  • 1. Data: 2022-07-06 11:26:04
    Temat: ISDN
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    To jeszcze dziala, czy martwe?

    Ze praktycznie martwe to wiem, ale chyba jeszcze miejscami dziala?

    J.

  • 2. Data: 2022-07-06 16:07:21
    Temat: Re: ISDN
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ze praktycznie martwe to wiem, ale chyba jeszcze miejscami dziala?

    Niektórzy mają (n *) PRI. Albo to może jest n * E1 z czymś innym,
    np. R2? Np. over SM fiber.

    Ale BRI też działają, a przynajmniej niedawno działały. Tak jak i POTS.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 3. Data: 2022-07-06 21:48:48
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 06.07.2022 o 11:26, J.F pisze:

    > To jeszcze dziala, czy martwe?
    >
    > Ze praktycznie martwe to wiem, ale chyba jeszcze miejscami dziala?

    Tam gdzie jeszcze są centrale i kable miedziane to działa, ale na
    zasadzie zaszłości. Nowych zakończeń już chyba Orange nie oferuje, nawet
    jak są możliwości techniczne.

  • 4. Data: 2022-07-08 10:51:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Jul 2022 21:48:48 +0200, nadir wrote:

    > Tam gdzie jeszcze są centrale i kable miedziane to działa, ale na
    > zasadzie zaszłości. Nowych zakończeń już chyba Orange nie oferuje, nawet
    > jak są możliwości techniczne.

    Chyba nawet skreslil z cennika, mnie chodzilo o to, czy jeszcze jest
    jakas znaczaca liczba uzytkownikow, czy ostatnie niedobitki?
    Sprzet do ISDN ktos jeszcze robi?

    Ale ale ... jak jakas firma chce wieksza ilosc numerow do biura ...
    to co jej teraz Orange czy inni wciskaja?
    ISDN wlasnie, centralke VoIP czy komorki ?

    J.

  • 5. Data: 2022-07-08 11:02:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Chyba nawet skreslil z cennika, mnie chodzilo o to, czy jeszcze jest
    > jakas znaczaca liczba uzytkownikow, czy ostatnie niedobitki?
    > Sprzet do ISDN ktos jeszcze robi?

    A czy przypadiem Netia nie oferowała *tylko* ISDN? ADSL na ich natywnych
    liniach miał Anex B (związany z ISDN). Więc tam, gdzie Netia zbudowała
    sieć, powinien być ISDN.

    > Ale ale ... jak jakas firma chce wieksza ilosc numerow do biura ...
    > to co jej teraz Orange czy inni wciskaja?
    > ISDN wlasnie, centralke VoIP czy komorki ?

    VoIP. Nawet korzystam, w sensie że raz na miesiąc dzwoni u mnie na biurku
    wypasiony telefon Cisco.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2022-07-08 16:38:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Jul 2022 11:02:41 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > A czy przypadiem Netia nie oferowała *tylko* ISDN? ADSL na ich natywnych
    > liniach miał Anex B (związany z ISDN). Więc tam, gdzie Netia zbudowała
    > sieć, powinien być ISDN.

    Nie wiem, Netie znam przez Dialog, tam chyba bylo róznie.

    > VoIP. Nawet korzystam, w sensie że raz na miesiąc dzwoni u mnie na biurku
    > wypasiony telefon Cisco.

    A jest do tego jakas "centralka zakładowa" czy juz nie trzeba?

    J.

  • 7. Data: 2022-07-08 20:38:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A jest do tego jakas "centralka zakładowa" czy juz nie trzeba?

    Nie trzeba. Już od dawna nie było trzeba. Nawet bez VoIP, w latach
    dziewięćdziesiątych, telekomy oferowały osługi "wirtualnych central".
    Czyli dla numerów firmowych, niekoniecznie w jednej lokaliczacji,
    ruch był taryfikowany ryczałtowo, czyli za darmo w ramach abonamentu.
    Działało też skrócone wybieranie numerów wewnętrznych. Tepsa była
    zapóźniona, ale chyba w końcu też się takiej usługi dorobiła, choć
    nie była ona sukcesem marketingowym.

    Wracając do tego "mojego" telefonu, kiedyś myślałem, że to lokalna
    realizacja z lokalnym Asteriskiem czy czymś. Ale coś mi się obiło
    o uszy, że jednak Orange. Zdaje się, że nawet mam publiczny numer,
    choć wszystko co dzwoni, dzwoni "lokalnie".

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2022-07-08 23:58:29
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 08.07.2022 o 10:51, J.F pisze:

    > Chyba nawet skreslil z cennika, mnie chodzilo o to, czy jeszcze jest
    > jakas znaczaca liczba uzytkownikow, czy ostatnie niedobitki?

    Raczej niedobitki niedobitków, bo POTS od ponad dekady jest w regresie.
    Na co komu telefon stacjonarny jak są komórki, komunikatory, czy
    wideokonferencje?

    > Sprzet do ISDN ktos jeszcze robi?

    Pewnie gdzieś, ktoś robi, ale na jaką skalę to nie mam pojęcia.
    Dziś już nie sprzęt a oprogramowanie służy do komunikacji. Człowiek
    potrzebuje jedynie interfejsów w postaci mikrofonu i głośnika,
    ewentualnie kamery oraz monitora.

    > Ale ale ... jak jakas firma chce wieksza ilosc numerow do biura ...
    > to co jej teraz Orange czy inni wciskaja?

    Większa firma to ma opiekuna biznesowego i ten jej wciśnie co mają na
    stanie, niekoniecznie z wachlarza usług dostępnych na stronie głównej.

    > ISDN wlasnie, centralke VoIP czy komorki ?

    Zależy od wielkości i obszaru działania. Taki na przykład szpital
    miejski/powiatowy dostanie BRA mimo, że nie ma go w cenniku oficjalnym,
    oczywiście o ile są możliwości techniczne. Większa firma dostanie PRA i
    też będzie zadowolona, ktoś inny dostanie "jedynie" łącze światłowodowe
    i sam ogarnia temat łączności.
    Dziś już nie ma jednego słusznego operatora w postaci TPSA i wyboru
    dwóch usług na krzyż.

  • 9. Data: 2022-07-13 01:42:02
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 06.07.2022 o 11:26, J.F pisze:

    > To jeszcze dziala, czy martwe?
    >
    > Ze praktycznie martwe to wiem, ale chyba jeszcze miejscami dziala?

    Działa i działać będzie, wiele instytucji ma ISDNy i chyba zmieniać nie
    mogą, bo to infrastruktura krytyczna.

    Jako ciekawostkę dodam, że ISDN 2B+D był na tyle popularny w Austrii,
    Szwajcarii, Włoszech, że operatorzy oferują tam routery z portem BRI.
    Żeby klienci mający centralki ISDN mogli je sobie nadal używać. W górę
    sieci SIPem oczywiście :)

    --
    viktorius

  • 10. Data: 2022-08-14 15:59:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 Jul 2022 01:42:02 +0200, viktorius <v...@i...pl>
    wrote:
    > Działa i działać będzie, wiele instytucji ma ISDNy i chyba zmieniać
    > nie
    > mogą, bo to infrastruktura krytyczna.

    Tak BTW zapasowy feed PR1 nadal idzie przez ISDN do Solca Kujawskiego?

    --
    Marek