  • 1. Data: 2020-11-13 03:07:33
    Temat: Gniazdka IEC "komputerowe" gdzie L/N
    Od: M M <m...@g...com>

    Temat podobny do długiego wątku ale jednak o innych wtyczkach i gniazdkach -
    popularnych "komputerowych" IEC - stąd osobny wątek.

    https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60320

    W tabelce jest zaznaczone że niektóre typy są "Polarized" - nie da się włożyć
    odwrotnie. Dotyczy to między innymi C5/C6 "koniczynka", C13/C14 "komputerowe" i
    C19/C20 spotykane w większych UPS-ach. Ale nie podają po której stronie L a po
    której N oczywiście z PE na górze i stojąc przodem do gniazdka i głową do góry ;)

    Mam starego UPSa on-line MGE EX40 który ma C19/C20 i w instrukcji podane gdzie L/N.
    UPS ma separację galwaniczną wejście-wyjście i zasadniczo mu wszystko jedno, poza
    gniazdem opcjonalnego modułu "bypass" w którym jest przekaźnik łączący wejście z
    wyjściem, a bez tego modułu fabrycznie jest tam pod zaciski przykręcona zwora z drutu
    łącząca N wyjścia z PE.

    Czy to gdzie jest L a gdzie N w gniazdach IEC jest gdzieś unormowane (może również
    dla tych mniejszych odmian), czy to tylko wymysł tego producenta (kiedyś
    francuskiego, teraz to chyba APC)? Czy "Polarized" znaczy tylko tyle że nie da
    się odwrotnie ale dalej nie wiadomo i urządzeniom musi być wszystko jedno?

    Mam też nowsze UPS-y (Emerson Liebert GXT2) i dokumentację do nich - też on-line z
    PFC ale już zrobione oszczędniej, bo N wspólny między wejściem a wyjściem (oraz
    minusem baterii akumulatorów - muszą mieć odpowiednią izolację, a cały pakiet jest
    wymienny nawet w czasie pracy, więc na przewodach są dobrze izolowane złącza z
    głęboko schowanymi kontaktami).
    Tylko w wersji dla USA instrukcja coś mówi że UPS sygnalizuje odwrotne podłączenie,
    ale w wersji europejskiej tej funkcji nie ma. Niemniej w wolnej chwili sprawdzę i
    jak trzeba to zamienię by na tym wspólnym był N.

  • 2. Data: 2020-11-13 11:47:33
    Temat: Re: Gniazdka IEC "komputerowe" gdzie L/N
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 13/11/2020 03:07, M M wrote:
> [...]

    się odwrotnie ale dalej nie wiadomo i urządzeniom musi być wszystko jedno?

    Nie wiem czy jest to unormowane ale podobnie jak ze współczesnymi
    gniazdami ,,ściennymi" tak samo np. wtyki/gniazda C13/C14 przeznaczone do
    samodzielnego montażu mają oznaczenia gdzie powinna być podłączona
    ,,faza" a gdzie neutralny. Pewnie jakiś taki przesąd ;-)

  • 3. Data: 2020-11-13 18:24:29
    Od: M M <m...@g...com>

    piątek, 13 listopada 2020 o 11:47:35 UTC+1 Silver Dream ! napisał(a):
> [...]
    > samodzielnego montażu mają oznaczenia gdzie powinna być podłączona
    > ,,faza" a gdzie neutralny. Pewnie jakiś taki przesąd ;-)

    A też są 2 warianty francuski i polski? Przynajmniej chyba nie ma gniazdek
    podwójnych gdzie są oba na raz...
    W instrukcji tego MGE jest pokazany przewód zasilający, który ma z jednej strony
    prostą wtyczkę wkładaną do gniazda takiego jak nasze z bolcem na dole, a z drugiej
    C19 i opis że gdyby trzeba było zrobić własny przewód to jak się ustawi PE na górze
    to dziurka L ma być po prawej.
    Sprzęt z końca ubiegłego wieku, więc do teraz mogło się coś pozmieniać.

  • 4. Data: 2020-11-13 22:20:27
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 13 listopada 2020 o 18:24:30 UTC+1 M M napisał(a):
> [...]
    to dziurka L ma być po prawej.
    > Sprzęt z końca ubiegłego wieku, więc do teraz mogło s
    Nie ma takich gniazdek bo nie ma polskiego standardu gdzie ma byc faza.

  • 5. Data: 2020-11-13 23:00:38
    Od: M M <m...@g...com>

    piątek, 13 listopada 2020 o 22:20:29 UTC+1 4...@g...com napisał(a):
    > Nie ma takich gniazdek bo nie ma polskiego standardu gdzie ma byc faza.
    UPS produkcji francuskiej, tam akurat gniazdka mają takie jak u nas i podobno mają
    standard (odwrotny niż głosi legenda/SEP u nas).
    W instrukcji UPSa narysowali z bolcem na dole, nie wiem czy tak tylko sobie
    narysowali czy faktycznie tak montowali.
    UPS mimo że ma ze 20 lat nadal sprawny (poza oczywiście wymianą aku - standardowe 12V
    7Ah, szeregowo 10 sztuk), ma wadę że trochę dużo energii zużywa na własne potrzeby
    więc został jako rezerwa gdyby nowszemu się padło.

  • 6. Data: 2020-11-14 00:33:26
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 13/11/2020 18:24, M M wrote:

    > A też są 2 warianty francuski i polski?

    Nie wiem jak jest z tymi przesądami francuskimi i polskimi. Aktualne
    gniazda mają oznaczenia[*]. Wtyki C13/C14 mają oznaczenia, Testery
    gniazdekm pokazują gdy jest odwrotnie niż na oznaczeniach, itd. Bardzo
    mocno ,,nie sądzę" aby oznaczenia na robionych w Chinach wtykach były
    robione specjalnie dla zaspokojenia przesądnych Polaków a odwrotne dla
    przesądnych francuzów.

    > Przynajmniej chyba nie ma gniazdek podwójnych gdzie są oba na raz...

    Na szczęście nie (mówię o C13/14). C19 (żeńską) też bardzo niedawno
    montowałem na kablu do Furmanowego "Power Line Conditioner" - też miała
    oznaczone co ma iść gdzie.

    * - co jest czasami/często bez pojęcia bo jak zauważasz potem w jednym z
    podwójnego jest w jedną stronę a w drugim na odwrót bo ktoś zaoszczędził
    ale nie zapomniał zaznaczyć gdzie która żyła na zaciskach

  • 7. Data: 2020-11-14 16:54:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 14 listopada 2020 o 00:33:27 UTC+1 Silver Dream ! napisał(a):

> [...]
    > podwójnego jest w jedną stronę a w drugim na odwrót bo ktoś zaoszczędził
    > ale nie zapomniał zaznaczyć gdzie która żyła na zaciskach
    Co mieli by zaznaczać jak u nas nie ma znaczenia która żyła gdzie. Popatrz na
    niemieckie gniazdka i wtyczki. Każda wtyczkę z uziemieniem wsadzisz w dwóch możliwych
    pozycjach w gniazdko.
    https://www.google.com/search?q=niemieckie+gniazdko&
    client=tablet-android-lenovo&prmd=ivsn&sxsrf=ALeKk00
    OSdu2jb_LLo7rA1ilhfRUBFTPig:1605369100116&source=lnm
    s&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi_gMj3sYLtAhVysYsKHVQCAkE
    Q_AUoAXoECBMQAQ&biw=1280&bih=800#imgrc=uxM8J1BGKar_2
    Widzisz jakiś element który uniemożliwia włożenie wtyczki w dwóch położeniach?

  • 8. Data: 2020-11-15 02:09:13
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 14/11/2020 16:54, Zenek Kapelinder wrote:

    > Co mieli by zaznaczać jak u nas nie ma znaczenia która żyła gdzie. Popatrz na
    niemieckie gniazdka i wtyczki.

    Gniazda i wtyczki z uziemieniem sprzedawane w Niemczech są symetryczne.
    Te sprzedawane w Polsce, Anglii, Francji, USA, ... itd. nie są. Nie wiem
    czy na typowo niemieckich są oznaczenia. Zresztą - jak słusznie mówisz -
    miałoby to jeszcze mniejszy sens niż na tych co mają oznaczenie a potem
    i tak jedno gniazdo jest tak a drugie na odwrót.