  • 21. Data: 2010-12-28 17:51:30
    Temat: Re: Jak opona "daje znaki" kierowcy?
    Od: "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm>

    Użytkownik "kakmar" <k...@g...com> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:ifcosq$k01$...@n...onet.pl...
    > Hamowanie pulsacyjne to wymysł mający na celu wyszkolenie schematu
    > zachowania
    > w sytuacji awaryjnej. Łatwiejszy i tańszy do naumienia na krótkim
    > szkoleniu
    > niż nauczenie hamowania.

    To jak uwazasz powinno sie dobrze, niepulsacyjnie hamowac? Na granicy
    poslizgu bez chwilowego przekraczania tej granicy w obie strony?

    Serio pytam, bo to o czym Lovtza pisal to bylo hamowanie pulsacyjne i mnie
    sie ta metoda najbardziej podoba - jest bardzo skuteczna przy jezdzie na
    wprost.

    Aha;)

    --
    pzdr:
    Ivam

  • 22. Data: 2010-12-28 20:22:00
    Od: Lovtza <lovtza@_NOSPAM_scigacz.pl>

    Marcin Nnapisal

    > Padło tam wiele ciekawych uwag, które mogłyby pomóc wielu mniej
    > doświadczonym kierowcom, gdybyście nie skupiali się tak na stroszeniu piórek
    > i zadziornym skakaniu sobie do oczu.

    Że ja? Do oczu?;)

    > Może więc w tym wątku uda się rozwinąć temat bardziej merytorycznie.

    > Jak hamować awaryjnie? Czemu Łowca twierdzi, że pulsacyjnie jest be? Jak się
    > nauczyć niepulsacyjnie? Jak rozpoznać, że opona informuje mnie, że kres jej
    > możliwości jest blisko?

    Zwróciłeś uwagę na to, że nikt nie odpowiedział na Twoje PODSTAWOWE
    pytanie dotyczące tego jak i gdzie czuje się uślizg koła? Po prostu
    większość tutaj nie ma na ten temat bladego pojęcia. Nie hamować
    pulsacyjnie. Przeczytaj wymienione niżej artykuły w PDFach. Nie mam z nimi
    nic wspólnego, więc trudno posądzić mnie o stronniczość;) Nie znajdziesz
    tam nic na temat pulsowania, co najwyżej w artykule z Motocykla znajdziesz
    informację o tym, że ściskanie i hamowanie hebla prowadzi do wydłużenia
    drogi hamowania. Jest wszystko o czym pisałem: że trzeba najpierw złożyć
    zawieszenie, docisnąć oponę i progresywnie zwiększyć ciśnienie w układzie
    hamulcowym. Zwróć uwagę co napisał Pejser - na możliwie luźnych rękach,
    bez wiszenia na kierownicy. Dokładnie tak, jak argumentowałem wcześniej.
    No ale wychodzi na to, że oni wszyscy też piszą głupoty.

    Jak czuć uślizg? To relatywnie proste i do wyuczenia, ale zapraszam na
    PRV, bo tutaj powstanie kolejny temat dziesięciolecia, a to i tak zostanie
    wyśmiane.

    > Jeśli macie ochotę odpowiedzieć - bardzo chętnie posłucham. Zgaduję, że nie
    > tylko ja.

    No widzisz. Padły takie odpowiedzi jak "Motocyklista doskonały" i takie
    tam. Oczywiście można się z nich dowiedzieć wielu fajnych rzeczy, ale gdy
    ja je czytałem nie było tam nic sensownego na temat tego jak czuje się
    uślizg przedniego koła. To bardziej książki na temat "taktyki" jazdy
    motocyklem, a nie techniki jazdy jako takiej.

    Pozdr,
    Mariusz

  • 23. Data: 2010-12-28 21:54:03
    Od: jeDrASS <b...@u...gov>

    On 2010-12-27 23:08, []v[]artec wrote:

    ciach

    > "Nie mistrz teorii a uczeń praktyki" - to tekst z jednego z kawałków,
    > ale z tej teorii można się co nieco ciekawego dowiedzieć i
    > poeksperymentować z tą wiedzą w bezpiecznym miejscu na szosie. Przy
    > dobrej przyczepności kres przodu jest jak zaczyna podnosić tyłek. I nie
    > ma co się bać na dobrym, suchym, czystym asfalcie, że Ci podetnie przód.

    hmm.. to chyba jak jedziesz autobusem.. wybacz ale fiknąć spokojnie da
    się.. trzeba po prostu sprawdzić w miarę bezpiecznym miejscu jak maszyna
    się zachowuje.. bo to zależy od opon, miejscówki i charakterystyki maszyny..

    > Koniec przyczepności tyłu jest jak zaczyna tańczyć. Czyli najlepsze
    > hamowanie jak z tyłu jeszcze nie podnosi i tył nie zrywa przyczepności -
    > żeby w użyciu były dwa hamulce na pełnej możliwej sile. To tyle teorii.

    i tu ok..

    --
    jeDrASS

  • 24. Data: 2010-12-28 22:16:37
    Od: jeDrASS <b...@u...gov>

    On 2010-12-28 21:22, Lovtza wrote:

> [...]
    > Jak czuć uślizg? To relatywnie proste i do wyuczenia, ale zapraszam na
    > PRV, bo tutaj powstanie kolejny temat dziesięciolecia, a to i tak

    nie potrzebnie dajesz się ponieść emocjom..
    zaczyna się w końcu ciekawy wątek i ja na przykład z chęcią też coś
    poczytam.
    sam też nie napisałeś jak "to" poczuć :-P
    ciężko to opisać, przy gsie i oponach bt 20 (a bt 50 to porażka już
    całkowita) - gówniane połączenie, to na suchym asfalcie potrafił przód
    pojechać bez jakiś tajemniczych znaków, uczucie na kierownicy najpierw
    mocnej kompresji, później lekkości, i zawieszenie się
    "odkompresowywało".. w złożeniu dochodziło płynięcie na zewnątrz.. plus
    "ku.." na ustach i pełen pampers.. tył lekko pływał na moment przed..
    aprilka plus sportec m3, genialne połączenie, na suchym chyba szybciej
    polecę przez niż zerwę, na mokrym ładnie delikatnie miękko się robi
    przed zerwaniem.. tył na suchym zaczyna lekko mięknąć i zaczyna
    podskakiwać.. na mokrym płynnie wchodzi z delikatnej miękkości w ślizg,
    można slajdem pójść.. :-D w złożeniu uczucie lekkości i lekkiego
    przesuwania sprzętu na zewnątrz (coś ala przelecenie przez spadek) i
    moment póżniej kompresja zawieszenia jak łapie..

    --
    jeDrASS

  • 25. Data: 2010-12-29 09:20:37
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 28 Gru, 21:22, Lovtza <lovtza@_NOSPAM_scigacz.pl> wrote:
    > Nie hamowa
    > pulsacyjnie. Przeczytaj wymienione ni ej artyku y w PDFach. Nie mam z nimi
    > nic wsp lnego, wi c trudno pos dzi mnie o stronniczo ;) Nie znajdziesz
    > tam nic na temat pulsowania, co najwy ej w artykule z Motocykla znajdziesz
    > informacj o tym, e ciskanie i hamowanie hebla prowadzi do wyd u enia
    > drogi hamowania.

    Nikt nie twierdzi, ze pulsacyjne hamowanie jest optymalne pod katem
    najkrotszej drogi hamowania.
    To jest podobnie jak z ABSem (obowiazkowym w samochodach) - czesto
    wydluza troche (na sniegu czasem nawet znacznie!) droge hamowania w
    porownaniu do optymalnego hamowania bez ABSu, ale umozliwia trywialne
    nauczenie sie SKUTECZNEGO hamownia dla "amatorow" + umozliwia
    panowanie nad kierunkiem ruchu...

    Skutecznego hamowania pulasacyjnego na moto mozna nauczyc sie w
    ~15minut! Zakladajac, ze delikwent nie jezdzi co ~dwa tygodnie na tor
    trenowac, tylko jezdzi na moto dla przyjemnosci (tak jak np. ja ~19kkm/
    2 lata GSXFem 600, 25kkm/3lata CBR 600 + ?? WR450(brak licznika))

    Do tej pory nie zdazylo mi sie __prawdziwe__ awaryjne hamowanie na
    moto! Przez "prawdziwe" rozumiem takie, ze nie ma czasu na myslenie
    (typu pulsacyjnie czy nie..., pozstaja tylko wyrobione odruchy i
    zatrzymuje sie hamujac skutecznie tuz przed przeszkoda, albo wrecz na
    niej!
    Wyrobienie odruchu hamowania pulsacyjnego powinno(?) zabezpieczyc
    przed odruchowym wcisnieciem hebli na maksa i wydluzeniem drogi
    hamowania lub wrecz wywrotka.

    Takie hamowanie jest optymalne dla "amatora", ktos jezdzacy zawodowo
    zahamuje oczywiscie lepiej, ale kto ma czas na taka nauke? Hamowanie
    takie jak opisujesz skraca droge hamowania pewnie z ~5-10%, w zamian
    zwiekszajac znacznie ryzyko upadku (no i przy dluzszym zblokowaniu
    przodu nawet bez wywrotki ta droga hamowania nie bedzie juz raczej
    krotsza niz pulsacyjnie)

    WS

    PS. Do tej pory mialem kilka podbramkowych sytuacji, ale wystarczalo
    omijanie, raz ucieczka przed czolowka na skraj mojego pasa. Kolizje
    byly dwie (w obu najechali na mnie jak stalem :( )

  • 26. Data: 2010-12-29 10:22:31
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 29 Gru, 10:20, WS <L...@c...pl> wrote:

    > Nikt nie twierdzi, ze pulsacyjne hamowanie jest optymalne pod katem
    > najkrotszej drogi hamowania.

    ...i podobnie to zablokowanie tylu nie jest optymalne...
    Pozwala tylko hamowac szybciej niz samym przodem, natomiast zwalnia
    praktycznie w 100% od zawracania sobie glowy tylnym hamulcem i jest
    intuicyjne - kierownik moze sie skupic tylko na hamowaniu przodem i
    utrzymaniu kierunku jazdy

    WS

  • 27. Data: 2010-12-29 13:58:14
    Od: kakmar <k...@g...com>

    Dnia 28.12.2010 Ivam <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm> napisał/a:

    > To jak uwazasz powinno sie dobrze, niepulsacyjnie hamowac? Na granicy
    > poslizgu bez chwilowego przekraczania tej granicy w obie strony?

    Z wyczuciem i fartem. W tych tekstach z Motocykla i WM, jest to raczej
    dobrze opisane.
    Tyle że żeby się czegoś nauczyć, trzeba wiele razy hamować do
    zablokowania koła włącznie, innej metody nie znam. Wtedy tylko zbierasz
    informacje o wcześniejszych symptomach. Niestety wiąże się to z
    prawdopodobnymi startami w sprzęcie i trenującym. Z czasem przychodzi
    wyczucie i wyuczona szybka reakcja na objawy uślizgu. Trenować najlepiej
    poza drogą i z instruktorem, przynajmniej do czasu podstawowego
    ogarnięcia.
    Niestety nie jest to umiejętność której można się nauczyć wmawiając
    sobie: jak będzie tak, to zrobię tak. Wszystko dzieje się znacznie
    szybciej niż w korespondencyjnym pojedynku szachowym, kto się
    spektakularnie nie raz wyjebał to sam wie. Pomaga wyuczony odruch.
    Kombinować co się właściwie stało, i co w związku z tym robić dalej,
    można jak się ogarnie sytuację.

    > Serio pytam, bo to o czym Lovtza pisal to bylo hamowanie pulsacyjne i mnie
    > sie ta metoda najbardziej podoba - jest bardzo skuteczna przy jezdzie na
    > wprost.

    I pewnie sprawdza się całkiem dobrze na drodze, sam tak nie hamuję bo
    akurat uczono mnie inaczej. W sytuacji gdy mam się jak najszybciej
    zatrzymać/zmniejszyć prędkość, cisnę do końca licząc że w razie problemów
    zdążę zareagować. Zwykle się udaje, bez nadmiernej ekscytacji.

    Inna sprawa że nagłe hamowanie _na drodze_ gdy koło się pośliźnie, czy
    podniesie tył, zdarzyło się chyba ze 2 razy w tym sezonie. Z czego raz
    niby trochę na własne życzenie.

    --
    kakmaratgmaildotcom

  • 28. Data: 2010-12-29 14:04:57
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2010-12-28, kakmar <k...@g...com> wrote:

    > Przy jeździe prawie dokładnie na wprost jest wrażenie zmniejszenia sił
    > działających na kierownicę, jest spokojniejsza, potem czuć jak zawieszenie się
    > rozpręża, potem kierownica szybko skręca w jedną stronę gdy już na pewno
    > walniesz w glebę.

    Niestety tutaj wiele zalezy od opony. Na niektorych czuc na niektorych nie
    czuc nic i o uslizgu orientujemy sie juz w chwili jego wystapienia - np.
    slynne juz debowe oponki BT020.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 29. Data: 2010-12-29 14:28:12
    Od: KJ Siła Słów <K...@n...com>

    W dniu 2010-12-29 14:58, kakmar pisze:

> [...]
    > informacje o wcześniejszych symptomach. Niestety wiąże się to z
    > prawdopodobnymi startami w sprzęcie i trenującym.

    Dobrze, że chociaż zwieracze do tego manewru można trenować w
    bezpiecznym miejscu i bez ryzyka.
    :-)

    MSPANC.

    A poważnie to wg moich może niezbyt licznych, ale parę razy się
    zdarzyło... to lepiej trenować takie rzeczy na mokrym/śliskim (ale nie
    na patentach typu płyta poślizgowa czy "szklany" asfalt bo nas złoży w
    ułamku sekundy) - wcześniej wchodzi w uślizg ale również łagodniej i
    łatwiej wyjść bez strat.

    A najlepiej na enduraku.

    KJ

  • 30. Data: 2010-12-29 14:29:08