eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaJak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ? › Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
  • Data: 2022-10-05 13:42:09
    Temat: Re: Jak się zmienia pole powierzchni kola narysowanego na sferze w rzutowaniu na płaszczyznę, w zaleźności od odległości środka koła od środka rzutowanej tarczy 2D ?
    Od: a a <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Wednesday, 5 October 2022 at 13:21:03 UTC+2, WM wrote:
    > W dniu 2022-10-05 o 12:16, a a pisze:
    > > Mamy koło w przestrzeni o promieniu r i rzutujemy go na płaszczyznę.
    > > > Jak się zmienia pole powierzchni koła rzutowanego na płaszczyznę gdy
    > je obracamy wokół osi wyznaczonej przez linię średnicy, rownoległą do
    > płaszczyzny rzutowania ?
    > >
    > > Wiadomo, że rzutowanie zmniejsza powierzchnię, ale o ile w zalezności od kąta
    obrotu koła wokół osi obrotu, wyznaczonej przez linie przebiegająca przez średnicę
    koła.
    > Do tego nie trzeba specjalnych narzędzi tylko wystarczy szkolna matematyka.
    > Możemy powierzchnię koła podzielić na n prostokątów, o długim boku
    > prostopadłym do średnicy.
    > Weźmy jeden taki prostokąt o wysokość h i szerokość D/n.
    > Przy obróceniu koła wokół średnicy D o kąt alfa, rzut wysokości tego
    > prostokąta to: hr=h*cos(alfa), a D/n się nie zmieni.
    > Pole prostokąta przed obrotem to S=h*D/n , po obrocie Sr=h*cos(alfa)*Dn,
    > czyli Sr/S=cos(alfa).
    >
    > Masz odpowiedź, że po obrocie o kąt alfa, pole figury będzie mniejsze,
    > czyli takie jak po przemnożeniu przez cos(alfa).
    > >
    > > A drugie pytanie.
    > >
    > > Rysujemy na powierzchni sfery okrąg.
    > >
    > > Jaki jest stosunek pola powierzchni wycinka sfery, ograniczonej tym okręgiem do
    pola powierzchni koła, wyznaczonego tym okręgiem ?
    > >
    > > Wiadomo, że wypukłość oznacza większą powierzchnie i ten stosunek będzie > 1, ale
    jak go obliczyć.
    > >
    > Wzór na powierzchnię czaszy kuli jest podany tutaj.
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Czasza_kuli
    > >
    > > Czy są narzędzia on-line w internecie z wizualizacją, do takich obliczeń ,
    > > może w JavaScrypcie, może w HTML5 ?
    > >
    > > Gdzie szukać ?
    > Zupełnie przypadkiem dowiedziałem się o istnieniu darmowego programu
    > GeoGebra.
    > Do celów matematycznych jest idealny.
    > To co wcześniej robiłem z mozołem w programie FreeCad, w GeoGebrze robię
    > migiem.
    > Dla mnie rewelacja, polecam.
    >
    > https://www.geogebra.org
    >
    > WM
    piękne dzięki

    właśnie zacząłem liczyć



    https://pl.wikipedia.org/wiki/Czasza_kuli

    S = 2*Pi*r*H

    b**2 = r**2 - a**2

    b = pierwiastek kwadratowy z (r**2 - a**2)

    h = r - b = r - pierw2 (r**2 - a**2)


    Pole powierzchni czaszy wynosi 2*Pi*r*H
    = 2*Pi*r* pierw2(r**2 - a**2)

    a = pierw2 (r**2 - (r-h)**2) = pier2 (r**2 - r**2 + 2*r*h - h**2) = pierw2 ( 2*r*h -
    h**2) = pierw2 (h*(2*r- h))

    Ale problem jest takiego rodzaju, że mam obraz tarczy słonecznej z teleskopu jako
    macierz punktową o rozdzielczości X * Y

    Tutaj obrazek tarczy słonecznej w animacji

    https://spaceweather.com/images2022/30sep22/limbacti
    vity.gif

    Obrazek z teleskopu zapiszę malej rodzielczości w tablicy, odfiltruje szumy z innego
    obrazka i będę szukał algorytmu znalezienie w macierzy środka koła i brzegu koła,
    promienia koła.
    Jak znajdę to będę regenerował rozmiarowo punkty w zależnosci od oddalenia od środka
    koła,
    czyli mnożył punkty x powierzchnię jaką stykowo zajmują na sferze słonecznej 3D.
    Czyli punkty polożone na rowniku czy poludniku, będą rozpinały odcinek na sferze o
    dlugości Pi*r

    Czyl;i będę obliczal teoretyczną odleglość każdego punktu zapisanego w macierzy
    od środka rzutu tarczy słonecznej na powierzchnię obrazu z teleskopu

    I szukam narzędzi on-line typu telescope image processing

    Znalazłem podobny projekt napisany w C #

    ale muszę samodzielnie dojśc jak to działa

    A potem będę stosował do obrazu różne filtry i obliczał wskaźnik szarości, czy RGB,
    dla calej tarczy slonecznej, zregenerowanej do sfery i będę obserwowal jak się
    zmienia w ciągu dnia, miesiąca , bo NASA ma archiwa zdjęć tarczy słonecznej
    wykonanych óżnymi filtrami.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 05.10.22 13:46 a a
  • 05.10.22 14:00 a a
  • 05.10.22 14:51 WM
  • 05.10.22 15:03 a a
  • 05.10.22 15:49 WM
  • 05.10.22 16:43 J.F
  • 05.10.22 16:45 a a
  • 05.10.22 16:51 a a
  • 05.10.22 17:19 WM
  • 05.10.22 17:35 WM
  • 05.10.22 20:23 a a
  • 05.10.22 20:45 WM
  • 05.10.22 20:53 a a
  • 05.10.22 21:00 a a
  • 05.10.22 21:16 a a

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: