-
Data: 2011-02-21 23:04:58
Temat: Re: Jak to jest z tym tempomatem?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Mon, 21 Feb 2011 22:35:53 +0100, Tomasz Pyra wrote:
>W dniu 2011-02-21 16:21, omega_fan pisze:
>> Wniosek - najoszczędniejsza jazda będzie, gdy będziemy rytmicznie
>> rozpędzać się do powiedzmy 100 km/h a potem hamować silnikiem do 80 i
>> tak w kółko... oczywiście to teoria.
>
>Tyle że taka żabka jak proponujesz się nie sprawdzi.
>Opór powietrza rośnie z sześcianem prędkości, dlatego średni opór przy
>wahającej się prędkości 80-100, będzie wyższy niż przy stałej prędkości
>90km/h, a to już zeżre całą oszczędność wynikającą z wyższej sprawności
>bardziej obciążonego silnika.
Niekoniecznie. Moc z szescianem, ale na km to juz tylko z kwadratem.
100 zamiast 90 to tylko 21% wiecej. Troche mniej, bo potem 80 zamiast
90. Opory powietrza to tylko czesc oporow, wiec razem moze spadnie
ponizej 10%. A to juz tyle ze na sprawnosci mozna wiecej zarobic.
>W dodatku zwalnianie 100->80 za pomocą hamowania silnikiem też nie jest
>efektywne energetycznie. Lepiej by było silnik wyłączać i staczać na
>luzie
Tak jest.
Wydaje mi sie ze to jest jedna ze strategii w rajdach na kropelce, ale
w sumie nie wiem - praktyczna czy teoretyczna :-)
A tak swoja droga - tak sobie licze ze przy predkosci 100km/h auto o
powierzchni czolowej 2m kw i Cx 0.4 potrzebuje 13.5kW. Czyli okolo
18KM. Hm, maluch mial 21KM i predkosc maksymalna 105, a jeszcze wielki
wiatrak w bagazniku. Czyzby te dodatkowe opory nie byly takie duze ?
Fakt ze malucha pchalo sie latwo.
>> Praktyka natomiast - zwykle auto spala mi mniej jadąc w górach, niż na
>> płaskim, co poniekąd potwierdza powyższą teorię.
>I dokładnie tak to działa.
Moze byc tez kwestia sredniej predkosci, w gorach spada, szczegolnie
zima :-)
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 21.02.11 23:18 Tomasz Pyra
- 21.02.11 23:40 Tomasz Pyra
- 22.02.11 00:02 J.F.
- 22.02.11 00:26 Mateusz
- 22.02.11 00:59 J.F.
- 22.02.11 12:14 Krzysztof 45
- 22.02.11 15:46 Mateusz
- 22.02.11 16:48 J.F.
- 22.02.11 21:05 ąćęłńóśźż
- 22.02.11 21:16 ąćęłńóśźż
- 22.02.11 22:24 Krzysztof 45
- 05.03.11 19:57 Wiesiaczek
- 05.03.11 20:37 Waldek Godel
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zasieg elektrykow
- Gwarancja na używane AUTO. Czy dziś WARTO?
- Komitet kolejkowy :-)
- #Motodziennik Używane - OGROMNE PRZEBIEGI - najlepsze silniki diesla i benzynowe ostatnio
- Dlaczego Heweliusz zatonął? Kulisy tragedii I Heweliusz. Prawdziwa historia #1
- Masz 20 sekund na poddanie się :)
- automat czy manual
- Co może być gorsze od pożaru elektryka?
- brylant
- dziś ostatni raz
- pizza motorek
- HYUANDAI NIE POJEDZIE DALEJ! Potrzebuje PILNIE POMOCY!
- Sprężarka klimy
- Elektryczna Urszula Zielińska nawet nie wie, że pomaga Chińczykom 3XDOBITNIE
- Do tego nadają się samochody elektryczne
Najnowsze wątki
- 2025-11-05 Warszawa => C Programmer <=
- 2025-11-05 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-11-05 Warszawa => OSS System Administrator <=
- 2025-11-05 Gdańsk => Programista Delphi <=
- 2025-11-05 Warszawa => AWS Cloud Engineer <=
- 2025-11-05 Wrocław => Programista React ze znajomością C++ <=
- 2025-11-05 Wrocław => React Developer with knowledge of C++ <=
- 2025-11-04 A jednak o prawnikach
- 2025-11-04 Wyzwanie prawniczenia: Dlaczego poseł KO mecenas G. NIE JEST JUŻ "fujarą i miękiszonem"?
- 2025-11-04 Jak sie smazy elektronike z odleglosci kilkuset metrów?
- 2025-11-04 Warszawa => DevOps Engineer <=
- 2025-11-04 Warszawa => OSS System Administrator <=
- 2025-11-04 4 lata za zabicie czlowieka, czyli prawo w Polsce
- 2025-11-04 Warszawa => APM/Observability Engineer (Inżynier Presales) <=
- 2025-11-04 Zasieg elektrykow




Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei