteligentne sieci, intelegentne ładowarki do
    samochodow ... i w sekunde mozna zmniejszyc pobor mocy :-)

> [...]
    > wiecej mozliwości usadowienia. Teraz znalezienie płaskiej góry z dziurką
    > stanowi niejaki problem chyba, skoro jest ich tak mało.

    Dziure mozna zrobic :-)

    Tylko ... sporo malych tam sie ostatnio w USA likwiduje.
    Wybudowane ~100 lat temu, teraz za małe na opłacalną produkcje pradu,
    a stan sie powoli pogarsza i grozi katastrofa.

    > Może ostrzegają wcześniej i robią to sekwencyjnie. Nie wydaje mi się,
    > żeby jednym odłacznikiem ogarnięto 4GW. Pewnie by odparował ;)

    Pożar sie zrobil w rozdzielni czy jakos tak.

    Chcesz to czytaj
    https://energetyka24.com/gornictwo/jest-raport-konco
    wy-ws-awarii-w-elektrowni-belchatow

    J.