    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: ISDN
    Date: Mon, 4 Sep 2023 12:49:49 +0200
    <m...@i...localdomain>
    <1tum7o1pf77y7$.jgh9bgr7kt99$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <i...@4...net>
    <m...@i...localdomain>
    <1...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <ndiq3ng244g5$.q0jpvrq54j1y.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    On Fri, 1 Sep 2023 19:28:04 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Na statkach posługiwano się wyłacznie telegrafią (popkultura wie, jak
    > to było choćby na Titanicu).

    Na Titanicu nie było wyboru - nadajnik iskrowy.
    Co prawda Fessenden jakos tym audio puscil w 1900.

    A de Moura z Brazylii w 1901
    https://en.wikipedia.org/wiki/Roberto_Landell_de_Mou
    ra

    > Nadajniki mogły być te same. Odbiorniki
    > być może modernizowano -- i tak potrzebny był ciągły serwis, choćby
    > dlatego, że ówczesne lampy długo nie wytrzymywały.

    Nadajnik sie zmienil z iskrowego na lampowy, a czy przy okazji nie
    musiał sie zmienic odbiornik? To juz chyba emisja CW była.

    Ale specjalnie podałem rok 1920, to juz sprzęt lampowy, względnie
    "współczesny"

    J.