  • Data: 2020-11-11 02:14:42
    Temat: Re: Funkcja TRIM dla dysków SSD, a win XP
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 11 Nov 2020 01:20:50 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5fab2e62$0$6351$65785112@news.neostrada.pl>
    od Krystek <s...@k...art.pl> :

    >No to sobie daruję SSD pod tego XP-ka. Trudno.

    Ja bym olał ten TRIM, zostawić 16 czy 32 GiB miejsca poza partycjami(pustego miejsca)
    lub
    jakąś partycję na końcu dysku i zainstalować XP, dyskowi nic się nie stanie, zanim go
    zajedziesz, to miną eony.
    Nawiasem mówiąc, TRIM potrafi spowolnić działania na systemie plików.

    >A nie możesz go podpiąć po zwykłe SATA na płycie głównej? Może to
    >problem połączeniowy? Przewód lub gniazdo?

    Nie wiem co to było, czy firmware nawalił, czy system, czy kieszeń(to dysk M2 w
    kieszeni
    sata), czy może kabel esata-p lub moje wyciąganie dysku podczas pracy, jak się znowu
    porobi, to ędę kombinował, do tej pory nie miałem takich jazd, a tych dysków trochę
    mam(esata-p to zwykłe sata, zasilanie ma z portu USB).
    https://en.wikipedia.org/wiki/ESATAp

> [...]
    >przesadnie drogi. Po rozeznaniu się w opiniach na forach, testach i
    >różnych stronach technicznych w grę wchodziły: SAMSUNG EVO 860, GoodRam
    >Irdm Pro Gen. 2 i Crucial MX500. Tak dumałem, dumałem i stanęło na tym,
    >że lepiej kupić sprzęt firm, które same produkują kości pamięci i
    >opracowują kontrolery (SAMSUNG, Micron), niż taki, który jest składany
    >przez firmy zewnętrzne z komponentów różnych producentów (GoodRam).
    >Ostatecznie wybór padł na Cruciala, bo ma metalową obudowę i ramkę
    >powiększającą dla głębszych wnęk na dyski w komputerach, a SAMSUNG

    Ja idę po całości, na zewnętrzny dysk daję dysk M2 i dobrą kieszeń(z obsługą TRIM od
    strony kontrolera USB i samej kieszeni), moim zdaniem liczy się też gwarancja(5 lat
    minimum) i opinie na forach.
    Esata-p to dobry wybór(jeśli laptop to ma) bo funkcja TRIM działa z automatu, co do
    USB,
    to trzeba grzebać w dokumentacjach producenta.
    Co do kieszeni USB, to jest minus - złącza wtyczkowe to straszna kupa, u mnie leciały
    na
    potęgę(te wbudowane w kieszenie, rozdziamdzia się to lub luty puszczają).