  • 51. Data: 2009-08-14 15:49:39
    Temat: Re: Graniczna prędko?ć machania LPT
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Waldemar Krzok wrote:
    > To, co opisywałem to port IBM-XT z początku lat 80tych ub. stulecia.
    > Myślisz, że jest gorzej?

    Na wyrzucanej niedawno 3-letniej płycie wszystkie druty sygnałowe LPT
    wchodziły do dużego chipa. Opis w google nieznany. IMHO optymalizuja co
    się da, przecież RS232 już dawno "zoptymalizowano" do +5/-5V. Czemu z
    LPT ma byc inaczej? Robi się, zeby dzialalo na aby aby i już.

  • 52. Data: 2009-08-14 15:57:03
    Od: Mateusz Viste <m...@n...please>

    On Friday 14 August 2009 16:30, Sebastian Biały wrote:
    > Ok. Coś tam wymyślę. Jestem bardzo ciekaw, ale musze znaleźc troche
    > czasu i nerwów zeby zajmowac się znowu "systemami operacyjnymi" CP/M
    > yyy, znaczy ... MSDOS.

    Oj dlaczego od razu MS do tego mieszać! :)

    Dyskusja mnie na tyle zaciekawiła, że sam przeprowadziłem test.
    W QuickBASIC'u napisałem następujący programik:

    DIM x AS LONG
    DIM StartTime AS DOUBLE
    DIM EndTime AS DOUBLE
    StartTime = TIMER
    FOR x = 1 TO 2000000
    OUT &H378, 1
    OUT &H378, 0
    NEXT x
    EndTime = TIMER
    PRINT "Przeprowadzono 2'000'000 cykli w czasie: "; EndTime - StartTime; "s"
    PRINT "Szybkosc: "; 2000000 / (EndTime - StartTime) / 1000; "KHz"

    Wynik jaki otrzymałem to 332KHz. Procesor Pentium III. Wynik jest niezależny
    od tego, czy załaduję EMM386 czy nie (spodziewałem się spowolnienia z EMM386,
    a tu nic...). :-)

    Pozdrawiam,
    Mateusz Viste

  • 53. Data: 2009-08-14 19:42:16
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > To, co opisywałem to port IBM-XT z początku lat 80tych ub. stulecia.
    > Myślisz, że jest gorzej?

    Na mojej starej plycie multiIO z AT byl driver LS573.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 54. Data: 2009-08-14 20:02:40
    Temat: Re: Graniczna prędkość machania LPT
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Sebastian Biały wrote:

    > Jak znajdÄ? gdzieĹ? TurboC w wygodnej wersji to z ciekawoĹ?ci sprawdze.
    Tutaj masz dr dosa i kupe narzędzi, wypal płytke i testuj :)
    http://www.hirensbootcd.net/

    --
    -----
    Pozdr

  • 55. Data: 2009-08-15 21:50:14
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    J.F. pisze:

    > Zalezy co chcesz osiagnac .. ale tak - koniec przydatnosci LPT, i
    > koniec LPT w ogole.

    No wiesz, producenci płyt głównych od dawna wieszczą koniec LPT. I w
    gruncie rzeczy mają rację - drukarek z takim portem się już nie robi, a
    i programatorek AVRów na USB można zrobić samemu bardzo tanio (z USB
    realizowanym programowo na ATtiny). Albo kupić nieco lepszy z FT232R i
    AFAIR Atmegą 8.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 56. Data: 2009-08-16 07:55:11
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Thu, 13 Aug 2009 16:11:19 +0200, Sebastian Biały napisał:
    > Witam.
    > Czy ktoś mógłby mi potwierdzić mój wynik? Macham sobie na zmiane D0:
    > 01010101010101 ... w ciasnej pętli składającej się z outb na 0x378.
    > Wychodzi mi fmax=290kHz. Troche biednie. Macham na Linuxie, ale to chyba
    > nie ma za wiele do rzeczy. Mialem nadzieję na przynajmniej 1MHz. Ktoś
    > może wie czemu tak mizernie to wychodzi?

    przestaw sheduler na real-time:

    sched_fifo_min = sched_get_priority_min(SCHED_FIFO);
    sched_fifo_max = sched_get_priority_max(SCHED_FIFO);
    sched_parms.sched_priority = sched_fifo_max - 1; // Najwyzszy
    mozliwy

    if (0 != sched_setscheduler(getpid(), SCHED_FIFO, &sched_parms))
    perror("cannot set realtime scheduling policy");

    Powinno pomóc.

    --
    begin 755 signature.exe
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 57. Data: 2009-08-16 07:56:52
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Thu, 13 Aug 2009 17:52:53 +0200, Waldemar Krzok napisał:

    > a to, że na Linuksie też musisz przejść przez port mapping. Jak chcesz
    > szybciej machać, to musisz napisać sterownik, który będzie machał
    > bezpośrednio nóżką. W zależności od rasy ustrojstwa (hardware portu)
    > możesz wyciągnąć nawet ponad 2MHz.

    Ale on macha nóżką, przez outb(). Problemem jest tutaj scheduler.
    Jasne że lepiej i bez niepotrzebnego czekania można to zrobić w przestrzeni
    jądra.

  • 58. Data: 2009-08-16 08:29:42
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Verox wrote:

    > Ale on macha nóżką, przez outb(). Problemem jest tutaj scheduler.
    > Jasne że lepiej i bez niepotrzebnego czekania można to zrobić w
    > przestrzeni jądra.

    dawno nie ogladalem zrodel Linuxa, ale w Unixie outb powodowalo exeption,
    ktore bylo przechwytywane i dopiero w kernelu mapowane na "prawdziwe" outb.

    Waldek

  • 59. Data: 2009-08-16 08:59:07
    Od: Mateusz Viste <m...@n...please>

    On Thursday 13 August 2009 18:59, Sebastian Biały wrote:
    > Przyznaje bez bicia, że nie mam DOSa zeby to w tej chwili sprawdzić pod
    > nim. Moe rzeczywiście Linux sam z siebie ma spory narzut.

    Chyba jednak nie ma :)

    Patrz mój post <h...@m...viste-family.net>.
    Programik DOSowy (w trybie real mode) zdołał wygenerować na PIII 450 MHz
    niewiele więcej - 332 KHz...

    Pozdrawiam,
    Mateusz Viste

  • 60. Data: 2009-08-17 09:48:45
    Temat: Re: Graniczna prędkość machania LPT - podsumowanie prędkości
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:
    > [ciach]

    Podsumowanie uzyskanych predkości machania mojego LPT:

    a) Linux - 290kHz
    b) Windows - 291kHz
    c) DOS - 297kHz

    Wszystko wskazuje na to ze hardware haltuje CPU na określony czas przy
    dostepie do tego portu.

    Jeśli mapowanie portów coś tu miesza, to jest to te 6-7kHz różnicy,
    czyli tyle co nic.

    Moj ISA bridge to ATI SB600. Ku przestrodze :)