eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJak to jest z tym tempomatem?Re: Jak to jest z tym tempomatem?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.PO
    STED!not-for-mail
    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jak to jest z tym tempomatem?
    Date: Mon, 21 Feb 2011 23:04:58 +0100
    Organization: -
    Lines: 40
    Message-ID: <5...@4...com>
    References: <ijmacq$7v$2@inews.gazeta.pl> <ijtvu9$qda$1@news.onet.pl>
    <4d62dab8$0$2492$65785112@news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1298325905 22481 82.143.187.50 (21 Feb 2011 22:05:05 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 21 Feb 2011 22:05:05 +0000 (UTC)
    X-Newsreader: Forte Agent 1.93/32.576 English (American)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2351837
    [ ukryj nagłówki ]

    On Mon, 21 Feb 2011 22:35:53 +0100, Tomasz Pyra wrote:
    >W dniu 2011-02-21 16:21, omega_fan pisze:
    >> Wniosek - najoszczędniejsza jazda będzie, gdy będziemy rytmicznie
    >> rozpędzać się do powiedzmy 100 km/h a potem hamować silnikiem do 80 i
    >> tak w kółko... oczywiście to teoria.
    >
    >Tyle że taka żabka jak proponujesz się nie sprawdzi.
    >Opór powietrza rośnie z sześcianem prędkości, dlatego średni opór przy
    >wahającej się prędkości 80-100, będzie wyższy niż przy stałej prędkości
    >90km/h, a to już zeżre całą oszczędność wynikającą z wyższej sprawności
    >bardziej obciążonego silnika.

    Niekoniecznie. Moc z szescianem, ale na km to juz tylko z kwadratem.
    100 zamiast 90 to tylko 21% wiecej. Troche mniej, bo potem 80 zamiast
    90. Opory powietrza to tylko czesc oporow, wiec razem moze spadnie
    ponizej 10%. A to juz tyle ze na sprawnosci mozna wiecej zarobic.

    >W dodatku zwalnianie 100->80 za pomocą hamowania silnikiem też nie jest
    >efektywne energetycznie. Lepiej by było silnik wyłączać i staczać na
    >luzie

    Tak jest.
    Wydaje mi sie ze to jest jedna ze strategii w rajdach na kropelce, ale
    w sumie nie wiem - praktyczna czy teoretyczna :-)

    A tak swoja droga - tak sobie licze ze przy predkosci 100km/h auto o
    powierzchni czolowej 2m kw i Cx 0.4 potrzebuje 13.5kW. Czyli okolo
    18KM. Hm, maluch mial 21KM i predkosc maksymalna 105, a jeszcze wielki
    wiatrak w bagazniku. Czyzby te dodatkowe opory nie byly takie duze ?
    Fakt ze malucha pchalo sie latwo.

    >> Praktyka natomiast - zwykle auto spala mi mniej jadąc w górach, niż na
    >> płaskim, co poniekąd potwierdza powyższą teorię.
    >I dokładnie tak to działa.

    Moze byc tez kwestia sredniej predkosci, w gorach spada, szczegolnie
    zima :-)

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: