  • 21. Data: 2009-10-30 08:15:40
    Temat: Re: Jak bezbolesnie i prosto rozmontowac obudowe DIP
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Marcin napisał:

    > plus tego aluminium nie ma tam zbyt wiele - wierzch ukladu zwykle
    > pokryty warstwa pasywacji - tlenek krzemu czyli szklo.
    > "Fusy" coraz czesciej wykonane jako poly-fusy z krzemu, czyli tez pod
    > pasywacja ( choc tu zgaduje, bo technologiem od procesow nie jestem).

    I co z tego że pod? Nieprzepalone pozostają pod, przepalone to niestety
    wielka dziura we wszystkim - widziałeś kiedyś jak wygląda spalony po
    trawieniu choćby pierwszej warstwy? Trawienie w okolicy rozłazi się na
    boki dosyć szeroko - czasem trawi się najwyższy metal a w okolicy fusa
    wszystkie metale do samego krzemu złażą od razu...

    > A pady do ktorych lacza sie zlote druciki (bonding) mimo ze sa z
    > aluminium szybko sie utlenia i kwas im nie straszny. Gdzies
    > wyczytalem, ze kwas azotowy wozi sie w aluminiowych cysternach! ale
    > tylko stezony, rozcienczony nie tworzy tak szczelnej warstwy tlenkow.

    Następny który "gdzieś wyczytał". Chemia ogólna, elektrochemia ogólna,
    metalurgia ogólna... A tu mamy do czynienia z warstwami cienkimi - tego
    Al może nie starczyć na zbudowanie dostatecznie grubej warstwy tlenku!
    Ty "gdzieś czytałeś" a ja w technologii struktur krzemowych od ćwierci
    wieku siedzę - okresowo praktycznie, temy rencamy, ostatnie osiem lat
    trawione chipy w ilościach masowych oglądałem. Przy rozbieraniu układu
    scalonego nie chodzi o to żeby gdzieniegdzie metalizacja, zgodnie z
    teorią, raczyła pozostać. Chodzi o to żeby pozostała w praktyce możliwie
    na jak największej powierzchni - bo jako praktyk nie śmiem żądać żeby
    pozostała wszędzie.

    > Najladniej uklady wygladaja pod mikroskopem optycznym - grubosci
    > poszczegolnych warstw sa tak male, ze dzieki dyfrakcji swiatla maja
    > rozne, teczowe kolory. Zdjecia nie oddaja tego w calosci :)

    Tylko przy małych powiększeniach - i zapewniam cię że współczesny układ
    scalony prędzej pokarze ci dyfrakcję na siatce ścieżek jak barwy
    interferencyjne tlenków. Bo ścieżki to od piątego metalu zaczną być
    dostrzegalne - ścieżek pierwszego metalu w świetle widzialnym może się
    nie dać oglądać, za drobne bywają! Na dokładkę prawie każdy bardziej
    skomplikowany układ ma nawalone mnóstwo warstw metalizacji (osobiście
    spotykałem się z układami do ośmiu metali, czasem jeszcze z dodatkowym
    polikrzemem połączeniowym) i wówczas prawie cała powierzchnia chipu
    zakryta jest dosyć szerokimi ścieżkami najwyższej warstwy metalu -
    niewiele do oglądania pozostaje. Ładne to są pod mikroskopem układy do
    dwóch warstw metalizacji w technologiach rzędu 1 um. Układu 90 nm nie ma
    po co pod mikroskop optyczny wsadzać - chyba żeby pady policzyć.

    > A z trawieniem azuru i nozek walczy sie tak, ze do obudowy dociska sie
    > kwasoodporna gumowa uszczelke z otworem o wielkosci struktury. Proces
    > przerywa sie na tyle wczesniem ze odslonieta jest powierzchnia ukladu
    > a wiekszosc bondingu jest w zywicy ( a wlasciwie zywicy zmieszanej z
    > mikroskopijnymi kulkami szklanimi jako wypelniczem).

    Można i tak - ale do powierzchni krzemu trzeba dojść i ją z żywicy
    oczyścić. I w tym czasie nie zrobić kuku warstwom metalizacji. Chociaż
    nie rozumiem po co ażur chronić - układ wcześniej powinien być
    prześwietlony, bonding rozpracowany - centysześć kwasu w jedną czy drugą
    to żaden koszt przy całości nakładów. Może i komuś chce się tak bawić -
    osobiście, jak już pisałem, nie trawiłem obudów a jedynie efekty takiego
    trawienia oglądałem (klnąc szpetnie jak za dużo się powytrawiało).

    --
    Darek

  • 22. Data: 2009-10-30 08:22:07
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Verox napisał:

    > Tak OT. Gdzie można kupić stężony kwas azotowy 97% tzw "dymiący" ?

    Coś ci się z procentami pomyliło. 96% ( a nie 97) to ma kwas siarkowy
    stężony (a 96 dlatego żeby to było stężenie 10 mol). Azotowy stężony ma
    około 63% (znów dziesięciomolowy) zaś solny około 37% (takoż
    dziesięciomolowy, kurcze, spisek jakiś?)

    A kupić trudno - trzeba stosowne papiery przedstawić (Sanepid, ochrona
    środowiska, PIP itp), w większych ilościach to już koniecznie mieć
    zgłoszoną działalność gospodarczą - a jak jednocześnie chciałbyś oleum
    kupić to zainteresowanie władz masz zapewnione. Będą chcieli wiedzieć
    ktoś ty i co z tym zrobisz - złoto chcesz odzyskiwać czy bombę robić.

    --
    Darek

  • 23. Data: 2009-10-30 09:47:59
    Od: Marcin <m...@o...pl>

    On Oct 30, 8:15 am, "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net> wrote:

> [...]
    > teorią, raczyła pozostać. Chodzi o to żeby pozostała w praktyce możliwie
    > na jak największej powierzchni - bo jako praktyk nie śmiem żądać żeby

    Wystwie w przyszlym tygodniu zdjecie wytrawionej wyzyej wspomnianej
    ATMEGI i moze jeszcze czegos :) I zapewniam, ze metalizacje cala
    widac; ba, uklad tak spreparowany jest w pelni funkcjonalny ( no moze
    trzeba go zakryc zeby swiatlo nie padalo bezposrednio na strukture, bo
    sie czasami dziwne rzeczy dzieja, glownie zmiana pradow).

    . Ładne to są pod mikroskopem układy do
    > dwóch warstw metalizacji w technologiach rzędu 1 um. Układu 90 nm nie ma
    > po co pod mikroskop optyczny wsadzać - chyba żeby pady policzyć.

    Ja najwiecej ukladow widze w 0.35um albo 0.18um - w wiekszosci
    produkcja TSMC. I przy obiektywach x100 w mikroskopie optycznym
    naprawde ladnie widac.

    [...] Może i komuś chce się tak bawić -
    > osobiście, jak już pisałem, nie trawiłem obudów a jedynie efekty takiego
    > trawienia oglądałem (klnąc szpetnie jak za dużo się powytrawiało).

    Chronienie azuru po to na przyklad, zeby zrobic "FIB" czyli drobne
    modyfikacje na strukturze - ciecie albo laczenie sciezek metalizacji.
    Struktura zostaje caly czas w okudowie, bonding nienaruszony. Po
    modyfikacji zalewa sie wytrawiona "dziure" na powrot zywica i mozna
    wlozyc uklad do podstawki, zeby sprawdzic jak/czy dziala :)

  • 24. Data: 2009-10-30 12:17:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

    Friday, October 30, 2009, 9:22:07 AM, you wrote:

    [...]

    > zgłoszoną działalność gospodarczą - a jak jednocześnie chciałbyś oleum
    > kupić to zainteresowanie władz masz zapewnione. Będą chcieli wiedzieć
    > ktoś ty i co z tym zrobisz - złoto chcesz odzyskiwać czy bombę robić.

    Za komuny oleum było dostępne bez problemu... A obecnie nawet
    rozcieńczonego kwasu siarkowego do akumulatora nie kupisz - producenci
    heroiny używają do zakwaszania kationitu i stąd obostrzenia.

    Oleum mi się podobało ze względu na bezpieczeństwo używania - jak się
    oblałeś, to miałeś czas na rozebranie się spokojne - nawet ciuchy
    jeszcze całe są. Tylko hydrant potrzebny ;) Oczywiście po zamoczeniu
    ciuchy przestają być całe.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 25. Data: 2009-10-30 17:31:21
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Fri, 30 Oct 2009 09:22:07 +0100, "Dariusz K. Ładziak"
    <l...@w...pdi.net> wrote:

> [...]
    >około 63% (znów dziesięciomolowy) zaś solny około 37% (takoż
    >dziesięciomolowy, kurcze, spisek jakiś?)

    Nic mu się nie pomyliło. Kwas azotowy tzw. dymiący można kupić w
    firmach sprzedających odczynniki nawet o stężeniu 99.67% (gęstość
    1.520 g/cm3). Tak zwany stężony ma stężenie od 60 do 65% i gęstość
    około 1.40 g/dm3.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 26. Data: 2009-10-31 08:40:11
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Fri, 30 Oct 2009 13:17:59 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał:
> [...]
    > oblałeś, to miałeś czas na rozebranie się spokojne - nawet ciuchy
    > jeszcze całe są. Tylko hydrant potrzebny ;) Oczywiście po zamoczeniu

    Co to oleum ? To stężony azotowy ?

    Wiecie co ? Od przeczytania tajemniczej wyspy marzy mi się zrobienie bawełny
    strzelniczej :-)

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 27. Data: 2009-10-31 09:12:44
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Verox" <a...@b...veroxsystems.com> napisał w
    wiadomości news:slrnhentvb.fo3.antispam_verox@matrix.veroxsyste
    ms.com...

    > Co to oleum ? To stężony azotowy ?
    >
    > Wiecie co ? Od przeczytania tajemniczej wyspy marzy mi się zrobienie
    > bawełny
    > strzelniczej :-)

    Piękne marzenia...
    Masz za dużo palców?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 28. Data: 2009-10-31 09:26:41
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Sat, 31 Oct 2009 10:12:44 +0100, Krzysztof Tabaczyński napisał:

    > Użytkownik "Verox" <a...@b...veroxsystems.com> napisał w
> [...]

    Wtedy miałem lat 11, teraz 35 i rodzine na utrzymaniu :-)
    Nie mam zamiaru wylatywać w powietrze wiesz... Wiesz jak to z dziecięcymi
    marzeniami, najpierw nie ma możliwości i środków, a później i środki i
    możliwości są, ale albo nie ma czasu, albo odwagi.... ;-)

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 29. Data: 2009-10-31 10:26:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Verox,

    Saturday, October 31, 2009, 9:40:11 AM, you wrote:

    > Co to oleum ?

    Roztwór SO3 w bezwodnym kwasie siarkowym. Zazwyczaj c.w. >= 1.86G/cm^3
    Ze względu na brak wody zaskakująco mało reaktywna substancja ale
    bardzo gwałtownie reagująca w miarę dodawania wody. Nie dość, że wtedy
    silnie się rozgrzewa samo w sobie, to jeszcze dodatek wody tworzy
    środowisko do normalnych reakcji (poczynając od dysocjacji).

    > To stężony azotowy ?

    Wcześniej było napisane, co to znaczy "stężony kwas azotowy".

    > Wiecie co ? Od przeczytania tajemniczej wyspy marzy mi się zrobienie
    > bawełny strzelniczej :-)

    Próbowałem - powstała maź, która się nawet palić nie chciała. Ale to
    wynikało z faktu, że nie wiedziałęm, że do poprawnego nitrowania
    potrzeba mieszaniny nitrującej a nie "dymiącego" kwasu azotowego
    tylko.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 30. Data: 2009-10-31 11:14:51
    Od: "Piotr D." <r...@1...0.0.1>

    Dariusz K. Ładziak wrote:

    > A kupić trudno - trzeba stosowne papiery przedstawić (Sanepid, ochrona
    > środowiska, PIP itp), w większych ilościach to już koniecznie mieć
    > zgłoszoną działalność gospodarczą -

    Alternatywna metoda pozyskania to jakiś zakład chemiczny w okolicy
    wykorzystujący te substancje, trochę znajomości i załącznik w postaci
    0,5l C2H5OH ;-)

    pozdrawiam