    From: Silver Dream ! <s...@n...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Gniazdka IEC "komputerowe" gdzie L/N
    Date: Fri, 13 Nov 2020 11:47:33 +0100

    On 13/11/2020 03:07, M M wrote:
    > Temat podobny do długiego wątku ale jednak o innych wtyczkach i gniazdkach -
    popularnych "komputerowych" IEC - stąd osobny wątek.

    > https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60320
    >
    > W tabelce jest zaznaczone że niektóre typy są "Polarized" - nie da się włożyć
    odwrotnie. Dotyczy to między innymi C5/C6 "koniczynka", C13/C14 "komputerowe" i
    C19/C20 spotykane w większych UPS-ach. Ale nie podają po której stronie L a po
    której N oczywiście z PE na górze i stojąc przodem do gniazdka i głową do góry ;)

    > Czy to gdzie jest L a gdzie N w gniazdach IEC jest gdzieś unormowane (może również
    dla tych mniejszych odmian), czy to tylko wymysł tego producenta (kiedyś
    francuskiego, teraz to chyba APC)? Czy "Polarized" znaczy tylko tyle że nie da
    się odwrotnie ale dalej nie wiadomo i urządzeniom musi być wszystko jedno?

    Nie wiem czy jest to unormowane ale podobnie jak ze współczesnymi
    gniazdami ,,ściennymi" tak samo np. wtyki/gniazda C13/C14 przeznaczone do
    samodzielnego montażu mają oznaczenia gdzie powinna być podłączona
    ,,faza" a gdzie neutralny. Pewnie jakiś taki przesąd ;-)