  • 1. Data: 2009-08-13 07:51:52
    Temat: Amatorskie PCB i braki wiedzy
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Od kilku miesięcy kombinuję trochę nad pewnym fragmentem swojego
    projektu do oszczędzania ciepła, jednak moje niezdecydowanie powoduje że
    nie mogę niczego zrobić do końca i to głownie przez swoje wątpliwości.
    Nakreśliłem sobie schemat i projekt płytki ale nadal ma wątpliwości czy
    to bedzie działać - do tej porty nikt nie podjął sie sprawdzenia tego z
    wiedza większa od mojej lub daje dwu znaczne odpowiedzi i sam ma
    wątpliwości - czyli nie wie.
    Sprawa jest zamieszczona an elektrodzie ale tylko sam sobie odpowiadam
    bo nikt nawet tego wątku o dziwo nie czyta.. nie wiem w sumie dlaczego?

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=678
    1044#6781044

    Jest schemat, jest projekt płytki moje, pytanie wątpliwości a tu nawet
    brak złośliwych komentarzy :P.
    Próbowałem nawet wykonać samodzielnie te płytkę ale nijak mi se udaje -
    ciągle źle się odciska na miedzi - znaczy poszarpane wszystko i
    poprzesuwane - szlag trafia normalnie bo zachowuje najwyższa czystość,
    temperatura odpowiednia a i tak nie odciska sie 100% na płytce.
    Teraz bym chciał to komuś zlecić jednak no właśnie nie ma pewności czy
    zadziała i pieniądze nie pójdą w błoto.
    Tak, płytka robiona przez kompletnego amatora więc nie ma tu za wiele
    skomplikowanych rzeczy a wręcz bedzie wyglądało jak mega pająk tylko
    przyklejony w jednym miejscu.

    No chyba ze bedzie jakaś dobra dusza która zrozumie ideę i poprawi
    projekt ponieważ nie może ścierpieć aż takiej amatorszczyzny.

    Tak przy okazji wplotę jeden problem - jak zrobić odwrotny przekaźnik?
    czyli gdzieś przepływa sobie bądź nie 230V z niewielkim natężeniem ale
    daje mi po drugiej stornie odizolowany stan logiczny 0 lub 1 na +5V?
    Pewnie odpowiedź jest prosta ale zdolności mojego kojarzenia sa kiepskie
    mimo chęci czytania różnych podręczników.

  • 2. Data: 2009-08-13 07:56:21
    Temat: Re: Amatorskie PCB i braki wiedzy
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Osadnik wrote:
    > Próbowałem nawet wykonać samodzielnie te płytkę ale nijak mi se udaje -

    Wygląd tej plytki sugeruje że dało by radę ją polutowac na uniwersalnej.
    Mam na mysli uniwersalną z siatką dziurek i punktów lutowniczych bez
    zadnych połączeń.

    Coś takiego:

    http://www.cyfronika.com.pl/um66.htm

    > ciągle źle się odciska na miedzi - znaczy poszarpane wszystko i
    > poprzesuwane

    Zainwestuj w laminator.

    > Tak przy okazji wplotę jeden problem - jak zrobić odwrotny przekaźnik?
    > czyli gdzieś przepływa sobie bądź nie 230V z niewielkim natężeniem ale
    > daje mi po drugiej stornie odizolowany stan logiczny 0 lub 1 na +5V?

    Osobiscie robie transoptorem (+ kondensatorek jesli nie musze widzieć
    przejśc przez zero).

  • 3. Data: 2009-08-13 08:39:17
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > poprzesuwane - szlag trafia normalnie bo zachowuje najwyższa czystość,
    > temperatura odpowiednia a i tak nie odciska sie 100% na płytce

    wg mniejesli jestes poczatkujacym prasowaczem płytek to daj grubsze sciezki,
    na ciensze przyjdrzie czas (wraz z doswiadczeniem) poza tym kwestia doboru
    temperatury/papieru/ustawien drukarkino i całego procesu produkcyjnego tez
    wymaga kialku zepsutych płytek na początek. Faktycznie tak tu juz było
    napisane, laminator jest penwym ułatwieniem.

  • 4. Data: 2009-08-13 10:09:39
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Wygląd tej plytki sugeruje że dało by radę ją polutowac na uniwersalnej.
    > Mam na mysli uniwersalną z siatką dziurek i punktów lutowniczych bez
    > zadnych połączeń.

    Próbowałem - problem jest z gniazdami RJ45, i DB. Te maja naprzemiennie
    nóżki i nijak idą sie wlutować (odginanie to bardzo kiepski pomysł).

    > Coś takiego:
    >
    > http://www.cyfronika.com.pl/um66.htm

    > Zainwestuj w laminator.
    Dla jednej płytki to... przesada ;) To już wole to zlecić komuś na
    zewnątrz.

  • 5. Data: 2009-08-13 10:15:57
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Osadnik wrote:
    > Próbowałem - problem jest z gniazdami RJ45, i DB. Te maja naprzemiennie
    > nóżki i nijak idą sie wlutować (odginanie to bardzo kiepski pomysł).

    Szybsze i przede wszystkim wygodniejsze przy modyfikcjach nawet kosztem
    pogietych nóg.

    > Dla jednej płytki to... przesada ;) To już wole to zlecić komuś na
    > zewnątrz.

    Kup więc pisak do płytek. Dla takiej trywialnej płytki powinien wystarczyc.

    Koszt laminatora to 40zł. IMHO nie ma co się oglądać, jesli zrobisz już
    4 płytki na nim, to pewno się zwróci koszt zakupu.

  • 6. Data: 2009-08-13 10:18:01
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Tak przy okazji wplotę jeden problem - jak zrobić odwrotny przekaźnik?
    > czyli gdzieś przepływa sobie bądź nie 230V z niewielkim natężeniem ale
    > daje mi po drugiej stornie odizolowany stan logiczny 0 lub 1 na +5V?

    Wykorzystaj przekaźnik z cewką na 230 VAC, a przez styki przepuść +5V.

    Maciek

  • 7. Data: 2009-08-13 11:26:12
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Szybsze i przede wszystkim wygodniejsze przy modyfikcjach nawet kosztem
    > pogietych nóg.

    Nogi od DB25 są diabelnie krótkie po wygięciu nie sięgają na druga
    stronę laminatu.

    > Kup więc pisak do płytek. Dla takiej trywialnej płytki powinien wystarczyc.

    Pisak mam - - tylko łapy mi sie trzęsą, próbowałem poprawiać błędy
    odciśnięcia na mlaminacie ale jeden fałszywy ruch i było po zabawie.

    > Koszt laminatora to 40zł. IMHO nie ma co się oglądać, jesli zrobisz już
    > 4 płytki na nim, to pewno się zwróci koszt zakupu.

    TO może o innym laminatorze myślimy...

  • 8. Data: 2009-08-13 11:31:07
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Maciek pisze:

    > Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Wykorzystaj przekaźnik z cewką na 230 VAC, a przez styki przepuść +5V.

    Hm, znalazłem ale drogie toto bo aż 16zł :) no cóż, mówi sie trudno...

  • 9. Data: 2009-08-13 12:38:32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Osadnik wrote:
    > Nogi od DB25 są diabelnie krótkie po wygięciu nie sięgają na druga
    > stronę laminatu.

    Możesz cos do nich dolutować.

    > Pisak mam - - tylko łapy mi sie trzęsą, próbowałem poprawiać błędy
    > odciśnięcia na mlaminacie ale jeden fałszywy ruch i było po zabawie.

    Dlatego trzeba kupić dodatkowo żyletkę ;) Pewno są w sklepach dla emo.

    > TO może o innym laminatorze myślimy...

    Ja myślę o takim z Tesco (widziałem go jakieś pare miesiecy temu za 40
    pare zł). TLAM3. Trzeba albo wymienic bimetal albo zrobić termostat
    elektroniczny.

  • 10. Data: 2009-08-13 13:46:05
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-13 09:51:52 +0200, Osadnik <o...@w...pl> said:

    > Od kilku miesięcy kombinuję trochę nad pewnym fragmentem swojego
    > projektu do oszczędzania ciepła,

    Spojrzałem na ten tresowany dom...
    Chcesz oszczędzać ciepło, i marnujesz prąd ;)
    Czy pomierzyłeś już ile zużywa Ci ten PeCe? Bo jak rozumiem chcesz go 24/7/365?
    To tak z 40 W to chyba trzeba spokojnie liczyć, albo i więcej. Co
    rocznie da Ci przynajmniej jakies 350kWh.

    > jednak moje niezdecydowanie powoduje że nie mogę niczego zrobić do
    > końca i to głownie przez swoje wątpliwości.

    Prawda... wątpliwości są jednym z większych wrogów konstruktora... A
    trzeba z nimi walczyć. Poszerzaniem wiedzy.

    > Teraz bym chciał to komuś zlecić jednak no właśnie nie ma pewności czy
    > zadziała i pieniądze nie pójdą w błoto.

    Skoro ma być i tak pająk, to rób na płytce uniwerslnej, jak radzili już
    wcześniej koledzy.
    Jeśli nie chcesz mocować się z wlutowywaniem złącz, to daj wersje złącz
    montowane do obudowy, i je przewodami do płytki.
    I tak zmienisz jeszcze kilka razy koncepcję, więc nie ma sensu tej
    płytki zamawiać gdziekolwiek.

    > No chyba ze bedzie jakaś dobra dusza która zrozumie ideę

    Idea szczytna, ale realizacja hm... ja bym wywalił PeCe, wywalił
    windose, zrobił jako embedded linux na czymś bardziej energooszczędnym.
    Ale to ja. Ty masz prawo mieć własne zdanie na ten pomysł, dostosowane
    do swoich umiejętności, możliwości, itd.

    --
    DJ